zondag 7 juni 2015

Tante Kindje in 2006 | scene 7

KAMER JANNI   JANNI, SHIRL

1.
(De deur staat op een kier, van buiten de stemmen van JANNI en SHIRL, dichterbij en verderweg en weer dichterbij, voordat zij binnenkomen.)

                                   JANNI
                                                  Je bent dus op wereldreis.

                                   SHIRL
                                                  Ik ben vandaag niet te stoppen.

                                   JANNI
                                                  Als je er maar geen gewoonte van maakt, pas op.

                                   SHIRL
                                                  Pas jij op, ik heb nu helemaal de smaak te pakken.

                                   JANNI
                                                  Ga zitten
                                                  dat is een lekkere stoel
                                                  het zijn allemaal lekkere stoelen.

                                   SHIRL
                                                  Ik blijf nog staan
                                                  eventjes binnenkomen.

                                   JANNI
                                                  Neem je tijd
                                                  wat drink je, thee limo wijntje?

                                   SHIRL
                                                  Ik ben aan een borreltje toe
                                                  maar dan zit je wel met me opgescheept totdat dat genoeg gezakt is dat ik weer in de auto
                                                     kan stappen.

                                   JANNI
                                                  Door dit met Kindje ben ik toch uit mijn gewone doen.

                                   SHIRL
                                                  Ik denk dat het verder wel goed zal gaan.

                                   JANNI
                                                  Ik ben er wel getuige van geweest hoe dit soort familiegedoe heel klitterig kan zijn.

                                   SHIRL
                                                  Dit komt goed, dat denk ik echt


2.
                                   SHIRL
                                                  heb jij nog familie in Nederland
                                                  of misschien ergens anders?

                                   JANNI
                                                  Bloed?

                                   SHIRL
                                                  Ja dat bedoel ik.

                                   JANNI
                                                  Nee helemaal niet
                                                  of secuurder is: niet dat ik weet
                                                  als je een vader hebt die onbekend is dan kan die er hier of daar nog wel een paar op de
                                                     wereld gezet hebben natuurlijk.

                                   SHIRL
                                                  Dat kan
                                                  dat kan zelfs als je een vader hebt die bekend is.

                                   JANNI
                                                  En wat dacht je van een vader uit een buisje?

                                   SHIRL
                                                  Ja van die kinderen zijn er inmiddels ook heel wat.

                                   JANNI
                                                  Ik zou er niet mee willen ruilen, maar ik denk ook niet dat er veel te vinden zijn die met mij
                                                     zouden willen ruilen.

                                   SHIRL
                                                  Ik denk dat er sowieso niet veel te vinden zijn die met een ander zouden willen ruilen.

                                   JANNI
                                                  Daar zou je wel eens helemaal gelijk in kunnen hebben.


3.
                                   SHIRL
                                                  Ik realiseer me dat ik eigenlijk heel weinig van jou weet
                                                  ik weet dat je een hele fijne vriend bent en ik ken een beetje je voorkeuren en je nakeuren
                                                     en hoe je over het éen en ander denkt
                                                  en je muziek natuurlijk
                                                  maar alles bij elkaar is het meer een abstract schilderij dan een figuratief schilderij
                                                  fijn hoor, ik kan niet goed tegen mensen die weinig anders bieden dan hun verhaal.

                                   JANNI
                                                  Als je de taal zo slecht spreekt als ik hè, is dat éen van de voordelen
                                                  dat de verhalen je bespaard blijven en dat de communicatie heel erg dicht bij het heden blijft
                                                  zoals dat met dieren ook is.

                                   SHIRL
                                                  Ja bij het heden blijven, dat is een grote kunst
                                                  o ja, over grote kunst gesproken, ik weet dat je moeder een zoetzure augurk is.

                                   JANNI
                                                  Lieve Vriendin, jij zit gewoon naar mijn verhaal te vissen.

                                   SHIRL
                                                  Ja dat doe ik hè?
                                                  misschien omdat dat verhaal hier hangt
                                                  of misschien omdat ik net bij Kindje zoveel gepraat heb dat ik het lekker vind hier bij jou
                                                     alleen maar te luisteren.

                                   JANNI
                                                  Als ik mijn verhaal doe zijn er wel twee borreltjes gezakt voordat ik uitverteld ben.

                                   SHIRL
                                                  Helemaal geen moeite mee.

                                   JANNI
                                                  Ik waarschuw je maar
                                                  dus wat heb je liever, de eerste tien jaar in detail of de complete zestig jaar in hink stap sprong?

                                   SHIRL
                                                  Doe me maar wat van dat laatste.

                                   JANNI
                                                  Dat moet een lekker borreltje zijn
                                                  hier in het dorp geldt het als geheim medicijn voor van alles en nog wat
                                                  jij kent het hier verder niet maar als je het dorp naar het oosten uitgaat staat er een
                                                     schuurtje wat je amper opvalt, maar dat is een destilleerderij waar ze zo'n beetje van alle
                                                     vruchten die hier groeien alcohol stoken
                                                  en daar voegen ze dan het éen en ander aan toe wat jaren en jaren terug gaat
                                                  en er zijn nog steeds een hoop mensen die er bij zweren.

                                   SHIRL
                                                  Ik heb dit soort spul alleen maar in huis om bij het koken te gebruiken
                                                  ik bedoel zo sterk, niet deze speciale samenstelling.

                                   JANNI
                                                  Nou sla hem achterover.

                                   SHIRL
                                                  Proost!


4.
                                   SHIRL
                                                  als ik knock-out ga dan mag je me in een koud bad leggen.

                                   JANNI
                                                  Dan leg ik je in een lauw bad met vers gedroogde kersenbloesems.

                                   SHIRL
                                                  Mmm
                                                  vertel.

                                   JANNI
                                                  Het begin
                                                  het begin heb ik van horen zeggen
                                                  nee opnieuw: het begin heb ik uit mijn dossier
                                                  van zien getypt dus.

                                   SHIRL
                                                  Het hoeft niet hè Janni.

                                   JANNI
                                                  Wil je nu proberen er onderuit te komen?

                                   SHIRL
                                                  Helemaal niet.

                                   JANNI
                                                  Ik ben opgegroeid
                                                  nee ook opnieuw: in mijn jeugd heb ik in een weeshuis gezeten
                                                  van mijn vierde tot mijn vijftiende.

                                   SHIRL
                                                  Dat is een binnenkomer
                                                  ik ben éen en al aandacht.

                                   JANNI
                                                  Ik dacht dat het melodrama aan jou niet meer besteed was?

                                   SHIRL
                                                  Om jou tegemoet te komen geef ik mij even over aan deze regressie.

                                   JANNI
                                                  Mijn vader dus onbekend
                                                  als ik op mijn eigen uiterlijk afga zou het best kunnen dat hij uit deze streken kwam
                                                  en niet alleen mijn uiterlijk, ook een soort thuisgevoel dat ik hier heb wat ik nooit ergens
                                                     anders gehad heb
                                                  en de manier waarop de mensen hier op mij reageren wat ik ook nergens anders ooit
                                                     meegemaakt heb
                                                  ik lijk helemaal niet op de paar foto's die ik van mijn moeder heb, maar ook wat ik op die
                                                     foto's zie is hier een heel vertrouwd gezicht wat je in Nederland amper rond ziet lopen
                                                  ja eigenlijk heeft Tünde ook wel iets van dat gezicht.

                                   SHIRL
                                                  Was jij hier vaak geweest voordat je hier ging wonen?

                                   JANNI
                                                  Nooit
                                                  het enige hongaarse in mijn wereld was Ligeti.

                                   SHIRL
                                                  Dat is een hongaarse?

                                   JANNI
                                                  Componist.

                                   SHIRL
                                                  Moet ik gehoord hebben?

                                   JANNI
                                                  Misschien vind je het wat
                                                  ik zal je straks een paar cd's meegeven.

                                   SHIRL
                                                  Je moeder, voordat we de draad kwijt zijn.

                                   JANNI
                                                  Mijn moeder woonde op de wallen in Amsterdam, wat ze daar deed laat zich raden
                                                  ik ben van 1946 en ik weet niet of ze doordat ze mij als bastaard had in het vak is gekomen
                                                     of dat ik een bedrijfsongelukje ben of nog wat anders, toen ik vier was is ze gestorven 
                                                     mensen van het Leger des Heils hebben haar begraven en mij hebben ze in het weeshuis
                                                     ondergebracht
                                                  een katholiek weeshuis was het, ik denk omdat in de papieren van mijn moeder dat als
                                                     religie aangegeven stond
                                                  haar geboorteplaats was een klein dorp in Limburg
                                                  altijd nog zeker vijftien keer zo groot als dit, maar voor nederlandse begrippen klein.

                                   SHIRL
                                                  Hoeveel mensen wonen in Félfalu?

                                   JANNI
                                                  Tussen de negentig en de honderd
                                                  Janni-janni was een jaar of vijf toen wij er een keer geweest zijn, daar in Limburg dus
                                                  maar nu het erover gaat, het is toen helemaal niet in me opgekomen dat ik via mijn moeder
                                                     daar nog familie zou kunnen hebben
                                                  kan natuurlijk wel
                                                  dat er broers of zussen van haar zijn en dat die kinderen hebben
                                                  het was een toeristendorp, helemaal geconserveerd als een soort openluchtmuseum, dus je
                                                     kon je goed voorstellen hoe het daar vijftig jaar eerder was
                                                  wanneer zij daar weggegaan is en waarom dat weet ik allemaal niet
                                                  of dit tijdens de oorlog was of pas na de bevrijding
                                                  ik weet dus bijvoorbeeld niet of ze tijdens de hongerwinter in Amsterdam was.

                                   SHIRL
                                                  En toen ze stierf, was ze hoe oud?

                                   JANNI
                                                  Jong natuurlijk, maar niet piep
                                                  ze was vierentwintig toen ze mij kreeg en met achtentwintig was ze dood
                                                  aan die vier jaar heb ik geen herinnering
                                                  mijn eerste herinnering is van toen ik net op de lagere school zat en toen zal ik zes geweest zijn
                                                  de school was binnen de muren
                                                  maar het weeshuis was ook een internaat, dus er waren wel jongens van buiten.

                                   SHIRL
                                                  Alleen jongens?

                                   JANNI
                                                  Alleen jongens en alleen broeders
                                                  geloof het of niet maar ik herinner me niet dat ik tot mijn vijftiende daar ooit een vrouw
                                                     gezien heb.

                                   SHIRL
                                                  Waarom zou ik je niet geloven?

                                   JANNI
                                                  Wat bedoel je?

                                   SHIRL
                                                  Je zegt 'geloof het of niet'.

                                   JANNI
                                                  Misschien omdat ik vanuit de tijd dat ik dit nog wel eens aan iemand vertelde in me
                                                     opgeslagen heb dat het niet geloofd werd
                                                  of misschien discrimineer ik je op je leeftijd, dat ik inbouw dat jij met jouw leeftijd je dit
                                                     niet voor kunt stellen.

                                   SHIRL
                                                  Geloof mij dan maar dat als ik jou ooit op verzinsels had kunnen betrappen ik niet met jou
                                                     zou jijen en jouen
                                                  en geloof me ook maar dat ik een hele goede antenne voor verzinsels heb
                                                  en als ik me iets niet voor kan stellen dan vraag ik ernaar.

                                   JANNI
                                                  Sorry Twiets, zoiets gebeurd gewoon als je een verhaal vertelt waar je zo weinig meer mee hebt.

                                   SHIRL
                                                  Is dat zo?
                                                  ik heb vaak gemerkt dat als een verhaal zelf zijn woorden kiest, dat er nog wat te spitten valt.

                                   JANNI
                                                  Jij bent een gevaarlijke luisteraarster.

                                   SHIRL
                                                  Ik zal je zeggen dat doordat jij aan het begin van je verhaal het woord secuur gebruikte ik
                                                     daarom ook in een secure aandacht gezet werd.

                                   JANNI
                                                  Ik zei secuur?

                                   SHIRL
                                                  Ik vroeg je of je familie had en jij antwoordde 'nee helemaal niet, of secuurder is: niet dat ik 
                                                     weet'.

                                   JANNI
                                                  Ja dat is wat ik zei
                                                  hm.

                                   SHIRL
                                                  Als ik eens een keer met een levend wezen praat komen de woorden ook goed aan.

                                   JANNI
                                                  Ja Twiets, het is alleen dat je me even lekker op mezelf teruggooit.

                                   SHIRL
                                                  Geef me dan die tweede borrel
                                                  of is het nu beter als ik ga?

                                   JANNI
                                                  Blijf
                                                  er gebeurt wat.

                                   SHIRL
                                                  Dus jouw naam heb je van je moeder?

                                   JANNI
                                                  Ja mijn moeder heette Bongerd
                                                  dat is limburgs voor boomgaard heb ik me laten vertellen
                                                  vind ik prima, zeker nu ik hierachter zo'n fabelachtige boomgaard heb liggen.

                                   SHIRL
                                                  En waarom Janni?

                                   JANNI
                                                  Bij mijn geboorte kreeg ik de naam Rien
                                                  waarom weet ik niet.

                                   SHIRL
                                                  Dus als jongetje heb je in het weeshuis rondgelopen als Rien?

                                   JANNI
                                                  Meer in een hoekje gezeten
                                                  die naam heb ik echt jaren niet meer gehoord
                                                  Bongerd trouwens ook al lang niet meer.

                                   SHIRL
                                                  Ik heb ook lang aangenomen dat Janni Perro jouw echte naam was.

                                   JANNI
                                                  Perro is spaans voor hond
                                                  Perro is mijn artiestennaam
                                                  in mijn paspoort staat de naam Janni Bongerd, want de naam Janni heb ik wel officieel
                                                     laten registreren.

                                   SHIRL
                                                  Daar zal je je reden voor hebben.

                                   JANNI
                                                  Daar heb ik mijn redenen voor.

                                   SHIRL
                                                  Maar al bij al begrijp ik dat jouw moeder voor jou ook meer een abstract schilderij is dan
                                                     een figuratief.

                                   JANNI
                                                  Augurk.

                                   SHIRL
                                                  Nu ik dit eerste hoofdstuk van je gehoord heb vind ik het niet meer zo'n goeie.

                                   JANNI
                                                  Dan elimineer ik het bij deze.


5.
                                   SHIRL
                                                  Ben jij blij Janni, dat ze dat in ieder geval gedaan heeft, jou het leven geschonken?

                                   JANNI
                                                  Twiets je loopt steeds helemaal op mijn verhaal vooruit
                                                  Janni-janni heeft mij het leven gegeven
                                                  maar op deze manier komen we daar nooit aan toe.

                                   SHIRL
                                                  Ik luister.

                                   JANNI
                                                  Eigenlijk zou ik het als het over mij gaat nergens anders over hoeven hebben dan over
                                                     Janni-janni
                                                  de rest is
                                                  de rest ja.

                                   SHIRL
                                                  Dat zie jij zo?

                                   JANNI
                                                  Weet je wat ik doe
                                                  ik draai even de poort op slot zodat er zeker niemand anders binnen komt lopen
                                                  en dan kan ik buiten een paar keer heel diep ademhalen
                                                  en als ik dan terugben ga ik hier een diep antwoord op geven
                                                  want ik voel in mij het éen en ander borrelen ja.

                                   SHIRL
                                                  Proost.

                                   JANNI
                                                  Dat hij goed mag vallen
                                                  ben zo terug. 
(Gaat naar buiten.)


6.
                                   JANNI
(Komt weer binnen.)                Ik kan van mijn leven tot mijn veertigste een heel kleurrijk verhaal maken, maar hoe ik het
                                                     ervaren heb is alleen maar als grijs
                                                  toen Janni-janni bij mij introk, vanaf de eerste dag, brak de zon door
                                                  ook letterlijk
                                                  daarvoor had ik altijd in het nachtleven gezeten
                                                  eerst als business boy, toen als barkeeper-travestieartiest en de laatste vijf jaar als clubpianist
                                                  daar heb ik toen van de ene op de andere nacht een punt achter gezet
                                                  2 juli 1986 is de dag.
                                                  Een sterretje in de club had tijdens een wild weekend op Mallorca zijn grillen gezet op dat
                                                     verrukkelijke cocainedure speeltje, maar terug in Amsterdam wilde hij er zo snel mogelijk
                                                     weer van af
                                                  wij waren voor elkaar bestemd 
                                                  echt en helemaal
                                                  tien jaar puur geluk
                                                  dat is hoe lang hij geleefd heeft en daarna ook iedere dag tot op de dag van vandaag
                                                  laat iedereen maar lullen in de meest ingewikkelde krullen alleen maar om te verhullen dat
                                                     ze niet zoals jij en ik van elkaar kunnen smullen
                                                  zo is dat hè Oreman.

                                   SHIRL
                                                  En hoe zag Janni-janni er uit?

                                   JANNI
                                                  Een clumber spaniël, wit met gouden oren
                                                  je weet toch dat een favorietje alleen genoegen neemt met het allerduurste?
                                                  kampioenouders en de meest veelbelovende uit het nest
                                                  met papieren
                                                  acht weken was hij toen ik hem voor het eerst in mijn armen had
                                                  2 juli 1986
                                                  dat is mijn geboortedag.

                                   SHIRL
                                                  Dit noem je toch geen melodrama hè Janni?

                                   JANNI
                                                  Ik niet.

                                   SHIRL
                                                  Ik ook niet.


7.
                                   JANNI
                                                  Je moet begrijpen Shirl dat dat nachtleven mijn familie was voordat Janni-janni in mijn
                                                     leven kwam en dat die familie midden jaren zeventig helemaal uit elkaar lag
                                                  dat heb ik zien gebeuren
                                                  en vanwege de gewoonte en omdat ik niets anders had ben ik nog dik tien jaar aan boord
                                                     gebleven
                                                  maar het was kapot
                                                  helemaal voorbij.

                                   SHIRL
                                                  Je bedoelt aids?

                                   JANNI
                                                  Dat was toch iets later?
                                                  ik bedoel het bevrijdingsleger
                                                  de infiltratie van de botte burgerkinderen die kwamen kicken in éen van de weinige vrij- 
                                                     havens die er nog waren
                                                  dat bedoel ik
                                                  de afbraak door de botte gefrustreerde burgerjongens die zichzelf als helemaal scherp
                                                     zagen en die in besloten kring de meest verknipte fantasieën kwamen uitfreaken
                                                  dat waren de types die achter de goedbedoelende emancipatiesoldaatjes naar binnenkwamen
                                                  we hadden ze er meteen uit moeten meppen, maar op die botte inbeslagname waren we
                                                     buiten wel bedacht, want wat doen die burgers anders dan zich de hele wereld met alles
                                                     erop en eraan toeëigenen.

                                   SHIRL
                                                  Goeie nazaten van die smeerlap uit Hoorn waarvan ik de naam niet over mijn lippen krijg.

                                   JANNI
                                                  Ja
                                                  ja
                                                  maar achter onze gesloten deuren waren we daar niet op bedacht.

                                   SHIRL
                                                  Zij daar op hun eilanden ook  niet.

                                   JANNI
                                                  Nee
                                                  ik zie de overeenkomst.

                                   SHIRL 
                                                  Dat zou ik denken.

                                   JANNI
                                                  En wij hebben ons ook laten misleiden
                                                  het voordeel voor de oude garde leek namelijk dat er ineens een hele lading nieuwe partners
                                                     beschikbaar was
                                                  maar met die lui wilde je helemaal niets te maken hebben
                                                  die brachten helemaal niets mee behalve hun gefrustreerde pik en hun gefrustreerde kont
                                                  en als ze verder iets te bieden hadden investeerden ze dat in hun burgelijke carrière
                                                  dat was voor de oude garde niet zo 
                                                  en tussen haakjes, mijn bekenden uit die oude doos zijn bijna allemaal gestorven, maar
                                                    geen enkele aan aids
                                                  niet dat het daar nou per se mee te maken heeft maar zoiets als darkrooms bijvoorbeeld was
                                                     voor ons ondenkbaar
                                                  er waren genoeg wisselende contacten, maar in het circuit waarin ik zat was er amper
                                                     anonieme seks
                                                  van mijn vijftiende tot mijn vijfentwintigste heb ik een heleboel klanten gehad, maar die
                                                     kende ik allemaal
                                                  en ook kan ik niet opnoemen hoeveel er geweest zijn die voor mij een studie wilde betalen
                                                     of een bedrijfje voor mij op wilde starten
                                                  die mannen kwamen overal vandaan en waren allemaal heel verschillend maar kwa beroep,
                                                     hoe ze aan hun geld kwamen liep niet zo ver uit elkaar; altijd zo onafhankelijk mogelijk
                                                  een vrij beroep of een eigen bedrijf waar ze als eenling konden functioneren
                                                  ik ben nooit op zo'n aanbod ingegaan maar een heleboel jongens als ik zijn zo op de rails gezet
                                                  daar waren hele lekkere jongetjes bij en ik was zelf ook heel lang een lekker jongetje, want
                                                     met je vijfentwintig ben je oud voor dat werk
                                                  je hoort mij dus niet zeggen dat er geen seks bijkwam, maar het sociale en het zorgende dat
                                                     waren de grootste kurken waar onze familie op dreef
                                                  ik heb het nu even niet over de grote liefdesverhalen hè, of over de grote smachtverhalen
                                                  in ieder geval, die adressen zijn éen voor éen opgeblazen
                                                  de club waar ik piano speelde, dat was dan inmiddels al 1981, was dan ook heel erg besloten
                                                  een van de laatste bolwerken van de goeie oude tijd toen iedere nicht die een beetje geld te
                                                     besteden had ieder jaar Amsterdam wel een keer aandeed
                                                  onze portier had een geheugen dat twintig jaar terugging en iemand die hij niet kende
                                                     kwam er niet in als er niet twee naast stonden die hij heel goed kende
                                                  en ik heb het nu steeds over de mannen maar in die oude wereld was er helemaal niet die
                                                     maffe scheiding tussen mannen- en vrouwenbars
                                                  er waren een paar van die obscure tentjes waar vrouwen gewoon niet naar binnen gingen, of
                                                     andersom waar mannen niet naar binnen gingen, maar als ze het gedaan  zouden hebben
                                                     zou niemand ze gestopt hebben
                                                  wel waren vrouwen natuurlijk ver in de minderheid, vér in de minderheid, maar er waren er
                                                     altijd en er waren ook een heleboel vriendschappen tussen vrouwen en mannen
                                                  en dan bedoel ik echte vriendschappen, voor het leven
                                                  en die vriendschappen hadden ook in de clubs gewoon een plaats
                                                  je moet niet vergeten dat ik en de andere jongens ook voor de wet toen zwaar minderjarig
                                                     waren en dat daar zware straffen op stonden
                                                  dus dat had allemaal heel veel met vertrouwen te maken
                                                  en dan zijn die wetten nu wel aangepast min of meer, maar het vertrouwen is ook verdwenen
                                                  ik zal je nog wat vertellen
                                                  nee, ik laat het hierbij.


8.
                                   SHIRL
                                                  Toch een kleurrijk verhaal, Vriend van me.

                                   JANNI
                                                  Vertel ik je iets nieuws?

                                   SHIRL
                                                  Jawel
                                                  dit is jouw particuliere echo uit het verleden
                                                  ik ben meer uit de tijd dat het botvieren van verknipte fantasieën het gewone weekend-
                                                     amusement was en dat om homo's, en dat waren natuurlijk alleen maar mannen, een soort
                                                     ereaura hing van pioniers die als lichtende boegbeelden gevolgd werden tot voorbij iedere
                                                     denkbare grens.

                                   JANNI
                                                  Waar jij het over hebt is de op hol geslagen pisbakromantiek
                                                  daar wil je toch ook helemaal niets mee te maken hebben.

                                   SHIRL
                                                  Daarom ben ik ook een jaar in een kibboets gaan werken.

                                   JANNI
                                                  Nah!
                                                  ik weet ook heel weinig van jou Shirl.

                                   SHIRL
                                                  Het was een vergissing
                                                  maar ik moest toch ergens naar toe met mijn idealisme
                                                  een hoofdstuk apart.

                                   JANNI
                                                  En toen heb je een swing gemaakt en bent de kunsthandel ingedoken.

                                   SHIRL
                                                  Niet meteen, maar dat heb ik daarna inderdaad ook een periode gedaan
                                                  maar laten we jouw verhaal afmaken, dat is meer dan genoeg voor éen bezoekje.

                                   JANNI
                                                  Van de oude garde zoals ik die ken had niemand behoefte een voorbeeld te zijn
                                                  de burgerwereld was een verre planeet waar wij allemaal vandaan kwamen en waar wij
                                                     genoeg weet van hadden om er zo weinig mogelijk mee te maken te willen hebben.

                                   SHIRL
                                                  In The City Of The Shy Hunters.

                                   JANNI
                                                  Prachtig boek
                                                  andere tijd, andere plaats, andere ervaringen maar toch een zelfde soort gevoel.

                                   SHIRL
                                                  Eén van mijn favorietste
                                                  ik denk eraan omdat het zo helemaal geen burgerwereldboek is.

                                   JANNI
                                                  Een liefdesboek is het
                                                  net als Ackerley en Tulip, ken je dat?
                                                  doe ik bij de cd`s.

                                   SHIRL
                                                  Allemaal verrassingen.


9.
                                   SHIRL
                                                  Je vertelt me nog wat over je moeder.

                                   JANNI
                                                  Ja daar ging het over
                                                  ik denk dat het hele diepe antwoord is dat ik altijd ergens geweten heb dat zij dood beter
                                                     voor mij zorgde dan dat zij gekund zou hebben als zij geleefd had
                                                  ik denk dat dit het echte antwoord is
                                                  van al mij cd's van vóor dat Janni-janni dood is gegaan
                                                  dat zijn er
                                                  in 1988 het debuut en daarna iedere twee jaar éen, dus dat zijn er vier
                                                  ja die van 96 was al klaar maar die wijkt af, die was al helemaal Janni-janni, zoals allemaal
                                                     van daarna
                                                  maar op die vier zijn alle openingspassages en alle eindnummers stukken die staan voor wat
                                                     ik in mij heb als herinnering aan mijn moeder
                                                  dit wordt me nu pas duidelijk hoor
                                                  dat al die stukken een bepaalde sfeer hebben, een bepaalde trilling, een bepaalde gestalte
                                                  als ik erbij stil sta is het pas sinds Janni-janni dat ik contact heb met die gestalte
                                                  die ik nu herken
                                                  waarvan ik weet dat die heel diep in mij opgeslagen lag en steeds geactiveerd werd en van
                                                     buitenaf kwam
                                                  maar helemaal woordloos, wat natuurlijk overeenkomt met een babyervaring
                                                  ken je dat niet dat je een droom hebt gehad en wanneer je je die droom dan herinneren kunt,
                                                     dat je dan beseft dat je in die droom in een omgeving was of in een situatie waar je al in
                                                     een heleboel dromen eerder geweest bent?
                                                  dat heb ik nu, nu ik het over deze gestalte heb
                                                  dat ik besef dat dit een gestalte is die altijd ergens in mijn omgeving is
                                                  en met Janni-janni bij mij kon ik die helemaal door laten komen
                                                  en op de momenten dat dit gebeurde is die muziek ontstaan
                                                  ik weet niet goed hoe ik het het duidelijkst formuleren kan
                                                  die muziek is een neerslag van mijn ervaring met die gestalte
                                                  dat zijn de openingsfragmenten
                                                  en de eindnummers zijn een neerslag van de gestalte zelf
                                                  wauw dit is rigoureus
                                                  Twiets, ik vind dat we even moeten dansen.

(JANNI en SHIRL dansen.)




> scene 8   KAMER ROCKO   ROCKO, KINDJE






Geen opmerkingen:

Een reactie posten