zondag 7 juni 2015

Tante Kindje in 2007 | scene 5

Het accent ligt op het PODIUM.

[1 (19]
                                   TOMMI
                                                             Mijn mama is dood
                                                             Een vuurpijl als een staaf dynamiet is afgegaan
                                                             Een explosie van onberekenbare grootte
                                                             Het hele landschap éen ravage
                                                             De wrakstukken verzamelen en reconstrueren?
                                                             Niet mogelijk! Dit is het nieuwe landschap!
                                                             Het oude landschap is voorgoed verdwenen

                                                             Dag lieve mama, dag lief monster

                                                             Ik haak af
                                                             Ik zweef niet verder mee
                                                             Ik leg mij op deze rode aarde en laat de informatie die mijn 
                                                                  zenuwen opgenomen hebben
                                                             doorvloeien in de rest van mijn organisme

                                                             Dag lieve mama, dag lief monster

                                                             Hier scheiden zich onze routes
                                                             Ik glij niet verder mee
                                                             Ons duet was kort en verheven
                                                             Het afscheid is verpletterend
                                                             De opstand zal zacht zijn
                                                             Ja nu al ervaar ik het
                                                             Achtergebleven op deze rode aarde voel ik mij niet verlaten, 
                                                                  voel ik mij geborgen, weet ik
                                                             mij gevoed door mijn dode dode mama

                                                             Ik zal naar haar kijken

                                                             Ik zal kijken naar het gezicht zonder gewicht, zodat mijn
                                                                  herinneringen mee tot as zullen vergaan

                                   TOOTJE
                                                             Banntie Banntie Banntie

                                   TOMMI
                                                             In het gruis zal mijn thuis zijn
                                                             In mijn huis zal vrede zijn


[2 (20]
                                   JANNI
                                                             Zullen de mooie meisjes dansen? zullen ze huppelen over het zand?
                                                             Hoe liggen achter en voor de kansen? hebben we ijs of hebben we brand?
                                                             Was de heuvel stug en steil? hakte hij met botte bijl?
                                                             Was de hof vol zon en zang? waren de druiven zoet of wrang?

                                   TOMMI
                                                             Perenbomen krommen knoestig in de tuin der zeven lusten, waar 
                                                             mama papa kuste, onnozel en oprecht

                                   JANNI
                                                             Het blussen van de brand in haar buik was een klus die buiten 
                                                             elk scenario om moest

                                   TOMMI
                                                             Het is toen dat de paarden zijn verdwenen uit het laagland, om 
                                                             nooit meer terug te keren

                                   JANNI
                                                             Vertrokken zijn ze naar de besneeuwde toppen van het rotsgebergte, 
                                                             waar ze zich vermengd hebben met de stenen

                                   TOMMI
                                                             Een nog ongecatagoriseerd ras ontstond, dat past bij deze 
                                                             onherbergzame streek

                                   JANNI
                                                             Waar de lucht naar peper en mint smaakt en de ijskristallen 
                                                             melodieën doorgeven die helderder klinken naarmate in het oor 
                                                             van de toehorende kennis en liefde éen stem zijn

                                   TOMMI
                                                             Het zijn de prachtigste wezens die hier wonen – zo doen 
                                                             getuigenissen vermoeden van die enkeling die deze streek bereisd
                                                             heeft en terugkeerde

                                   JANNI
                                                             Het zijn deze teruggekeerden die de Banntie vermorzelen met éen 
                                                             enkele blik

                                   TOMMI
                                                             Gelukkig dat ik het geluk altijd al aan mijn kant had want het 
                                                             is uiterst zeldzaam dat iemand terugkeert

                                   JANNI
                                                             En nog zeldzamer is het dat een teruggekeerde – die overigens 
                                                             nooit langer dan zeven etmalen blijft – deze glimlach toont 

                                   TOMMI
                                                             Getuige te mogen zijn van deze glimlach is sereniteit voorproeven 
                                                             die in het verschiet ligt

                                   JANNI
                                                             Slechts bereikbaar in de nabijheid van een dood die volgt op 
                                                             zeven keer gestorven te zijn


[3 (21]
                                   TOMMI
                                                             Passen op de plaats passen
                                                             Wanneer de zwarte zwarte aarde as baarde
                                                             Passen op de plaats passen
                                                             Wanneer verdriet over een griet die verscheen en verdween en
                                                                  verdween en verdween een lied zoekt


Op de prairie woont een meisje
Assy Stiertje is haar naam
Ik ben gegaan om haar te kussen
Maar haar mond werd een banaan
En haar vingers werden peulen
En haar buik een grote slang
Ik ben gegaan om haar te kussen
Nee zij maakt mij echt niet bang

In de bossen doolt een meisje
Assy Stiertje is haar naam
Ik ben gegaan om haar te kussen
Maar haar neus werd een liaan
En haar tanden werden besjes
En haar rug een grote blaf
Ik ben gegaan om haar te kussen
Nee zij stoot mij echt niet af

In een bedje droomt een meisje
Assy Stiertje is haar naam
Ik ben gegaan om haar te kussen
Maar haar scalp werd een vulkaan
En haar tenen werden vissen
En haar bips een grote mug
Ik ben gegaan om haar te kussen
Nee zij jaagt mij echt niet terug



[4 (22]
                                   TOMMI
                                                             De maan als een wiegje ligt te wachten om de ster te ontvangen
                                                             Rammelende rammelaars worden schaarser en schaarser
                                                             Op de wreef en tussen mijn tenen ben ik gekust
                                                             Nu ben ik moe dat kun jij je voorstellen, jij die met mij bent 
                                                                  geweest, waar
                                                             De kleuren zich onttrekken aan de prismawetten
                                                             Het verloop van het verhaal zich onttrekt aan de reglementen
                                                             Liefde geen geheugen heeft

                                                             Dierbaarste Dierbare, ja jij hebt mij enorm geholpen

                                                             Let maar niet op de tranen in mijn ogen als ik je dit beken
                                                             Zonder jou had ik deze tocht gezocht nog overleefd
                                                             Maar wat een positieve ervaring!
                                                             O ik had op basis van alle verhalen die verhalen wat zich hier 
                                                                  zoal afspeelt 
                                                             in de diepste diepte niet verwacht wat ik nu meegemaakt heb

                                   JANNI
                                                             Zij heeft de maan verstaan, ja zij heeft de maan verstaan
                                                             De maan heeft haar verstaan, ja de maan heeft haar verstaan

                                                             Ja het graan heeft haar verstaan, het graan heeft haar verstaan

                                                             Ja zij heeft het graan verstaan, zij heeft het graan verstaan


[5 (23]
                                   TOMMI
                                                             Panki Poko Sollo Maalo

                                   TOOTJE
                                                             Dus je leeft nog, lieve Letterpop
                                                             Weet je nog hoe het was en nooit meer zal zijn?
                                                             Waren wij gelukkig?
                                                             Ik dacht het wel!

                                                             Frendi Frendi Frollie Faata


                                   TOMMI
                                                             Pannelappen achter de hand houden
                                                             Ja mijn tanden doen pijn, maar dat had je al geraden

                                   TOOTJE
                                                             Aan het raam sluit zich de rij
                                                             Op de ruit een plakkertje waarop met grote onregelmatige letters
                                                                  zeg denk voel JA staat geschreven
                                                             Begrijp jij nou zoiets, lieve Letterpop?
                                                             Ben je helemaal heen en terug geweest?
                                                             Is het bevallen?
                                                             Ik bedoel was het mooi?
                                                             Ik bedoel intens?
                                                             Ik bedoel ver ver ver ver uit?

                                                             Pieka Pieka Hoge pieken


                                   TOMMI
                                                             Paardje wil je mijn maatje zijn

                                   TOOTJE
                                                             Pieka Pieka Hoge pieken

                                   TOMMI
                                                             Eeuwig ruist het zoete refrein

                                   TOOTJE
                                                             Ruige bane Blanke toppen

                                   TOMMI
                                                             Paardje leg je vleugels af
                                                             Trippeltrap hier op de plaats pas en ik zal je borstelen 
                                                                  tot je kirt genoeg genoeg

                                                             Snappel Snappel Snappel


                                   TOOTJE
                                                             Trek recht die rug
                                                             Omhoog die kin
                                                             Lach ja, luid en jubelend
                                                             Schater ja

                                   TOMMI
                                                             Bello Bello Bello

                                   TOOTJE
                                                             Stevig nu en overtuigd
                                                             Vol vertrouwen ook
                                                             Blanco tot op het bot
                                                             Gek hè? die beroerde uitputting
                                                             loerend om toe te slaan

                                                             Gabbe Gabbe Gabbe


                                   TOMMI
                                                             Trap mij hoog, trap mij laag
                                                             In een vlaag van waansverduistering, zullen
                                                             De mieren vieren dat ze geen vliegen zijn
                                                             De schapen zich vergapen aan de zijderupsen

                                                             Teppo Teppo Teppo


                                   TOOTJE
                                                             Leg de roos tussen het kroos
                                                             En fotografeer

                                                             Breng het tralievenster aan

                                                             Versier met sierpapier
                                                             En fotografeer
                                                             Trek het laken over het dode hoopje
                                                             Knoop twee aan twee de punten strak
                                                             Maak een holte voor vier lepeltje – dessertformaat
                                                             Fotografeer

                                                             Prakke Prakke Prakke


                                   TOMMI
                                                             Bega een geluk
                                                             Ja jij met je tong die kan likken en je tranen die sporen 
                                                                  achterlaten op droge doeken
                                                             En ook jij met je handen die kunnen bewegen en je voeten 
                                                                  die sporen achterlaten op natte stranden

                                                             Fessie Fessie Fessie


                                   TOOTJE
                                                             Vreet je door de berg
                                                             Staal de wil
                                                             Het gegil is tijdgebonden en zonder betekenis
                                                             Jij Likkepot van de gestremde melk, breek door de schil van
                                                                  deze waan
                                                             De dingen spreken niet uit zichzelf
                                                             Dat lijkt mij redelijkerwijs het geval
                                                             Concentreer je op alles wat zich niet laat fotograferen

                                   TOMMI
                                                             Affel Affel Affel

                                   TOOTJE
                                                             Streel het teefje tot zij glanst

                                   TOMMI
                                                             Tronk Tronk Tronk

                                   TOOTJE
                                                             – Over en sluiten –

                                   TOMMI
                                                             O wat staan die irissen er prachtig bij!
                                                             Wat blijven die vissen dapper onder water doorzwemmen!
                                                             Ze kennen geen aarzeling of wel?
                                                             – Over en sluiten –

                                   JANNI
                                                             Nee, zij is iris noch vis

                                   TOOTJE
                                                             Schep schelpen, scheidt de gehavenden van de ongehavenden
                                                             Vul het voordek van het schip en zet de koers
                                                             Schilder – in volle vaart – het achterdek met gemolten chocolade,
                                                             afwerken met geglazuurd zeeschuim
                                                             Zo, nu kun je gasten nodigen. Aan wie denk je?
                                                             En kun je die bereiken? Nee hè?

                                   TOMMI
                                                             Wijs mij mijn plaats, dierbaarste Dierbare, en ik zal mij erop
                                                                  nestelen, denkend aan jou
                                                             Ik zal je bekennen dat ik het nu wel erg koud heb
                                                             Het is een zuiging die sterk op mij werkt
                                                             Indien je bloed koud vermengt is met iemand die net is 
                                                                  terugvertrokken,
                                                             nou dan voel je dat wel
                                                             En dat is dus de zuiging die ik bedoel

                                                             Paronni Paranni Parunni


                                   TOOTJE
                                                             Ja teven dreven in trossen rond
                                                             Geronnen bloed begon spontaan te vloeien
                                                             Het leed is geleden

                                   JANNI
                                                             Want dat teventrossen verlossen dat weet een kind

                                   TOMMI
                                                             Verkeren in sferen die verkeren en verkeren

                                   TOOTJE
                                                             Apsie Apsie Apsie

                                   TOMMI
                                                             O hoe grillig het pad
                                                             Trippeltrappel passen op de plaats pas
                                                             – Ook als deze niet past –

                                   TOOTJE
                                                             De merrie draaft teugelloos door de nacht
                                                             Hoor haar, hoor haar


[6 (24]
                                   JANNI
                                                             Zullen de mooie meisjes dansen? zullen ze huppelen over het zand?
                                                             Hoe liggen achter en voor de kansen? hebben we ijs of hebben we brand?
                                                             Was de heuvel stug en steil? hakte hij met botte bijl?
                                                             Was de hof vol zon en zang? waren de druiven zoet of wrang?

                                   TOOTJE
                                                             Kooronne Kooronne Kooronne

                                   TOMMI
                                                             Zit ik aan je sponde
                                                             Hoor ik je snikken
                                                             Nadat je kreunde
                                                             Zie ik de kleur van je konen
                                                             Ja je houdt van dit spel dat bij je leeftijd past

                                   TOOTJE
                                                             Kooronne Kooronne Kooronne

                                   TOMMI
                                                             Ga je ondergronds met mij?
                                                             Haksnijdend door het wortelwoud
                                                             De vochtigste aarde is nooit koud
                                                             Kom wij doen even een dutje

                                   TOOTJE
                                                             Kooronne Kooronne Kooronne

                                   TOMMI
                                                             Bloot de armen, bloot de benen
                                                             Rennen door het genaakbare gras
                                                             Zo groen, zo doorschijnend, zo in continue beweging
                                                             Zo levend een eigen leven
                                                             Zo bijna éen met alle elementen


[7 (25]
                                   TOMMI
                                                             Foto's uit de oude doos worden brozer en brozer

                                   TOOTJE
                                                             Pronko Pronko Pronko

                                   TOMMI
                                                             Breed de wagen, hobbelig het pad

                                   TOOTJE
                                                             Stampoola Stampoola

                                   TOMMI
                                                             Reik mij je hand

                                   JANNI
                                                             Niets dwarrelt

                                   TOOTJE
                                                             Prosso Prosso Prosso

                                   TOMMI
                                                             De klanken verklinken

                                   JANNI
                                                             Niets schakelt met niets

                                   TOMMI
                                                             Trillingen
                                                             Omringen de stilte
                                                             Omringen mij
                                                             Als blaadje de bloem


[8 (26]
                                   TOOTJE
                                                             Het paard – de warme vervoershulp – heeft zich te ruste gelegd

                                   JANNI
                                                             Zij heeft zich bij laten staan door de schijn van de zon
                                                             Heeft zich bij laten staan door de schijn van de maan
                                                             Is gegaan met de rivier tot aan de oceaan

                                                             Zij heeft gegroet met haar voet

                                                             Heeft gestampt met haar hand
                                                             Is gegaan met de sneeuw tot aan de rand

                                                             Zij is gegaan met de maan tot aan de oceaan

                                                             Is gegaan met de zon tot aan de bron





> scene 6   Het accent ligt op het ZITGEDEELTE.







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen