zondag 7 juni 2015

Tante Kindje in 2006 | scene 8

KAMER ROCKO   ROCKO, KINDJE

1.
(ROCKO leest, KINDJE klopt en komt binnen.)

                                   KINDJE
                                                  Lig je lekker te lezen?

                                   ROCKO
                                                  Hallo Kindje
                                                  je bent er snel.

                                   KINDJE
                                                  Nee hoor, het is zeker een uur geleden dat ik belde
                                                  ik heb me door alles af laten leiden, het was overal zo mooi.

                                   ROCKO
                                                  Dus je hebt nu dorst?

(Kus, kus.)

                                   KINDJE
                                                  Valt wel mee
                                                  maar ik lust wel wat.

                                   ROCKO
                                                  Thee?

                                   KINDJE
                                                  Lekker
                                                  maar Tommi wist het dus?

                                   ROCKO
                                                  We hebben gereconstrueerd dat zij op de ochtend dat haar moeder gestorven is vanaf het
                                                     stationnetje naar Nederland gebeld heeft
                                                  de vriendin die ze toen sprak wist van niets, maar die is er achteraan gegaan
                                                  en 's middags heeft ze weer gebeld en toen wist ze het zeker
                                                  dit is wat ze achtergelaten heeft
                                                  je vindt het toch niet erg dat ik het al gelezen heb?

                                   KINDJE
                                                  Als het exclusief voor mij bedoeld was geweest dan had ze het bij mij afgeleverd
                                                  of op zijn minst dichtgevouwen met mijn naam erop.

                                   ROCKO
                                                  Dat is ook zo, maar je begrijpt wat ik bedoel.

                                   KINDJE
                                                  Rockeman ik begrijp het, maak je niet druk.

                                   ROCKO
                                                  Ik maak thee.

                                   KINDJE
                                                  En ik lees.


2.
                                   KINDJE
                                                  Nou, maar goed dat ik Beer nog niet gebeld heb.

                                   ROCKO
                                                  Ja als je dit voorleest maakt dat een hoop woorden overbodig.

                                   KINDJE
                                                  Dat is een idee, een heel goed idee.

                                   ROCKO
                                                  Daar was je zelf ook opgekomen.

                                   KINDJE
                                                  Dat is nog maar de vraag
                                                  als iets me tegenstaat gaat het hierboven heel snel op slot
                                                  en met Beer ben ik voorlopig wel weer even uitgepraat.

                                   ROCKO
                                                  Niet om dit of dat Kindje, maar als je meteen nee gezegd had.

                                   KINDJE
                                                  Dat is zo
                                                  maar ik heb nu wel Shirl een keer op bezoek gehad en dat vond ik hartstikke leuk.

                                   ROCKO
                                                  O
                                                  een bijzonder wonder.

                                   KINDJE
                                                  En een telefoontje van Janni.

                                   ROCKO
                                                  Nah!

                                   KINDJE
                                                  Ja dat was ook heel hartverwarmend natuurlijk.

                                   ROCKO
                                                  Zeker.

                                   KINDJE
                                                  En jij hebt me ook niet teleurgesteld.

                                   ROCKO
                                                  Fijn.

                                   KINDJE
                                                  Ik voelde me de afgelopen weken net even helemaal Stiertje
                                                  zo sociaal
                                                  die kon dat goed hoor.

                                   ROCKO
                                                  Herken jij haar in wat Tommi daar schrijft?

                                   KINDJE
                                                  De stem van Stiertje?
                                                  Rocko wat speelt er door jouw hoofd?

                                   ROCKO
                                                  Ik weet het niet
                                                  vind jij het klinken als Tommi?

                                   KINDJE
                                                  Die laat ik even op me inwerken


3.
                                   KINDJE
                                                  jullie allemaal gelukkig dat Walli terug is?

                                   ROCKO
                                                  Heb je hem gezien?
                                                  ziet er goed uit hè?
                                                  hij heeft het naar zijn zin gehad
                                                  ja dat was hevig kussen toen hij weer in de wei stond.

                                   KINDJE
                                                  Ik blijf het een mysterieus paard vinden
                                                  zo groot
                                                  en die speciale geur van hem
                                                  zo zoet.

                                   ROCKO
                                                  Je moet gewoon een keer dichter naar hem toe gaan
                                                  hem aanraken
                                                  hij is echt volledig te vertrouwen.

                                   KINDJE
                                                  Het is niet dat ik hém niet vertrouw
                                                  of dat ik jou niet geloof
                                                  het is dat mysterieuze
                                                  die kracht
                                                  zo sterk.

                                   ROCKO
                                                  Vuur
                                                  Gigi is lucht, Stella is aarde, Walli Luigi Bob is vuur
                                                  de duistere krachten die ook smachten naar begrip en erkenning.

                                   KINDJE
                                                  Heel waar
                                                  en daardoor dan de ruimte krijgen.

                                   ROCKO
                                                  Het heeft alles met ruimte te maken.

                                   KINDJE
                                                  Wat zijn eigenlijk de volle namen van Gigi en Stella?

                                   ROCKO
                                                  Stella Maressa Polaressa en Gigi Greetje.

                                   KINDJE
                                                  En de spoesjes, hebben die ook?

                                   ROCKO
                                                  Tuurlijk
                                                  Yoyo Fluor, om bij de laatste moeder te blijven.

                                   KINDJE
                                                  Mooi
                                                  waar zijn ze?

                                   ROCKO
                                                  Op de achterveranda
                                                  daar hebben ze zon als ze willen en schaduw als ze willen.

                                   KINDJE
                                                  Jij werkt toch met letterwaarden als je namen zoekt?

                                   ROCKO
                                                  Ja.

                                   KINDJE
                                                  En bij het fokken astrologie.

                                   ROCKO
                                                  Ook bloedlijnen natuurlijk, maar daarbinnen voornamelijk met astrologie ja
                                                  tibetaanse bruiloften die hun belofte altijd waar maken
                                                  de namen hebben ook met astrologie te maken.


4.
                                   KINDJE
                                                  Bardo.

                                   ROCKO
                                                  Bardo.

                                   KINDJE
                                                  Ja doordat je zegt tibetaanse bruiloften.

                                   ROCKO
                                                  Bardo.

                                   KINDJE
                                                  Waar het in het tibetaanse dodenboek over gaat.

                                   ROCKO
                                                  Ik weet waar je het over hebt.

                                   KINDJE
                                                  Dat is wat ik geassocieerd heb met waarom Tommi weggegaan is
                                                  en dit wordt bevestigd in wat ik net lees
                                                  zij laat zich hier toch kennen als een mystica
                                                  of niet?

                                   ROCKO
                                                  Ja.

                                   KINDJE
                                                  Misschien valt de klank van de eigen stem wel weg als het over dit soort ervaringen gaat
                                                  misschien valt zelfs wel de scheidslijn tussen de ene persoon en de andere weg
                                                  of tussen de persoon en de omgeving
                                                  misschien is dit wel de stem van Walli
                                                  of de stem van het binnenste van de driehoek.

                                   ROCKO
                                                  Maar het lijkt mij het bericht van iemand die dood is.

                                   KINDJE
                                                  Ja
                                                  en dan is het het meest voor de hand liggend dat dit Stiertje zou zijn
                                                  het lijkt er op dat Tommi echt een stuk met haar moeder meegereisd is
                                                  met behulp anders van Walli en de driehoek
                                                  dat ze Walli daarbij nodig heeft gehad en dat het echt nodig was dat ze was waar ze waren
                                                  dus dat ze er nu op uit is om uit te vinden of dat huis te koop is vind ik helemaal niet gek.

                                   ROCKO
                                                  Ze klonk heel beslist.

                                   KINDJE
                                                  Ik hoop voor haar dat het lukt
                                                  ik zou het ook leuk vinden.

                                   ROCKO
                                                  Ik ook.


5.
                                   KINDJE
                                                  Ik zie daar dat je een object van Shirl hebt hangen.

                                   ROCKO
                                                  Dat hangt er al anderhalf jaar.

                                   KINDJE
                                                  Het valt me nu pas op.

                                   ROCKO
                                                  Zij heeft mij dat gegeven als nestelplaats voor je weet wel wie
                                                  ik voor mij had dat die in mij zat, voorgoed
                                                  maar het is waar, ik weet niet waar het hem in zit
                                                  hij is in mij en hij is ook daarin
                                                  Shirl is ook met getallen hè dat weet je
                                                  ze heeft hem nooit ontmoet, levend
                                                  ze heeft me alleen naar zijn geboortedatum en sterfdatum gevraagd
                                                  maar het is hem, hoe stom dit misschien ook klinkt
                                                  je ziet dat ik hier geen foto's heb.

                                   KINDJE
                                                  Dat is me ook nooit eerder opgevallen.

                                   ROCKO
                                                  Ik heb er ergens wel een paar, maar daar kijk ik nooit naar
                                                  sinds hij dood is nooit een foto gezien
                                                  daar word ik echt griezelig van als ik daar aan denk
                                                  maar dat is hij
                                                  en daar praat ik ook mee als ik hier ben
                                                  en als jij zo meteen weg bent neem ik met hem door wat hier zo voorbij is gekomen
                                                  dit is intiem hoor
                                                  alsof hij er niet bij is
                                                  want je bent er wel bij.

                                   KINDJE
                                                  Heel mooi Rocko
                                                  heel inspirerend
                                                  ik zie ook echt een energie als ik met je meekijk
                                                  een vitale energie.


6.
                                   ROCKO
                                                  Wat schreef Tommi precies?

                                   KINDJE
                                                  'Als je je hier bevindt ben je als energie deel van de vitale materie' bedoel je dat?

                                   ROCKO
                                                  Ja is wat zij daar bedoelt, is dat niet wat jij voelt?
                                                  wat jij ziet?

                                   KINDJE
                                                  'Geen twee energieën zijn kwam vorm en kwa inhoud hetzelfde'
                                                  ja ik zie echt een individu
                                                  en ik snap nu nog beter waar Shirl zich mee bezig houdt.

                                   ROCKO
                                                  Je bedoelt met haar anonieme doden?

                                   KINDJE
                                                  Ja.

                                   ROCKO
                                                  Ja daar vertelde ze me laatst iets van.

                                   KINDJE
                                                  Jij hebt hier geen internet hè?

                                   ROCKO
                                                  Nee.

                                   KINDJE
                                                  Anders moet je een keer bij Janni gaan kijken, die heeft kabel
                                                  mooi hoor en met wat ik nu begin te begrijpen nog mooier
                                                  ja deze afgelopen maand is voor mij verrassend rijk geweest
                                                  natuurlijk altijd een paar dagen waarvan ik niet weet hoe ik ze doorgekomen ben
                                                  maar jouw telefoontje vanochtend bracht de juiste berichten
                                                  en de helderheid die ik nu heb is heel fijn.

                                   ROCKO
                                                  Fijn.


7.
                                   KINDJE
                                                  Wat vind je ervan om met mij terug te fietsen
                                                  en dan zou jij door kunnen gaan naar Janni
                                                  die zal ook wel willen horen dat Tommi hier geweest is
                                                  en ik zou dat nu eerlijk gezegd een beetje veel vinden.

                                   ROCKO
                                                  Wat vind je ervan als ik jouw fiets achter in de auto gooi?

                                   KINDJE
                                                  Het is wel lekker weer om te fietsen nu, helemaal niet zo warm
                                                  nee doe maar
                                                  we gaan met de auto
                                                  ik vind het ook wel lekker om snel thuis te zijn.

                                   ROCKO
                                                  Je hebt Beer ook nog.

                                   KINDJE
                                                  Ik denk dat dat morgen wordt.

                                   ROCKO
                                                  Dus met de auto?

                                   KINDJE
                                                  Met de auto.

                                   ROCKO
                                                  Ik zou daar best een kopie van willen hebben.

                                   KINDJE
                                                  Ga je door naar Janni?

                                   ROCKO
                                                  Dat wil ik wel doen.

                                   KINDJE
                                                  Die kan hier vast een kopie van printen
                                                  misschien wil hij er ook éen
                                                  en op de terugweg lever je het bij mij even af
                                                  hoe lijkt je dat?

                                   ROCKO
                                                  Doen we
                                                  kom op.

                                   KINDJE
                                                  Dag Yv.

                                   ROCKO
                                                  Hij gaat mee.

                                   KINDJE
                                                  Tuurlijk!

                                   ROCKO
                                                  Altijd en overal. 




> scene 9   KAMER JANNI   JANNI, ROCKO, KINDJE






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen