zondag 7 juni 2015

Tante Kindje in 2007 | scene 2

Het accent ligt op het ZITGEDEELTE.
De aandacht van KINDJE en SHIRL weg van het podium en naar het zitgedeelte. Na even voegt JANNI zich bij hen en meteen daarna ook TOMMI en TOOTJE. ROCKO heeft nog wat werk op het podium en komt er dan ook bij.

                                   SHIRL
                                                  Dus
                                                  dit had ze al geschreven toen ze nog in Nederland was?

                                   KINDJE
                                                  Dat dacht ik
                                                  Tommi
                                                  wat jullie tot nu toe gedaan hebben
                                                  deze teksten
                                                  had je die niet uit Nederland meegebracht?

                                   TOMMI
                                                  Momentje.

                                   SHIRL
                                                  Beetje cryptisch wel hè?

                                   KINDJE
                                                  Ook heel helder.

                                   SHIRL
                                                  Als ik de omstandigheden niet zou kennen, weet ik niet of ze bij me binnen zouden komen.

                                   KINDJE
                                                  Iemand die heel diep in de spiegel kijkt
                                                  dat komt toch wel bij je over?

                                   SHIRL
                                                  Nee
                                                  nee, zo heb ik het niet gehoord.

                                   KINDJE
                                                  Shirl!

                                   SHIRL
                                                  Echt niet.

                                   KINDJE
                                                  Ik ken het geheel
                                                  dat zal schelen.

                                   SHIRL
                                                  Dat zal zeker schelen.

                                   KINDJE
                                                  Voor mij is het meer wennen hoe het met de muziek werkt.

                                   SHIRL
                                                  Het zit geraffineerd in elkaar.

                                   KINDJE
                                                  Daar ga ik van uit
                                                  met Janni erbij verwacht ik niet anders
                                                  maar even naproeven of ik het ook lekker vind
                                                  misschien net een beetje te weinig pathos naar mijn smaak.

                                   SHIRL
                                                  Ze laat Tootje zeggen 'droog je tranen, lieve melancholie'
                                                  iets in die trant
                                                  en wat ik hoor is ook je puurste tristessa
                                                  puurder lijkt mij bijna niet mogelijk
                                                  maakt ze op jou ook de indruk dat ze nog onwennig is op de plaats die ze zich nu heeft
                                                     toebedacht?

                                   KINDJE
                                                  Als ze dit nu in zichzelf is tegengekomen kan ik me er iets bij voorstellen dat ze zich door
                                                     haar publiek ook zo wil laten kennen
                                                  voor mij is het ook een verrassing
                                                  niet dat ze dit in zich heeft
                                                  maar dat ze de behoefte heeft om te verwoorden
                                                  en dat ze dat ook kan.

                                   SHIRL
                                                  Tootje laat zich ook kennen.

                                   KINDJE
                                                  Zeker
                                                  ook een fijne verrassing.

                                   SHIRL
                                                  Hoe noemt zij zich ook weer?

                                   KINDJE
                                                  Miss Take One.

                                   SHIRL
                                                  De stem van Tommi blijft een wonder natuurlijk, ook als ze alleen maar spreekt
                                                  en Miss Take is ook heel veelzijdig.

                                   KINDJE
                                                  Soepele stem
                                                  maar niet herkenbaar uit honderd.

                                   SHIRL
                                                  Wat ze hier doet is voor haar ook een rol
                                                  haar gaat dat spreken goed af.

                                   KINDJE
                                                  Heel goed
                                                  als het over de tekst gaat begrijp ik helemaal wat Tommi bedoelt.

                                   SHIRL
                                                  Wat bedoel je?

                                   KINDJE
                                                  Dat het haar er juist om te doen is het hier en daar minder persoonlijk te maken.

                                   SHIRL
                                                  Dat kan een keuze zijn
                                                  met dit materiaal
                                                  voor haar publiek
                                                  zoals ik me dat voorstel.

                                   KINDJE
                                                  Weet je dat ik helemaal niet weet wat ik me bij haar publiek voor zou moeten stellen?

                                   SHIRL
                                                  Dat bedoel ik Schat
                                                  dat ik me maar wat voorstel.

                                   JANNI
                                                  Genoten tot zover?

                                   SHIRL
                                                  Genieten is niet zonder meer het woord.

                                   KINDJE
                                                  Ik ben nog aan het proeven.

                                   JANNI
                                                  Een glaasje water
                                                  heb jij daar de ijsbox?

                                   SHIRL
                                                  Hier is-tie
                                                  hoeveel wil je er?

                                   KINDJE
                                                  Jij wil er éen, hè Janni?

                                   JANNI
                                                  Ja Kindje, ik wil er éen.

                                   SHIRL
                                                  Nou, hier heb je er éen.

                                   JANNI
                                                  Lang geleden dat ik voor publiek speelde.

                                   SHIRL
                                                  Je hebt het nog helemaal.

                                   KINDJE
                                                  Jouw showjasje is nog niet versleten.

                                   JANNI
                                                  Maar of het ook nog past?

                                   SHIRL
                                                  Ik zie het nergens knellen of slobberen.

                                   JANNI
                                                  En de stijl?

                                   KINDJE
                                                  Een goed showjasje moet toch wel een paar generaties meegaan.

                                   TOMMI
                                                  Ja voor mij ook zo'n glas
                                                  Tootje, jij ook?

                                   TOOTJE
                                                  Lekker.

                                   TOMMI
                                                  Waar riep je net ook al weer voor?

                                   KINDJE
                                                  Of je nog in Nederland was toen je dit gedeelte van de teksten schreef.

                                   TOMMI
                                                  Ja
                                                  de ruwe versie dan hè
                                                  die waren de directe aanleiding dat ik mezelf bij je ingenodigd heb.

                                   JANNI
                                                  Om hier je passen op de plaats te maken.

                                   TOMMI
                                                  Je zegt het
                                                  ah, jullie willen wat bloed en wat zweet en wat tranen van de artiest?

                                   JANNI
                                                  Daarvoor zitten ze hier.

                                   SHIRL
                                                  Vriend van me, je mag voor jezelf praten.

                                   TOMMI
                                                  Ik vind het wel leuk om daar iets over te vertellen
                                                  als jullie het goed vinden
                                                  of is het leuker aan het eind?

                                   SHIRL
                                                  Als het drie delen zijn vind ik wat context nu wel fijn
                                                  wat de tekst aangaat
                                                  en dan doen we aan het eind de muziek?

                                   KINDJE
                                                  En de uitvoering?

                                   JANNI
                                                  Mij maakt het weinig uit.

                                   TOMMI
                                                  Ik kijk even hoe lang Rocko nog nodig heeft.

                                   SHIRL
                                                  Wat is dat een mooie armband Tootje.

                                   TOOTJE
                                                  Mooi hè
                                                  ik noem hem mijn groeiarmband.

                                   SHIRL
                                                  Hij groeit met je mee.

                                   TOOTJE
                                                  Zoiets ja
                                                  deze schakeltjes hier is van toen ik drie was
                                                  en toen ik zeventien was had ik een borduurbevlieging, dus dit is zo oud
                                                  en sindsdien
                                                  is dit
                                                  en dit
                                                  en dit is erbijgekomen
                                                  als ik iets moois had dan fantaseerde ik dat eraan.

                                   SHIRL
                                                  Dit is Afrika.

                                   TOOTJE
                                                  Nou
                                                  ooit van een rommelmarkt
                                                  maar afrikaanse schelpjes ja.

                                   KINDJE
                                                  Heel mooi.

                                   SHIRL
                                                  Wat zit jij te glimmen?

                                   KINDJE
                                                  Jij hebt van dit optreden genoten hè Janni?

                                   JANNI
                                                  Het had wel iets lekkers.

                                   TOOTJE
                                                  En?

                                   ROCKO
                                                  Het staat er allemaal goed op.

                                   TOOTJE
                                                  Nou
                                                  hartstikke goed. 

                                   ROCKO
                                                  Zo de andere delen nog
                                                  voor de promo-cd.

                                   KINDJE
                                                  O.

                                   ROCKO
                                                  Om naar de programmeurs van zalen te sturen.

                                   KINDJE
                                                  Ik snap het Lieverd.

                                   SHIRL
                                                  Ik dacht dat je het op internet zou zetten.

                                   ROCKO
                                                  Wat ik doe doe ik ook via internet
                                                  maar ik noem het gewoon promo-cd
                                                  ik heb mijn glas daar laten staan.

                                   KINDJE
                                                  Dan neem je dat van mij
                                                  ik heb voor eventjes genoeg vocht binnen.

                                   JANNI
                                                  Tommi verkoop je ook met éen berichtje op haar site
                                                  éen berichtje en binnen vijf dagen heb je meer boekingen dan zij in twee jaar wil doen.

                                   TOMMI
                                                  Een stokpaardje van Janni.

                                   KINDJE
                                                  Treed jij in dezelfde zalen op waar zij ook speelde?

                                   TOOTJE
                                                  Ja wij doen een beetje hetzelfde circuitje
                                                  en dan heeft zij nog een paar grotere zalen.

                                   KINDJE
                                                  Een circuit waarin plaats is voor jou en Tommi moet iets fijns hebben.

                                   JANNI
                                                  Ik heb geen idee wat mijn circuit zou zijn
                                                  de mails die ik krijg zijn van zo'n uiteenlopende mensen die mijn muziek kopen.

                                   KINDJE
                                                  De fans van Tommi die vanwege haar jouw éennalaatste aangeschaft hebben, zullen het
                                                     niet vreemd vinden om bij deze Banntie jouw naam tegen te komen.

                                   TOOTJE
                                                  Wij hebben ook al verschillende dingen samen gedaan
                                                  op het podium
                                                  dat zij een concert van mij meedeed
                                                  of ik een concert van haar.

                                   SHIRL
                                                  Allemaal al voorbereidend werk Rocko.

                                   ROCKO
                                                  Tommi nu.

                                   TOMMI
                                                  Oké
                                                  wat context
                                                  de ontstaansomstandigheid
                                                  niet voor promodoeleinden.

                                   ROCKO
                                                  Onder ons
                                                  strikt vertrouwelijk.

                                   SHIRL
                                                  Kindje noemde net naar mij het beeld van iemand die alles stop legt om even heel diep in
                                                     haar spiegel te kijken.

                                   KINDJE
                                                  Ja.

                                   TOMMI
                                                  Voor dit eerste deel was dat een impuls, kun je wel zeggen
                                                  ik wilde zicht krijgen op mijn baan
                                                  de baan die ik te gaan heb
                                                  af en aan kon ik zo'n last hebben van een honger
                                                  echt hier in mijn maag
                                                  soms nog wel, maar toen, in die periode, bepaalde die mijn hele bestaan
                                                  razendmakend
                                                  ik wilde opnieuw vertrouwd raken met een rust
                                                  dat mijn zintuigen weer ontvankelijk zouden zijn voor
                                                  nou gewoon het geluid van een vogel
                                                  de zon, hoe die in de kamer valt
                                                  en zeker ook voor de stilte
                                                  voor zover het dan in de stad stil kan zijn hè
                                                  meer ook mijn eigen stilte
                                                  opnieuw vertrouwd raken met de plaatsen waar de stromen van mijn grilligste gedachten
                                                     mij ooit naartoe voerden
                                                  altijd maar betrap je je erop dat je plannetjes zit te maken
                                                  plannetjes van er zal eens
                                                  ik was niet in wat ik kon
                                                  zo zag ik het, dat ik niet was in wat ik kon
                                                  en ook al vindt Janni dat niet altijd nodig.

                                   JANNI
                                                  Hoho
                                                  als dat zo overgekomen is dan is dat een vergissing.

                                   KINDJE
                                                  Voor mensen als jij en ik is dat vanzelfsprekender Schat
                                                  ons gaat dat makkelijker af
                                                  de impuls van Tommi is meer om mensen te vermaken, ze een lekkere avond te bezorgen
                                                  en als je dan zo'n respons krijgt als zij dan valt dat niet altijd mee
                                                  om als je nog wat anders bent ook, om dat in balans te houden met wat je kunt
                                                  samen te laten komen in wat je doet.

                                   JANNI
                                                  Dat hoor ik graag Schoonheid, dat als het op eigengereidheid aankomt je mij in éen adem
                                                     noemt met jou.

                                   TOMMI
                                                  Zingen en concerten doen is mijn baan
                                                  dus daar bracht ik mijn honger mee in verband
                                                  dat ik niet deed wat ik was
                                                  zo zag ik het inderdaad, toen ik met deze notities begon
                                                  altijd maar denken, om te worden
                                                  en denken om een helderheid te bereiken
                                                  een helderheid waardoor er rust zou zijn in mijn hersens en daardoor dan ook in mijn
                                                     lichaam
                                                  en dat ik daardoor ook opnieuw opgelicht zou worden uit een blanco staat van comateuze
                                                     ongerichtheid
                                                  onder de oppervlakte was ik echt niet veel meer dan een hongerige zombie
                                                  ik wilde voor als ik wakker was een soort dagaktiviteit die verschilde van mijn nachtaktiviteit
                                                  en dit eerste deel komt voort uit een soort proberen om helderheid te krijgen op een andere
                                                     manier dan alleen maar in mijn hoofd bezig te zijn.

                                   ROCKO
                                                  Duidelijk.

                                   TOMMI
                                                  Ik vertel de redenen die ik mijzelf gaf hè
                                                  want achteraf is het een stuk minder duidelijk.

                                   TOOTJE
                                                  Wiegen en wegen en wiegen en wegen. 

                                   TOMMI
                                                  Je zegt het
                                                  en de schoudergewrichten soepel draaien
                                                  en draaien en draaien.

                                   TOOTJE
                                                  Uren liggen tot de stuiptrekkingen beginnen.

                                   TOMMI
                                                  Gewichten verplaatsen eigenlijk.

                                   TOOTJE
                                                  Intern. 

                                   TOMMI
                                                  Je zegt het.

                                   ROCKO
                                                  Uit je stramienen breken.

                                   TOMMI
                                                  Je zegt het.

                                   TOOTJE
                                                  Sterven eigenlijk.

                                   TOMMI
                                                  Ja
                                                  als sterven samenkomen is met alles
                                                  wat ik jullie verleden jaar heb laten lezen
                                                  dat verslagje van waar ik toen vertoefd had
                                                  daar had ik echt contact met alles en alles was echt
                                                  ik was alle gewicht verloren
                                                  en alle ongerichtheid
                                                  ik was gericht
                                                  een laser.

                                   SHIRL
                                                  In het stadium waarin je schreef wat we tot nu toe gehoord hebben was je niet duidelijk
                                                     wat er later zou gebeuren.

                                   TOMMI
                                                  Het lijkt er wel op als ik nu sommige dingen terugkrijg die ik toen geschreven heb, maar 
                                                     toen had ik er echt geen vermoeden van.

                                   SHIRL
                                                  Heb je ze op papier?

                                   KINDJE
                                                  Ze zitten hier in mijn tas.

                                   SHIRL
                                                  Geef me dit deel
                                                  mag het?

                                   TOMMI
                                                  Tuurlijk.

                                   SHIRL
                                                  Dus het jaar hier, verleden jaar
                                                  voordat je moeder dan doodging, toen heb je dat ruwe materiaal uitgewerkt tot wat jullie
                                                     nu doen?

                                   TOMMI
                                                  Nee
                                                  ik had helemaal niet de impuls om het uit te willen werken
                                                  dat ik hier was en niet daar was al zo'n goed gevoel
                                                  ik heb het toen zelfs nooit meer teruggelezen
                                                  maar de stroom hield niet op
                                                  een soort beklemming, echt een klem hè, een fysieke aanwezigheid
                                                  maar ook een soort nieuw stramien waar ik in terecht was gekomen
                                                  veel met Walli alleen geweest dat jaar hoor
                                                  dat valt jullie niet op omdat dat voor jullie allemaal normaal is
                                                  voor mij niet
                                                  maar het bleek wel de perfecte omstandigheid voor mij, voor waar ik in zat
                                                  want als ik maar even alleen was dan was die klem er, of meer: werd ik in een sfeer getrokken
                                                  dus dat was wel vreemd voor mij om behalve drinken en eten ook steeds pen en papier in
                                                     mijn tas te doen
                                                  een soort paniekerig gevoel was dat in het begin
                                                  en later heeft het gewoon zijn plaats gekregen
                                                  al die tijd was ik er helemaal niet mee bezig of ik iets zinnigs noteerde
                                                  het is pas nadat Stiertje dood is gegaan, omdat zij dood is gegaan, dat ik er een bericht in
                                                     kon voelen
                                                  iets van samenhang.

                                   SHIRL
                                                  Heb je het nu allemaal over dit deel?

                                   TOMMI
                                                  Dit gaat over het tweede deel, wat we zo gaan doen
                                                  het ruwe materiaal daarvan is uit deze periode
                                                  het derde deel is van nadat Stiertje dood was, van meteen daarna
                                                  en pas later dan weer heb ik alles pas uitgewerkt
                                                  tot wat je nu hoort.

                                   SHIRL
                                                  Was dat makkelijk, of moeilijk?

                                   TOMMI
                                                  Was dat makkelijk of moeilijk?
                                                  ik wilde dat bericht duidelijker maken voor mezelf
                                                  soms snap ik er nog steeds een hoop niet van
                                                  het is me lang niet altijd duidelijk wie nou ik is of wie jij
                                                  dat verspringt
                                                  met een soort intuïtie heb ik geprobeerd uit het ruwe materiaal een soort lijn aan te houden
                                                  als ik het doe, er doorheenga, grijp ik het even
                                                  als het goed is krijgt het even vaste vorm, en dan vlucht het weer
                                                  en als het niet goed is snap ik er helemaal niets van
                                                  spreekt zij tegen mij? spreek ik tegen haar? wie is haar?
                                                  spreekt iemand in mij tegen een ander iemand in mij?
                                                  of is haar Stiertje?
                                                  het was mij echt niet duidelijk dat wat ik noteerde ook maar iets met haar te maken had
                                                  dat zij een jaar nadat ik met die notities begon dood zou zijn
                                                  verwacht je dat van iemand die nog geen vijftig is? en wanneer was zij nou ziek?
                                                  fysiek dan hè?

                                   KINDJE
                                                  Nooit.

                                   TOMMI
                                                  Je zegt het
                                                  toen ik schreef 'wees bereid te sterven'
                                                  of ook 'want sterven zul je'
                                                  ik heb in de verste verte niet aan haar gedacht 
                                                  eigenlijk aan niemand in het bijzonder
                                                  als ik al iets in mijn hoofd had dan was het meer iets algemeens
                                                  iets existentieels.

                                   KINDJE
                                                  Terwijl je het twee keer over een geitje hebt
                                                  en daar was Stiertje dol mee toen ze een kind was.

                                   TOMMI
                                                  Nu je het noemt
                                                  ja die foto's herinner ik me
                                                  en de verhalen ook.

                                   TOOTJE
                                                  Volgens mij is sterven iets anders dan doodgaan.

                                   SHIRL
                                                  Vertel Tootje.

                                   TOOTJE
                                                  Wat Tommi net zegt, sterven is samenvallen met alles
                                                  terwijl volgens mij doodgaan opgaan is in alles
                                                  sterven kun je vaker en doodgaan maar éen keer.

                                   TOMMI
                                                  Ik snap wat je zegt
                                                  anderhalf jaar geleden zou dit helemaal langs me heengegaan zijn
                                                  maar nu sluit het wel aan
                                                  dus dat sterven kan voor mij bestemd zijn?
                                                  het is zeker zo dat doordat zij doodgegaan is er in mij iets van sterven heeft plaatsgevonden.

                                   TOOTJE
                                                  Ik zou denken dat je snapt wat ik zeg, want je noemt het zelf.

                                   TOMMI
                                                  Oh?

                                   SHIRL
                                                  Nou doe dat tweede deel
                                                  ik wil horen waar jullie het over hebben.

                                   TOOTJE
                                                  Het laatste nummer, het begin
                                                  en ook het tweede nummer, deel drie.

                                   TOMMI
                                                  Zeven keer gestorven te zijn!

                                   TOOTJE
                                                  Je zegt het
                                                  staat alles nog klaar?

                                   ROCKO
                                                  Ik hoef maar éen knop in te drukken
                                                  hopen dat we geen windvlagen krijgen.

                                   JANNI
                                                  Alle winden en vogels en insekten die de soundscape verstoren haal ik er vanavond of 
                                                     morgen met een paar toetsbeweginkjes uit
                                                  rigoreus.

                                   KINDJE
                                                  Kan je dat ook met spontaan applaus, of moeten wij ons inhouden?

                                   SHIRL
                                                  Janni vind het echt heel leuk.

                                   KINDJE
                                                  Dit is ergens ook fantastisch
                                                  maar ik kan me er iets bij voorstellen dat hij straks die zalen aan zich voorbij laat gaan.

                                   SHIRL
                                                  En dat reizen en restaurants en hotels
                                                  om dat te organiseren hebben ze aan Rocko een goeie.

                                   KINDJE
                                                  Dat zijn dichte afspraken, die Tommi met haar manager in Nederland gemaakt heeft?
                                                  waar die het overneemt?

                                   SHIRL
                                                  Tommi zelf vertrouwd er helemaal op
                                                  en Rocko kennelijk ook
                                                  ik heb er niet helemaal zicht op wat het verhaal is naar die vrouw toe
                                                  waarschijnlijk dat het Tommi en Tootje zelf zijn die een hoop voorbereidend werk doen
                                                  verrassend hoe dit voor Rocko uit aan het pakken is
                                                  dat had toch niemand kunnen voorzien
                                                  ik in ieder geval niet.

                                   KINDJE
                                                  Het is zeker niet wat hij een paar jaar terug voor zichzelf zag.

                                   SHIRL
                                                  Ik zie wel dat het heel enerverend voor hem is.

                                   KINDJE
                                                  Weet Tommi?

                                   SHIRL
                                                  Alleen jij en ik
                                                  hij heeft op het punt gestaan het Tommi te vertellen, maar dat heb ik hem afgeraden
                                                  niet omdat Tommi niet
                                                  maar omdat hij het bij zichzelf moet houden
                                                  er zijn nu 5 getuigen
                                                  dat is genoeg.

                                   KINDJE
                                                  Dat is wat ik dacht.

                                   SHIRL
                                                  Ik heb Tommi beloofd dat ik er bij éen concert bij zal zijn.

                                   KINDJE
                                                  Oh
                                                  vliegtuig?

                                   SHIRL
                                                  Tibor rijdt.

                                   KINDJE
                                                  Heel misschien.

                                   SHIRL
                                                  Kijk maar Schat.

                                   KINDJE
                                                  Tommi is er helemaal niet zeker op dat er een positieve ontvangst zal zijn.

                                   SHIRL
                                                  Zo heel anders dan wat ze tot nu toe gedaan heeft is het ook weer niet
                                                  en voor wie al van haar muziek houdt.

                                   KINDJE
                                                  Zei ik ook
                                                  als het echt van jou is wat je doet, zal wie al van jou houdt ervan houden.

                                   TOMMI
                                                  Wij zijn zover.

                                   SHIRL
                                                  Wij ook.

                                   KINDJE
                                                  Wij ook.





> scene 3   Het accent ligt op het PODIUM.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten