zondag 7 juni 2015

Tante Kindje in 2006 | scene 9

KAMER JANNI   JANNI, ROCKO, KINDJE

1.
(De deur staat open, van buiten de stemmen van JANNI, ROCKO en KINDJE voordat ze binnenkomen, JANNI met de brief van Tommi in zijn hand.)

                                   JANNI
                                                  Nee jullie hadden helemaal gelijk
                                                  wat hier staat is een duidelijk bewijs
                                                  maar ik heb mijn onrust toch verder voor mij kunnen houden?

                                   KINDJE
                                                  Ik heb er niets van opgevangen
                                                  nou, als je die print even maakt dan ben ik weer weg.

                                   JANNI
                                                  Ik wil dit nog een paar keer lezen.

                                   ROCKO
                                                  Dat heb ik ook.

                                   JANNI
                                                  'hier vertoef ik waar geen middelpunt is, éen allesomvattende vibratie'
                                                  mooi hè?
                                                  iets in die richting heb ik heel soms als ik met mijn muziek bezig ben.

                                   KINDJE
                                                  En dan kun je daar heel lang op vooruit.

                                   JANNI
                                                  Zo is dat.

                                   ROCKO
                                                  Wat ze schrijft over dood en geboorte.

                                   JANNI
                                                  'her-connectie met de naakste vitaliteit'.

                                   ROCKO
                                                  Ja
                                                  dat heb ik ervaren
                                                  en ik heb het nooit zo letterlijk met elkaar in verband gebracht, maar als ik bij mij een
                                                     spoesjesbevalling heb
                                                  dat is zo, dat heeft echt met elkaar te maken.

                                   JANNI
                                                  Leven jouw ouders nog Rocko?

                                   ROCKO
                                                  Mijn ouders
                                                  hmm
                                                  niet een onderwerp wat ik even tussen de deur en de sofa af wil doen.

                                   KINDJE
                                                  Normaal complex
                                                  en dan twee scheppen erbovenop.

                                   JANNI
                                                  Dan bewaren we het nog even
                                                  hier Schoonheid je brief
                                                  blijf je niet voor éen drankje?

                                   KINDJE
                                                  Nee ik ga meteen door.

                                   JANNI
                                                  Dan zet ik hem even op de site van Shirl, dan kan Rocko alvast kijken en dan laat ik je even uit.

                                   KINDJE
                                                  Lieverd geniet en bedankt dat je zo lief bent.

(Kus, kus.)

                                   ROCKO
                                                  Ontspan je lekker vanavond.

                                   JANNI
                                                  Zal ik László vragen of hij bij je langs wil komen?

                                   KINDJE
                                                  Nee als het niet lukt zoek ik mijn tai chi schoentjes op.

                                   ROCKO
                                                  Wie is László?

                                   KINDJE
                                                  Dat is de masseur die Janni iedere week laat komen.

                                   JANNI
                                                  Hij is heel goed
                                                  zes keer in de maand is het tegenwoordig Kindje
                                                  Rocko dit is hem.

                                   KINDJE
                                                  Dag Lieverd.

                                   ROCKO
                                                  Zwart!
                                                  yo Kindje, szia.

(KINDJE en JANNI naar buiten.)


2.
                                   JANNI
(Binnenkomend.)                      En? 
                                                  zit je er in?

                                   ROCKO
                                                  Dat zwart was echt zwart zwart en het duurde eventjes voordat ik de lichtpuntjes zag en
                                                     toen duurde het eventjes voordat tot me doordrong dat een lichtje aanraken het enige was
                                                     wat ik kon doen 
                                                  dat er verder geen doorgang was 
                                                  en dan wauw, de kleuren waar je dan inkomt.

                                   JANNI
                                                  Geraffineerd hè?

                                   ROCKO
                                                  Als ik echt helemaal niets ervan geweten had zou ik denk ik alleen maar dat zwarte zwarte
                                                     vlak gezien hebben 
                                                  het  wordt nu fletser.

                                   JANNI
                                                  Er zit een soort oog in
                                                  zolang jij blijft kijken blijft het helder 
                                                  kijk je niet meer dan verbleken de kleuren en het vlak wordt langzaam wit dan grijs grijzer
                                                     zwart.

                                   ROCKO
                                                  Het wordt nu niet weer helderder.

                                   JANNI
                                                  Nee als je eenmaal je aandacht ervan afgenomen hebt zet dat proces zich in en dan zet dat
                                                     proces zich door 
                                                  je kunt wel een print maken of een particuliere compositie downloaden 
                                                  het idee van Shirl is dat iedere compositie.

                                   ROCKO
                                                  Een nestelplaats is.

                                   JANNI
                                                  Ja zo noemt zij dat.

                                   ROCKO
                                                  Ik vermoedde het 
                                                  voor mij heeft ze er een gemaakt voor een dierbare dode van mij
                                                  ook deze felle kleuren, van vilt.

                                   JANNI
                                                  Deze zijn van wat zij anonieme doden noemt 
                                                  die wil zij laten weten dat ze niet vergeten zijn door een nazaat van voorouders voor wie ze
                                                     zelfs nooit bestonden als individu
                                                  achter ieder lichtje zit een andere 
                                                  het zijn er iets van vijf duizend geloof ik.

                                   ROCKO
                                                  Ze heeft me er laatst iets van verteld.

                                   JANNI
                                                  O je wist dit al?

                                   ROCKO
                                                  Nee de laatste keer is ze erover begonnen 
                                                  net voor jij binnenkwam.

                                   JANNI
                                                  O daar hadden jullie het over.

                                   ROCKO
                                                  Maar toen brak het af.

                                   JANNI
                                                  Haar achterliggende gedachte is dat dwalende doden een compositie kunnen kiezen waarin
                                                     ze zich herkennen en dat bezoekers van de site ook de een of andere compositie kiezen
                                                     die ze mooi vinden en dat ze dan door de aandacht die ze ervoor hebben de dode die zich
                                                     erin genesteld heeft aandacht geven en daardoor bevestigen en daardoor rustig maken
                                                  ik hoop dat ik het een beetje juist formuleer
                                                  je moet er haar maar naar vragen.

                                   ROCKO
                                                  Doe ik zeker.

                                   JANNI
                                                  Shirl is echt radicaal
                                                  ze heeft jou verteld over haar voc-erfenis?

                                   ROCKO
                                                  Ja.

                                   JANNI
                                                  Nou als het aan haar ligt wordt alles in Nederland wat met voc-geld gebouwd is met de
                                                     grond gelijk gemaakt, wordt alle welvaart die uit voc-geld voortgekomen is met terug-
                                                     werkende kracht vernietigd
                                                  het liefst in een grootse ceremonie waarin respect tot uitdrukking komt voor die ontelbare
                                                     anonieme doden.

                                   ROCKO
                                                  Van mij mogen de fundamenten nog wel wat dieper uitgegraven worden
                                                  maar zou zij haar zin krijgen, dat zou al wat zijn
                                                  er zouden in ieder geval niet veel toeristentrekkertjes overblijven.

                                   JANNI
                                                  Daar noem je éen van die dingen die zij te schandalig vindt voor woorden
                                                  ik vind Shirl heel gematigd maar als ze het hier over heeft kan ze witheet worden
                                                  hoe op dat exploiterende verleden nog eens een lekkere schep exploitatie bovenop komt
                                                  dat daar trots over gedaan wordt, daar kan zij wel op doorschieten ja
                                                  zij zegt dat er doden zijn die haar laten weten dat ze verdrietig zijn en andere die laten
                                                     weten dat ze woedend zijn en nog allerlei andere emoties ook en dat het die emoties van
                                                     de doden zijn waardoor zij doorschiet
                                                  zij is ervan overtuigd dat als je erfenis niet onder ogen ziet dat je er dan door gepakt wordt
                                                  Rocko!
                                                  thee? limo? wijntje?

                                   ROCKO
                                                  Je hebt Babócsa-water?

                                   JANNI
                                                  Zes verse flessen.

                                   ROCKO
                                                  Doe me dan zo'n sinasranja
                                                  heb je  dat?

                                   JANNI
                                                  Ik doe met je mee.

                                   ROCKO
                                                  Ik zie nu ook dat de lichtjes niet de hele tijd op dezelfde plaatsen staan.

                                   JANNI
                                                  Echt geraffineerd.

                                   ROCKO
(Klikt met de muis.)                  Deze is ook mooi
                                                  maar die van mij is de mooiste.

                                   JANNI
                                                  Om daar nog even op door te gaan, want het fascineert mij ergens wel
                                                  dat is ook hoe Shirl Nederland ziet
                                                  dat het onder andere in de tang zit van die krachten
                                                  van dat verleden
                                                  en dat zo'n ceremonie alleen al voor de gezondheid van het land en de inwoners absoluut
                                                     noodzakelijk is
                                                  dat er anders weinig redden aan is.


3.
                                   ROCKO
                                                  Ik vind het niet gek
                                                  ik ken het van mijzelf
                                                  en ik merk aan de spoezen en de paarden ook dat ze stemmingen kunnen hebben die
                                                     nergens vandaan lijken te komen
                                                  trouwens, ik denk wel dat dit iets anders is, maar ook dat ze dingen weten die ouder zijn
                                                     dan ze zelf zijn
                                                  geen instincten, echt ervaringen.

                                   JANNI
                                                  Dat had Janni-janni ook heel sterk
                                                  dat hij toegang had tot een geheugen dat ouder was dan hij
                                                  spaniëls zijn van oudsher jachthonden voor de eendenjacht
                                                  dat weet je misschien.

                                   ROCKO
                                                  Nee dat wist ik niet.

                                   JANNI
                                                  Dan weet je het nu.

                                   ROCKO
                                                  Proost
                                                  wat had je over Janni-janni?
                                                  ja het wordt meteen weer fletser.

                                   JANNI
                                                  Gezondheid
                                                  ja, ik wilde zeggen dat Janni-janni in het park in Amsterdam wel eens een spurt naar de
                                                     eenden maakte, maar dat ik het altijd zo gezien heb dat dat spel was
                                                  hij keek naar mij en als ik mijn hoofd schudde van nou schiet op dan, dan ging hij ervandoor,
                                                     maar zo dat  de eenden alle tijd hadden om in het water te springen
                                                  en die eenden vonden het volgens mij ook enig
                                                  en toen wij eenmaal hier woonden
                                                  in de driehoek is toch dat meertje met wilde eenden?
                                                  nou ik hoefde hem echt niet in te tomen als wij daar langs kwamen want hij was al lang blij
                                                     dat hij niet meer echt hoefde
                                                  hè Orenman?


4.
                                   JANNI
                                                  Shirl heeft mij trouwens gevraagd voor muziek.

                                   ROCKO
                                                  Bij deze site?

                                   JANNI
                                                  Ja
                                                  wat vind jij?

                                   ROCKO
                                                  Ik vind zo stil wel sterk
                                                  niets ten nadele van jouw muziek Janni, maar die geile gregoriaanse geluiden van jou.

                                   JANNI
                                                  O dat ben je niet vergeten
                                                  die kritische bespreking heb je gelezen
                                                  dan weet je ook hoe ik het zelf liever.

                                   ROCKO
                                                  Sensuele spirituele klankstromen.

                                   JANNI
                                                  Juist
                                                  maar ik vind ook, voor de anonieme doden stilte eigenlijk het indringendst
                                                  het beste geluid.

                                   ROCKO
                                                  Schiet je op met je nieuwe werk?

                                   JANNI
                                                  Ik wil graag meer met Tommi doen en wie weet nu ze zelf hier ook een plaats zoekt.

                                   ROCKO
                                                  Ik denk niet dat ze hier ook een plaats zoekt
                                                  het gaat haar echt om dat huis
                                                  en als ze dat niet kan krijgen is het nog maar de vraag.

                                   JANNI
                                                  Ik zie niet dat het een huis is om het hele jaar in te wonen
                                                  jij?

                                   ROCKO
                                                  Ik weet ook verder niet wat ze zich erbij voorstelt
                                                  maar er is ooit in gewoond
                                                  en als zij daar nu haar zinnen op zet
                                                  door de contacten die zij via jullie heeft kan ze dingen voor elkaar krijgen die een ander
                                                     nooit zal lukken
                                                  al brengt die tien keer zo veel geld mee als zij te besteden heeft.

                                   JANNI
                                                  Nou Tommi hoeft niet op een forint te kijken, maar ik begrijp wat je bedoelt
                                                  misschien is twintig keer zoveel nog niet genoeg als je hier de binnenwegen niet kent
                                                  dan loopt het weg als water.

                                   ROCKO
                                                  Dat spreekt mij dus heel erg aan.

                                   JANNI
                                                  Helemaal mee eens.

                                   ROCKO
                                                  Je zei dat je meer met haar wilde doen.

                                   JANNI
                                                  Jij hebt niet zo'n oor voor muziek, maar het gemak waarmee haar stem vier octaven pakt is
                                                     echt heel bijzonder
                                                  en daar bovenop dat iedere noot haar stemtekening meekrijgt
                                                  ja ik zou het wel een voorrecht vinden.

                                   ROCKO
                                                  Ik herken haar stem ook uit duizenden hoor.

                                   JANNI
                                                  Dat is toch bijzonder?

                                   ROCKO
                                                  Zeker
                                                  nou ik wens het je toe


5.
                                   ROCKO
                                                  en misschien krijgen wij in de toekomst dan ook meer met elkaar te maken.

                                   JANNI
                                                  Hoezo dat?

                                   ROCKO
                                                  Ik heb haar gevraagd of ze erover wil denken dat ik haar manager zou worden
                                                  niet voor de contacten en de contracten maar meer een personal manager
                                                  in de betekenis van klankbord
                                                  maar niet zomaar wat praten, echt in een bepaalde richting.

                                   JANNI
                                                  Nu je haar net gezien hebt?

                                   ROCKO
                                                  Nee, voor dit allemaal aan de hand was.

                                   JANNI
                                                  Zou kunnen werken.

                                   ROCKO
                                                  Ja denk je?

                                   JANNI
                                                  Juist omdat het zo duidelijk is dat jij zelf geen muzikale ambities hebt.

                                   ROCKO
                                                  Vitaal is een woord wat vandaag al paar keer om mij heen gevallen is
                                                  en dat is precies van toepassing op wat ik bij mij in het dorp ervaar
                                                  dat het allemaal zo vitaal is
                                                  en ook dat er een gemeenschap is zonder dat mensen er hun persoonlijkheid voor hoeven in
                                                     te leveren
                                                  dat er groeit wat er natuurlijkerwijs groeit
                                                  en dat dit dan niet een monocultuur is
                                                  ik heb het ook over de mensen hè
                                                  dat die veel een kwaliteit hebben die in al zijn immaterialiteit toch heel tastbaar is
                                                  en dit herken ik bij Tommie
                                                  iets waar ze het eigenlijk zelf over heeft in wat ze schrijft

                                   JANNI
                                                  'Als je je hier bevindt ben je als energie deel van de vitale materie'

                                   ROCKO
                                                  Ja, maar dit voel ik sowieso bij haar
                                                  dat zij sowieso een open kanaal heeft met dat hier waar zij het daar over heeft
                                                  en een optreden van haar zoals ik me dat voorstel heeft dit ook 
                                                  doordat Tommi is wie ze is en kan wat ze kan
                                                  dat ze niet alleen als zangeres de impact heeft die ze heeft maar ook als performer
                                                  dat ze voor mensen die op zo'n optreden afkomen dan via meer ingangen een mogelijkheid
                                                     schept om zich op kunnen laden.

                                   JANNI
                                                  Ik volg je, je hebt het over wat je het pranagebeuren zou kunnen noemen
                                                  en dan niet per se van het muzikale gedeelte.

                                   ROCKO
                                                  Ja
                                                  dat bedoel ik.

                                   JANNI
                                                  En dit heb je met Tommi doorgesproken?

                                   ROCKO
                                                  Aangestipt
                                                  door wat er de afgelopen maanden gebeurd is
                                                  is het mezelf veel duidelijker geworden.

                                   JANNI
                                                  Zou ook kunnen werken
                                                  juist omdat Tommi zo'n heldere contouren heeft.

                                   ROCKO
                                                  Dat bedoel ik.

                                   JANNI
                                                  En jouw bedoening hier?
                                                  met de spoezen en de paarden en alles?

                                   ROCKO
                                                  Dit hier blijft gewoon mijn permanente basis
                                                  hier is waar ik ben 
                                                  mijn functie zou gewoon puur achter de schermen zijn
                                                  maar wel dat het niet vrijblijvend is.

                                   JANNI
                                                  Het fokken wil je dus echt niet doorzetten?

                                   ROCKO
                                                  Daar ben ik denk ik helemaal van af ja, van dat idee.

                                   JANNI
                                                  Ja wat Tommi betreft is het afwachten.

                                   ROCKO
                                                  Ze zou er in ieder geval over denken.


6.
                                   JANNI
                                                  Heb jij mijn site wel eens bezocht?

                                   ROCKO
                                                  Nee.

                                   JANNI
                                                  En die van Tommi?

                                   ROCKO
                                                  Ook niet
                                                  zet hem even op.

                                   JANNI
                                                  Op die van haar zit een link naar die van mij en op die van mij zit een link naar die van haar
                                                  welke zal ik eerst doen?

                                   ROCKO
                                                  Die van jou.

                                   JANNI
                                                  Rocko, ik vind het gezellig als je zo meteen een hapje met mij mee eet.

                                   ROCKO
                                                  Doen we.

                                   JANNI
                                                  Nou dit is de site van Janni Perro
                                                  kijk hier linkt hij naar die van Tommi
                                                  duik erin, dan ga ik even wat extra eitjes halen
                                                  ben zo terug. 

                                   ROCKO
                                                  Yo, tot zo.

(JANNI gaat naar buiten.)




> scene 10   KAMER KINDJE   KINDJE, BEER stem






Geen opmerkingen:

Een reactie posten