zondag 7 juni 2015

Tante Kindje in 2006 | scene 6

KAMER KINDJE   KINDJE, SHIRL, JANNI stem, BEER stem

1.
(KINDJE ligt op de divan en schrikt als SHIRL binnenkomt.)

                                   KINDJE
                                                  Shirl!
                                                  ik geloof mijn ogen niet
                                                  hoe kom jij hier?

                                   SHIRL
                                                  Met de auto.

                                   KINDJE
                                                  Ik dacht dat jij nooit reed.

                                   SHIRL
                                                  Maar ik kan wel rijden.

(Kus, kus.)

                                   KINDJE
                                                  Hai.

                                   SHIRL
                                                  Hai.

                                   KINDJE
                                                  Ik moet er even aan wennen om jou hier te zien.

                                   SHIRL
                                                  Nou wen er dan aan terwijl je wat voor me inschenkt en dan kijk ik hier binnen even rond
                                                  buiten heb je het in ieder geval heel aantrekkelijk.

                                   KINDJE
                                                  Hier Poes
                                                  kijk rustig verder, dan kleed ik me even aan
                                                  ben je alleen?

                                   SHIRL
                                                  Hoe bedoel je?
                                                  o jij denkt dat Tommi bij mij is
                                                  nee
                                                  nee het heeft wel met Tommi te maken op een bepaalde manier
                                                  en nou schiet me ook te binnen dat ik het weer vergeten ben om Tibor er naar te vragen
                                                  ik hoop dat ik hem deze week nog zie
                                                  nee Schat, wat ik met je wil bespreken, wat ik absoluut niet door de telefoon wilde doen,
                                                     heeft toch vooral met jou te maken
                                                  en het moet ook nu
                                                  je bent met je broer nog niet tot definitieve afspraken gekomen?

                                   KINDJE
                                                  Gaat het daarover?

                                   SHIRL
                                                  Daar gaat het over
                                                  ik wilde er in de sfeer van gisterenavond waar de mannen bij zaten niet te intens op
                                                     ingaan, maar het riep wel éen en ander bij me op.

                                   KINDJE
                                                  Ik verwacht dat hij ieder moment kan bellen
                                                  als het rinkelt laat maar rinkelen.

                                   SHIRL
                                                  Je verkleed je toch niet voor mij hè?
                                                  je ziet er prima uit.

                                   KINDJE
                                                  Ik ben zo terug.

(De telefoon gaat; het is JANNI.)

                                   SHIRL
                                                  Mag ik hem opnemen, dat ik zijn stem kan horen?

                                   KINDJE
                                                  Zeg maar dat ik naar de stad ben en pas tegen de avond weer terug.


2.
                                   SHIRL
(Neemt de telefoon op.)            Tessék?

                                   JANNI
                                                  Hallo?

                                   SHIRL
                                                  Ja met het huis van Kindje.

                                   JANNI
                                                  Shirl? jij daar?

                                   SHIRL
                                                  Janni wat doe jij aan de telefoon?

                                   JANNI
                                                  Ik bel vanaf Tünde.

                                   KINDJE
                                                  Is dat Janni die belt?

                                   SHIRL
                                                  Hier is ze.

                                   KINDJE
                                                  Ik weet niet wat me overkomt, jij aan de telefoon.

                                   JANNI
                                                  Ja ik moest je spreken Schoonheid, na wat ik gisterenavond van je hoorde
                                                  dat je rekening wil houden met de wensen van je broer dat staat je netjes, maar als hij niet
                                                     kan bevatten dat voor jou om je medewerking toe te zeggen aan wat hij voorstelt het-
                                                     zelfde is als dat hij van jou verlangt dat je iemand anders bent dan je bent
                                                  als iemand dat niet kan bevatten dan is mijn visie dat er andere regels in werking gaan
                                                  wat hij in het grijze verleden voor jou gedaan heeft is gewoon iets wat hij gedaan heeft wat
                                                     voor jou gunstig uitgepakt heeft, maar het heeft hem niets gekost
                                                  helemaal niet, het heeft hem opgeleverd dat hij op een grandioze manier zijn zelfbeeld
                                                     bevestigd heeft kunnen zien
                                                  kortom Schoonheid, volgens mij sta je helemaal niet bij hem in het krijt. 

                                   KINDJE
                                                  Phoe
                                                  ik hoor wat je zegt en ik heb hem op de handsfree staan dus Shirl hoort het ook
                                                  die staat enthousiast ja te knikken, maar ik moet het even op me in laten werken wat je hier
                                                     aandraagt. 

                                   JANNI
                                                  Ik heb het er echt met Shirl niet over gehad.

                                   KINDJE
                                                  Dat is niet wat in me opkomt.

                                   JANNI
                                                  Ik zeg het voor alle duidelijkheid
                                                  maar als Shirl daar is en die is het met me eens dan stelt me dat helemaal gerust.

                                   SHIRL
                                                  Ik vind het ook fijn om te horen dat ik niet de enige ben die vindt dat hier nog wat over
                                                     gezegd kan worden.

                                   JANNI
                                                  Wat zegt Shirl?

                                   KINDJE
                                                  Dat zij het fijn vindt dat jij je er ook gedachten over gemaakt hebt.

                                   JANNI
                                                  Je begrijpt dat het een diepe snaar is die bij mij trilt als ik ervoor naar de telefoon grijp.

                                   KINDJE
                                                  Ja dat moet ik wel aannemen.

                                   JANNI
                                                  En als Shirl ervoor van huis gaat.

                                   KINDJE
                                                  Ja ik ben helemaal overdonderd.

                                   JANNI
                                                  Dit maakt me weer helemaal rustig en ik weet zeker dat jullie er uit zullen komen
                                                  ja?

                                   KINDJE
                                                  We gaan het erover hebben.

                                   JANNI
                                                  Kan Shirl mij vanavond een mailtje sturen?

                                   KINDJE
                                                  Ze knikt ja.

                                   JANNI
                                                  We zien elkaar weer
                                                  dag Kindje, dag Shirl.

                                   KINDJE
                                                  Dag Schat.

                                   SHIRL
                                                  Doei Janni.

                                   JANNI
                                                  Dag dag.

(Einde telefoongesprek.)


3.
                                   KINDJE
                                                  Nou ik doe nog wat aan mijn voeten en dan gaan we ervoor zitten.

(De telefoon gaat; het is BEER.)


4.
                                   SHIRL
(Neemt de telefoon op.)            Tessék?

                                   BEER
                                                  Hallo Kindje. 

                                   SHIRL
                                                  Dit is Kindje niet
                                                  ik ben Shirl in het huis van Kindje
                                                  Kindje is voor inkopen naar de stad.

                                   BEER
                                                  Aha
                                                  weet u ook wanneer ze terug zal zijn?

                                   SHIRL
                                                  Dat zal tegen de avond zijn
                                                  eind van de middag.

                                   BEER
                                                  Zo laat pas
                                                  hm.

                                   SHIRL
                                                  Kan ik misschien een boodschap aannemen?

                                   BEER
                                                  Is de stad zo ver weg?

                                   SHIRL
                                                  Dat valt mee, tegen de zeventig kilometer.

                                   BEER
                                                  Heen en terug?

                                   SHIRL
                                                  Zeventig heen en zeventig terug.

                                   BEER
                                                  Dat is niet naast de deur
                                                  u heeft gehoord over de verdwijning van Tommi?
                                                  u spreekt met de broer van Kindje, Peter of eventueel zegt de naam Beer u wat.

                                   SHIRL
                                                  Die naam is wel eens gevallen.

                                   BEER
                                                  En dan bent u er eventueel ook mee bekend dat ons zusje jongstleden overleden is?

                                   SHIRL
                                                  De moeder van Tommi.

                                   BEER
                                                  Ja, dus dat is u bekend
                                                  mag ik u vragen naar uw gedachten over de vermissing van mijn nichtje?

                                   SHIRL
                                                  Hoe ik erover denk Peter?
                                                  ik denk dat Tommi optimaal gebruik aan het maken is van wat dit gebied te bieden heeft.

                                   BEER
                                                  Hoe kunt u daar zo zeker van zijn?

                                   SHIRL
                                                  Zeker vind ik een beetje een griezelig woord.

                                   BEER
                                                  U klinkt anders heel overtuigd van uw gelijk.

                                   SHIRL
                                                  Mijn gelijk, nog zo'n griezelig woord.

                                   BEER
                                                  U heeft gelijk, ik vraag u tenslotte om uw mening
                                                  ik ben enigszins gespannen door de situatie, als dit als excuus mag gelden.

                                   SHIRL
                                                  Ja voor iemand die hier nooit geweest is lijkt het me moeilijk de situatie in al zijn nuances
                                                     in te kunnen schatten.

                                   BEER
                                                  Dat is de reden waarom ik een kennis van me gevraagd heb een kijkje te gaan nemen.

                                   SHIRL
                                                  Is dat niet een beetje beledigend voor Kindje?

                                   BEER
                                                  U begrijpt me misschien verkeerd, deze man is een professional in dit soort aangelegenheden.

                                   SHIRL
                                                  En u denkt dat het welzijn van Tommi hem meer aan het hart gaat dan Kindje?

                                   BEER
                                                  Ik geloof niet dat ik u helemaal kan volgen.

                                   SHIRL
                                                  Laat ik dan zo'n griezelig woord gebruiken: ik weet zeker dat Kindje alleen maar het aller-
                                                     beste voor haar nichtje wil.

                                   BEER
                                                  Waarschijnlijk kent u Kindje niet zoals ik haar ken.

                                   SHIRL
                                                  Ik ken Kindje zoals ik haar ken, maar daar gaat het hier niet over
                                                  waar het hier over gaat is of Kindje haar nichtje kent, of Kindje contact heeft met wat haar
                                                     nichtje op dit moment in haar leven nodig heeft en mijn overtuigde mening is dat Tommi
                                                     het fortuinlijk getroffen heeft met een tante als Kindje.

                                   BEER
                                                  Als u het zo stelt haalt u enigszins de wind uit mijn zeilen.

                                   SHIRL
                                                  Dan zou het een idee kunnen zijn om uw koers te verleggen.

                                   BEER
                                                  U zei dat ze aan het einde van de middag weer thuis was?

                                   SHIRL
                                                  Dat verwacht ik ja, eind van de middag begin van de avond.

                                   BEER
                                                  Ik moet even stevig over uw woorden nadenken
                                                  ik dank u dat u zich tegenover mij heeft willen uitspreken.

                                   SHIRL
                                                  Graag gedaan Peter
                                                  ik zal aan Kindje doorgeven dat ze een telefoontje kan verwachten.

                                   BEER
                                                  Dank u en ik wens u verder een goede dag.

                                   SHIRL
                                                  U ook nog een prettige dag.

(Einde telefoongesprek.


5.
                                   KINDJE
                                                  Phoe phoe phoe.

                                   SHIRL
                                                  Feit is toch dat Tommi ervoor gekozen heeft in jouw omgeving te zijn en niet in die van je
                                                     broer in een periode dat er zo iets indingends aan het gebeuren was met haar moeder
                                                  ik denk dat hem dat dwars zit.

                                   KINDJE
                                                  Ja denk je?

                                   SHIRL
                                                  Was hij niet een stuk ouder dan jij?

                                   KINDJE
                                                  Twintig jaar
                                                  hij is meer een opa van Tommi dan een oom, maar op zijn manier is hij wel echt heel dol
                                                     op haar.

                                   SHIRL
                                                  Als Tommi zo moedig is om dit te doen wat zij aan het doen is vind ik dat wij op zijn minst
                                                     kunnen proberen de vibraties van deze omstandigheid zo zuiver mogelijk te houden
                                                  het is misschien wel een beetje extreem wat ze doet, maar met een leven als dat van haar
                                                     achter zich waarin van alle kanten aan haar getrokken wordt kan ik het me voorstellen
                                                  zij heeft toch een grote onafhankelijkheidsfactor
                                                  kijk Kindje, ik twijfel er niet aan dat hij ook het beste met haar voor heeft, maar jij weet net 
                                                     zo goed als ik dat je wel met elkaar moet kloppen wil het beste wat je voor iemand wil
                                                     ook als beste uitpakken
                                                  je moet er toch niet aan denken dat zo'n politieagent hier doorheen gaat lopen baggeren
                                                  bij mij komt hij er niet in, dat moet ik je gewoon zeggen
                                                  ik zie het nut er niet van en ik trek dat ook niet om mij vrij te moeten gaan pleiten
                                                  ik denk niet dat hij Tommi zal vinden als die nog niet gevonden wil worden
                                                  en is zij volgende week nog niet terug
                                                  en hoe wij hiermee omgegaan zijn maakt ons allemaal verdacht in het denken van zo'n op
                                                     feiten afgesteld brein
                                                  dat moet je reëel inschatten Kindje.

                                   KINDJE
                                                  O Poes, het tolt me allemaal een beetje.

                                   SHIRL
                                                  Maar je zult het vóor vanavond toch op een rijtje moeten hebben
                                                  wat ik van Janni hoor denk ik ook niet dat hij er op zit te wachten deze man met deze
                                                     opdracht in zijn sfeer toe te laten
                                                  nog maar gezwegen over wat het voor Rocko voor gevolgen kan hebben
                                                  en dan nog iets, iets heel anders
                                                  deze man zal behalve ons heus ook wel andere nederlanders proberen te spreken te krijgen.

                                   KINDJE
                                                  Je bedoelt de schoteltjes?

                                   SHIRL
                                                  En waarom heten de schoteltjes de schoteltjes Schat?

                                   KINDJE
                                                  Vanwege hun schoteltjes.

                                   SHIRL
                                                  En iedere nederlander hier met een schotel heeft een gesmokkeld kastje en een gefraudeerd
                                                     abonnement
                                                  en als het inderdaad objectieve informatie is dat we met een dienstklopper te maken hebben
                                                     kan dat voor al die schoteltjes een hele vervelende toestand worden
                                                  en niet dat je nu heel veel met ze te maken hebt, maar het is toch fijner als ze niet vanwege
                                                     zoiets de vinger naar je wijzen.

                                   KINDJE
                                                  Je hebt helemaal gelijk, waar je allemaal niet bij stil moet staan
                                                  ik denk wat belangrijk is voor mij is wat Janni formuleerde
                                                  dat ik helemaal niet bij Beer in het krijt sta.

                                   SHIRL
                                                  Daar ben ik het helemaal mee eens
                                                  als er sprake is van schuld is hij jou eerder iets schuldig om al deze jaren dat hij je met dat
                                                     idee opgescheept heeft laten zitten.

                                   KINDJE
                                                  Phoe phoe phoe
                                                  ik schenk nog wat in


6.
                                   KINDJE
                                                  kijk Beer kent mij niet veel anders dan jij mij kent, maar het verschil is dat jij mijn trekjes
                                                     herkent of zelfs waardeert terwijl hij ze alleen maar onacceptabel vindt.

                                   SHIRL
                                                  Zoals dat je asociaal bent.

                                   KINDJE
                                                  Bijvoorbeeld ja
                                                  ik neem te veel tijd voor mezelf.

                                   SHIRL
                                                  Dat heb je hier ook nodig
                                                  als je het niet goed met jezelf kunt vinden red je het hier niet.

                                   KINDJE
                                                  Daarom is het voor ons hier ook fantastisch
                                                  maar hij denkt vanuit daar.

                                   SHIRL
                                                  Ja daar maakt het ons ongeschikt als institutenvoer.

                                   KINDJE
                                                  Wauw Shirl, wat een concept!

                                   SHIRL
                                                  Goed hè?

                                   KINDJE
                                                  Heel goed.

                                   SHIRL
                                                  Dat je niet in staat bent tot compromissen zal ook wel onacceptabel voor hem zijn.

                                   KINDJE
                                                  En dat ik serieus ben, diep op de dingen inga
                                                  ruimte geef aan een depressie af en toe
                                                  de ene dag niet de energie heb die ik de andere dag heb.

                                   SHIRL
                                                  Je hebt het ook over mij
                                                  ach wij zijn gewoon als een zee met een beetje een onregelmatig getijde, een beetje
                                                     onvoorspelbaar wanneer het eb is en wanneer vloed
                                                  maar wel altijd in beweging.

                                   KINDJE
                                                  De mensen van hier waar ik mee te maken heb gekregen hebben er helemaal geen moeite mee
                                                  nu met Stiertje ben ik een maand amper de poort uit geweest
                                                  en ook al duurt dit nog een maand, als ik daarna naar de winkel ga valt die tijd helemaal weg
                                                  de mensen waar ik goed mee ben zijn gewoon blij om me te zien en met de anderen groet ik
                                                     of ook niet.

                                   SHIRL
                                                  Je hebt het ook over mij
                                                  Toen ik hier naar toe ging had ik me helemaal neergelegd bij een geïsoleerd bestaan, maar
                                                     ik dacht als het mijn lot is om als een kluizenaar te leven dan doe ik dat liever in een fijn
                                                     huis in een fijn klimaat en met genoeg ruimte voor mijn project
                                                  de afmetingen van het terrein is hier geen probleem natuurlijk, maar ik heb vooral lang
                                                     gezocht naar of het helder was
                                                  of er liefde in de lucht was, dat de lucht een goede geleider van liefde was
                                                  en toen meteen vanaf het begin dat ik er ben ingetrokken heb ik mij van mijn leven nog niet
                                                     zo weinig geïsoleerd gevoeld
                                                  je weet dat ik ook heel veel tijd alleen doorbreng, maar wat je zegt er wordt begrepen dat ik
                                                     dat nodig heb
                                                  en dan jij en Janni en Rocko en Tommi, dat had ik ook helemaal van mij afgezet, het idee dat
                                                     ik hier met andere import iets zou kunnen krijgen wat me echt goed doet.

                                   KINDJE
                                                  Niemand in het dorp heeft er ook verbaasd op gereageerd dat ik hier wil wonen, want ze
                                                     vinden het hier zelf ook fantastisch, dus het is vanzelfsprekend dat ik ook graag hier ben.

(De telefoon gaat; het is BEER.)

                                   KINDJE
                                                  Nou ja
                                                  als dat Rocko is dan is het vandaag compleet.

                                   SHIRL
                                                  Jij moet hem niet nemen, want het kan Beer weer zijn.

                                   KINDJE
                                                  Die weet toch dat ik er niet ben.

                                   SHIRL
                                                  Misschien om te kijken of ik er nog ben.

                                   KINDJE
                                                  O
                                                  zou kunnen.


7.
                                   SHIRL
(Neemt de telefoon op.)            Tessék?

                                   BEER
                                                  Hallo
                                                  u spreekt nog een keer met de broer van Kindje
                                                  als het niet te lastig voor u is zou ik u graag nog een vraag willen stellen.

                                   SHIRL
                                                  En wat is die vraag.

                                   BEER
                                                  Ik heb zojuist begrepen dat u er net zo min als Kindje van uit gaat dat Tommi vermist is
                                                  nu wilde ik u vragen tot hoe lang een dergelijke rouwretraite uit kan lopen.

                                   SHIRL
                                                  Rouwretraite?

                                   BEER
                                                  O neem me niet kwalijk, dat is het woord dat Kindje gebruikte
                                                  ik nam aan dat.

                                   SHIRL
                                                  Dat is een prima woord
                                                  heel goed
                                                  ja hoe lang Peter
                                                  ik denk dat als het de twee maanden gaat overschrijden dat ik het dan wel lang zou vinden
                                                  maar van de andere kant heeft tijd er weinig mee te maken
                                                  ik kan morgen wakker worden met een gealarmeerd gevoel
                                                  dat kan ik niet voorspellen.

                                   BEER
                                                  Juist ja
                                                  juist.

                                   SHIRL
                                                  Als het over voorspellen gaat is hoe ik haar ken Kindje de persoon die ik om raad zou vragen.

                                   BEER
                                                  Dat u dat nu moet noemen
                                                  het is net bij mij teruggekomen hoe zij in haar jeugd dingen eerder leek te weten dan zij ze
                                                     kon weten
                                                  ik ben nogal wat ouder dan mijn zusjes ziet u
                                                  en dit herinner ik mij net
                                                  ja je zou dat met recht enigszins voorspellende gave kunnen noemen waar ik als jongeman
                                                     verschillende keren getuige van ben geweest.

                                   SHIRL
                                                  Ja?

                                   BEER
                                                  Ja dat is het eigenlijk.

                                   SHIRL
                                                  U kunt daar geen consequenties aan verbinden?

                                   BEER
                                                  Ik geloof niet dat ik helemaal kan volgen waar u op aanstuurt.

                                   SHIRL
                                                  Dat u op Kindje vertrouwt en die akelige snuffelactie afblaast nu het nog kan.

                                   BEER
                                                  Ik waardeer het dat u uw positie zo onomwonden duidelijk maakt, maar dat is een beslissing
                                                     die ik niet éen twee drie nemen kan
                                                  ik neem aan dat u dat begrijpt.

                                   SHIRL
                                                  In alle eerlijkheid begrijp ik daar helemaal niets van.

                                   BEER
                                                  Ik heb afspraken gemaakt
                                                  deze man waar ik over sprak heeft hier zijn vakantie voor opgenomen.

                                   SHIRL
                                                  O dat is uw gedachtengang
                                                  dat u de integriteit van uw zus compromitteert is van geen belang
                                                  nog maar gezwegen over de respectloze manier waarop u met de keuze van Tommi zelf
                                                     omgaat.

                                   BEER
                                                  Mij lijkt dat wij dit gesprek beter af kunnen breken
                                                  dit is een familieaangelegenheid en ik geloof niet dat u als buitenstaander hier alle details
                                                     van kunt overzien.

                                   SHIRL
                                                  Dat zou ik jammer vinden.

                                   BEER
                                                  Ik moet nog een keer stevig over uw woorden nadenken
                                                  dank u voor uw openhartigheid
                                                  Kindje mag zich gelukkig prijzen met een vriendin als u.

                                   SHIRL
                                                  Dat is aardig van je Peter om dat te zeggen
                                                  sterkte met de beslissing.

                                   BEER
                                                  Dank u
                                                  goededag.

(Einde telefoongesprek.)


8.
                                   SHIRL
                                                  Zo, het zweet staat in mijn handen
                                                  dat is hard werken
                                                  maar het moet wel nu gebeuren.

                                   KINDJE
                                                  Daar kun je je handen wassen Poes
                                                  de rode handdoek is de schone.

                                   SHIRL
                                                  Wat denk je?

                                   KINDJE
                                                  Ik denk dat hij wel bij zal draaien.

                                   SHIRL
                                                  Heeft hij zelf kinderen?

                                   KINDJE
                                                  Beer? nee
                                                  ja zoals Tommi toch ook veel mijn kind is zo zijn Stiertje en ik zijn kinderen
                                                  zo kun je dat toch wel zien.

                                   SHIRL
                                                  En jij?

                                   KINDJE
                                                  Wat bedoel je?

                                   SHIRL
                                                  Wat hij voor jou is.

                                   KINDJE
                                                  Als het niet mijn broer was zou ik hem classificeren als een overblijfsel uit mijn verleden
                                                     dat zich niet bij het afval laat zetten
                                                  het is helemaal niet dat hij geen aardige man is, maar wij kloppen dus niet zo met elkaar nee
                                                  dus dan probeer je binnen een afgebakend gebiedje fatsoenlijk met elkaar om te gaan
                                                  maar nu op de een of andere manier probeert hij dit met Stiertje en met Tommi aan te
                                                     grijpen om zich opnieuw in mijn leven te wurmen.

                                   SHIRL
                                                  Luister Kindje
                                                  hij heeft het over een familieaangelegenheid.

                                   KINDJE
                                                  Dan heeft hij het over dat krediet wat hij nu bij mij opvraagt.

                                   SHIRL
                                                  Dat is wat hij denkt, maar in dezelfde adem gebruikt hij het woord buitenstaander.

                                   KINDJE
                                                  Dat ben jij
                                                  hij kent mij niet dat ik iemand in vertrouwen neem.

                                   SHIRL
                                                  Nou ik heb een andere interpretatie
                                                  hij heeft het over familie
                                                  en wat hier gebeurt
                                                  Tommi die doet wat ze doet
                                                  en jij, hoe jij daarmee omgaat
                                                  dat je daardoor erkent dat er een direct communicatiekanaal is tussen haar en haar moeder
                                                  iets wat buiten de algemene waarneming valt, ja?

                                   KINDJE
                                                  Ik luister.

                                   SHIRL
                                                  En dan sluit de buitenstaander op hem zelf
                                                  voor hem is Stiertje zijn dochter maar haar dood betekent voor hem niet veel meer dan wat
                                                     praktische drukte
                                                  daar wordt dood uitgedrukt in algemene sentimentele waardes
                                                  als een zus doodgaat heeft dit een bepaalde sentimentele waarde
                                                  en voor als je je dochter overleeft is er een andere sentimentele waarde
                                                  en die sentimenten trekt hij naar zich toe, maar wat hij er werkelijk bij ervaart, stelt niet zo
                                                     veel voor
                                                  zeker niet vergeleken bij wat hij vermoedt wat het hier teweegbrengt 
                                                  hoe het hier ervaren wordt
                                                  door jou als zus
                                                  maar vooral door Tommi als dochter.

                                   KINDJE
                                                  Je zegt dat hij zich buitengesloten voelt en daarom probeert zich hier naar binnen te wurmen.

                                   SHIRL
                                                  Dat het daarom begonnen is ja
                                                  waarom heeft hij niet op eigen houtje al twee weken geleden de autoriteit ingeschakeld?

                                   KINDJE
                                                  Dat kan toevallig uit respect voor mij zijn
                                                  dat dit hier mij terratorium is.

                                   SHIRL
                                                  Dat is flauwekul Schat en dat weet je.

                                   KINDJE
                                                  Ach alle speculaasjes zijn flauwekul
                                                  wat jij ervan bakt kan wat inzitten
                                                  of ook niet
                                                  wat maakt het uit
                                                  deze hele toestand is alleen maar energieverslindende afleiding die mij behoorlijk uitholt
                                                  moet ik een beetje grof gaan lopen doen op een manier die ik al een hele tijd geleden achter
                                                     me gelaten heb. 

                                   SHIRL
                                                  Je hebt helemaal gelijk, maar stel dat dit wel het ballonnetje is wat hij voor zichzelf op aan het
                                                     blazen is, dan kun je dat met een paar opmerkingen die heel nietszeggend lijken doorprikken
                                                  en als dit het niet is nou jammer
                                                  ik ben het met je eens dat het best zou kunnen dat hij voor vanavond bijgedraaid is
                                                  maar je moet er op bedacht zijn dat dit niet zo is
                                                  dat hij als een spin in een web blijft zitten als hij het idee heeft dat hij met dit lekkere vliegje
                                                     nog wel even vooruit kan.

                                   KINDJE
                                                  Jouw opmerking over zijn respectloze manier als het gaat om wat Tommi zelf wil
                                                  ik denk dat die wel aangekomen is
                                                  ik moet me sterk vergissen als hij het risico wil lopen dat zij zich hierdoor van hem afkeert
                                                  want dat besef denk ik wel dat hij dat heeft
                                                  dat ze dat zonder meer zou kunnen doen.


9.
                                   SHIRL
                                                  Wat mij deze toestand in ieder geval opgeleverd heeft is dat ik eindelijk eens gezien heb
                                                     hoe je hier woont
                                                  laat je me ook nog het dorp zien?

                                   KINDJE
                                                  O Poes is het daar nu niet veel te heet voor?

                                   SHIRL
                                                  Klein stukje
                                                  alleen hier de directe buren.

                                   KINDJE
                                                  Na wat jij vandaag voor me gedaan hebt kan ik bijna niet weigeren.

                                   SHIRL
                                                  Dat kun je gerust.

                                   KINDJE
                                                  Nee we doen het gewoon, er is nu toch niemand buiten
                                                  laat ik even zien waar Margitka woont en waar Ági en Csaba wonen.

                                   SHIRL
                                                  Leuk.

                                   KINDJE
                                                  Maar dan doe ik toch eerst even wat meer aan.

                                   SHIRL
                                                  En dan doe ik even een plas.




>  scene 7   KAMER JANNI   JANNI, SHIRL






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen