zondag 7 juni 2015

Tante Kindje in 2006 | scene 5

KAMER SHIRL   SHIRL, ROCKO, JANNI

1.
(SHIRL is bezig met bloemen en vazen als ROCKO binnenkomt.)

                                   ROCKO
                                                  Hallo Shirl.

                                   SHIRL
                                                  Hai Rocko. 
(Droogt haar handen.)

(Kus, kus.)

                                   ROCKO
(Geeft haar een  tijdschrift.)     Ik heb dit voor je meegebracht
                                                  als je hem inkijkt zul je wel snappen waarom.

                                   SHIRL
                                                  Ik heb een vermoeden
                                                  heel fijn Lieverd
                                                  hartstikke bedankt.

                                   ROCKO
                                                  Kan ik je ergens mee helpen?

                                   SHIRL
                                                  Eens kijken
                                                  ja als je wil mag je met die bak walnoten beginnen
                                                  de kraker ligt
                                                  waar ligt de kraker?
                                                  er bovenop misschien
                                                  en de pot die ernaast staat kun je gebruiken om ze in te doen.

                                   ROCKO
                                                  Mooie grote.

                                   SHIRL
                                                  O er waren er zo veel afgelopen jaar en bijna allemaal groot en lekker
                                                  ik zal een zak voor je klaarzetten
                                                  alles goed gegaan met het nest van Yoyo?

                                   ROCKO
                                                  Puur plezier
                                                  maar ik vermoed dat dit het laatste is geweest.

                                   SHIRL
                                                  O?

                                   ROCKO
                                                  Het is een beetje uit de hand gelopen.

                                   SHIRL
                                                  Hoeveel zijn er nu?

                                   ROCKO
                                                  Twaalf.

                                   SHIRL
                                                  Is nog te overzien.

                                   ROCKO
                                                  Ik heb me in de siamezen gestort omdat het met de orchideeën mislukte
                                                  dit is wat ik afgelopen week besefte hè
                                                  dus ik moet dit reorganiseren, dat ik dit opnieuw plaats
                                                  ergens had ik ook in mijn achterhoofd dat ik aan het investeren was
                                                  om als topfokker ooit misschien mijn eigen geld op te kunnen brengen
                                                  niet omdat geld op enige manier een probleem is
                                                  maar toch voor iets in mij wel een beetje moet ik concluderen
                                                  ik weet dat jij ook van geld komt Shirl
                                                  en dat voor jou geven en delen ook heel normaal is
                                                  maar al is de band nog zo intiem
                                                  altijd krijgen is niet altijd
                                                  ja wat?
                                                  niet altijd gezond of zo

                                   SHIRL
                                                  Dat kan ik voor jou niet beoordelen
                                                  wat ik wel kan zien is dat jij ook geeft 

                                   ROCKO
                                                  Gegeven heb
                                                  dat kan ik beamen
                                                  maar nu nog?

                                   SHIRL
                                                  Vraag je dit aan mij?

                                   ROCKO
                                                  Ja.

                                   SHIRL
                                                  Dan is ja mijn antwoord.

                                   ROCKO
                                                  Yo
                                                  dat laat ik dan op me inwerken.


2.
                                   SHIRL
                                                  Is Walli Luigi Bob al terug?

                                   ROCKO
                                                  Nee
                                                  weet je dat ik Tommi voorgesteld heb om haar manager te worden?
                                                  misschien vanuit dat zelfde iets, denk ik nu, van zelf geld te genereren.
                                                  of anders misschien om het geefgegeven te versterken?
                                                  hoe dan ook, vind jij dat dàt iets voor mij is?

                                   SHIRL
                                                  Niet een beetje te veel profiel?
                                                  daar komen heel wat contracten en handtekeningen bij kijken
                                                  mooi wel hè?

                                   ROCKO
                                                  Ik vond het net mooier toen hij nog niet zo vol was.

                                   SHIRL
                                                  Ja vind je?
                                                  ik vind het zo goed
                                                  wat vond Tommi van je voorstel?

                                   ROCKO
                                                  Ze zei dat ze erover zou denken, maar dat nu haar hoofd er niet naar stond
                                                  dat ik het over een paar maanden nog maar eens moest vragen
                                                  ik kon het niet helemaal peilen
                                                  ik bedoel ook eigenlijk niet buitencontacten
                                                  meer personal manager, een klankbord, maar structureel, niet vrijblijvend.

                                   SHIRL
                                                  Als ik zo meteen deze ook klaar hebt zul je zien dat zo vol goed is.

                                   ROCKO
                                                  Pop trek je van mij niets aan
                                                  als het met bloemen te maken heeft
                                                  moet ik nog een keer het debacle met de orchideeën?

                                   SHIRL
                                                  Nee Lieverd, laat die wond maar zo rustig mogelijk helen
                                                  heb jij dat zelf ook niet ervaren? dat in de tijd voordat hij stierf 
                                                  dat er een hoop dingen waren die je moest regelen, zoals er altijd een hoop dingen zijn die
                                                     je moet regelen
                                                  waar je aan moet denken, en je hoofd staat er helemaal niet naar.

                                   ROCKO
                                                  Uiteindelijk is dat een hele vage periode geweest
                                                  meer een sfeer
                                                  maar achteraf is die sfeer wel éen van de helderste herinneringen die ik heb aan mijn leven
                                                     met hem.

                                   SHIRL
                                                  Daarvoor woon je toch met de poezen
                                                  dat die je helpen die sfeer bij je houden.

                                   ROCKO
                                                  Ja dat werkt zo
                                                  en ook de paarden 
                                                  en ik heb een nestelplaats voor hem, gekregen van een vriendin van me.

                                   SHIRL
                                                  Ken ik haar?


3.
                                   SHIRL
                                                  ik voel mij niet verbonden met een dode met een naam
                                                  het fundament van mijn vermogen is oud geld, dat weet je
                                                  zeventiende eeuws, voc-geld, als dat je wat zegt
                                                  ik schaam mij er niet meer voor, ook al had ik het geld niet, de erfenis had ik toch
                                                  het schuldige deel
                                                  dat is met geld niet af te kopen
                                                  daar besteed ik mijn leven aan
                                                  ik betaal met mijn leven en daardoor heb ik een leven
                                                  bij alles wat ik doe is er de achterliggende gedachte dat het troostend kan zijn voor de
                                                     de anonieme doden die ik geërfd heb
                                                  gestorven na een leven waarin ze slecht behandeld zijn door slechte mensen

                                                  hun geldhonger was voor mijn voorouders de enige maat die ze hadden 

                                                  tweehonderd jaar hebben ze er over gedaan om zich suf te vreten en toen heeft de nederlandse
                                                     staat de failliete inboedel overgenomen en er een verse zweep overheen gelegd
                                                  dat waren smeerlappen, top vijf aller tijden
                                                  die hollanders
                                                  misschien wel erger dan onze naziebuurtjes deze afgelopen eeuw
                                                  die waren ziek de weg kwijt, daar niet van, maar je kunt niet zeggen dat ze toen  ze begonnen
                                                     geen ideaal hadden dat uitsteeg boven alleen maar hebzucht
                                                  Janni!


4.
                                   JANNI
(Binnenkomend.)                       Ik hang aan je lippen
                                                  ga door.

                                   SHIRL
                                                  Ach nee
                                                  fijne wandeling?

                                   JANNI
                                                  Als altijd.

(Kus, kus.)

                                   SHIRL
                                                  Hai vriend.

                                   JANNI
                                                  Hallo Vriendin van me
                                                  Rocko wat zie je er goed uit.

(Kus, kus.)

                                   ROCKO
                                                  Janni, hallo.

                                   SHIRL
                                                  O Rocko, ik ben helemaal vergeten je iets te drinken in te schenken.

                                   ROCKO
                                                  Maakt niet uit Pop, ik weet waar het staat
                                                  wat willen jullie?

                                   JANNI
                                                  Voor mij alleen een glas, ik heb nog wat in mijn wandelfles.

                                   SHIRL
                                                  Ik heb wel zin in een thee.

                                   ROCKO
                                                  Dan doe ik met je mee.

                                   JANNI
                                                  Ja en ik ook voor zo meteen.

                                   SHIRL
                                                  Jij ziet er ook goed uit.

                                   JANNI
                                                  Vind je deze kleur wat?

                                   SHIRL
                                                  Ja staat je goed.

                                   JANNI
                                                  Tünde was ermee bezig toen ik voor eieren ging
                                                  ik kwam er gewoon niet onderuit.

                                   ROCKO
                                                  Smoesje.

                                   SHIRL
                                                  Je wilde er gewoon niet onderuit.


5.
                                   JANNI
                                                  Kindje is er nog niet?

                                   SHIRL
                                                  Nee Tibor is nog niet zo lang weg.

                                   JANNI
                                                  En?
                                                  komt Tommi mee?

                                   SHIRL
                                                  Ik dacht het niet.

                                   ROCKO
                                                  Nee voor zover ik weet ook niet.

                                   JANNI
                                                  Hebben jullie er een gealarmeerd gevoel over?

                                   SHIRL
                                                  Het is een maand hè
                                                  ja dat is eigenlijk best lang
                                                  ik had Tibor willen vragen of ze met hem iets afgesproken had over eten maar dat ontschiet
                                                     me steeds
                                                  nee
                                                  nee ik heb er toch wel een rustig gevoel over.

                                   ROCKO
                                                  Ik denk dat als er met haar iets aan de hand was
                                                  dan was Walli al lang bij mij terug geweest.

                                   JANNI
                                                  Ja daar zit wat in
                                                  ik moet bekennen dat er af en toe wel een ongeruste flits door mij heen gaat afgelopen week
                                                  jij was toch de driehoek ingegaan om haar te lokaliseren?

                                   ROCKO
                                                  Dat is een dag of tien geleden.

                                   SHIRL
                                                  Mannen, ik ben even in de zomerkeuken.

                                   JANNI
                                                  Hulp nodig?

                                   SHIRL
                                                  Alles is klaar, ik hoef het alleen nog maar in de oven te zetten.
(Neemt éen van de vazen mee en gaat naar buiten.)

                                   JANNI
                                                  Mooi die vazen zo vol.

                                   ROCKO
                                                  Een vriend met smaak.

                                   JANNI
                                                  Oh?

                                   SHIRL
                                                  Ik ben er ook tevreden over.


6.
                                   JANNI
                                                  Maar je hebt verder niets gevonden? 

                                   ROCKO
                                                  Heb je gehoord over het huis?

                                   JANNI
                                                  Ik dacht het niet. 

                                   ROCKO
                                                  Een huis aan de rivier.

                                   JANNI
                                                  Nee daar staat me niets van bij. 

                                   ROCKO
                                                  Je kent het dus ook niet?

                                   JANNI
                                                  Nee, nee ik heb daar nooit een huis gezien. 

                                   ROCKO
                                                  Tommi had het erover, de laatste keer dat ik haar zag
                                                  maar ik stel me voor dat het zuidelijker ligt dan waar jij je looppad hebt
                                                  jij pakt toch eerst een stuk langs het spoorlijntje voordat je insteekt?

                                   JANNI
                                                  Ja
                                                  zo'n anderhalve kilometer voordat ik afsla
                                                  ook als de rivier hoog staat heb ik daar een waterwilg die me naar de overkant helpt
                                                  een fabelachtige boom
                                                  indrukwekkend
                                                  éen van mijn lievelingsbomen. 

                                   ROCKO
                                                  Ik weet welke je bedoelt, een kraakwilg
                                                  dan is het zeker twee kilometer zuidelijker
                                                  met Gigi en Stella rij ik met periodes nogal eens rond in de driehoek
                                                  Stella speciaal vindt het daar heel fijn
                                                  maar hoe zuidelijker hoe meer insekten
                                                  ik was vergeten dat ik daarom altijd meer aan de noordkant blijf
                                                  daar kan een paard gruwelijk veel last van hebben
                                                  dan vergaat je ieder plezier.

                                   JANNI
                                                  Daar heb ik nooit echt bij stilgestaan. 

                                   ROCKO
                                                  Echt
                                                  enorme horzels
                                                  en een paard heeft natuurlijk een groot lichaam, veel steekoppervlakte
                                                  voor Gigi is het een ramp, voor Stella irritant en Walli blijken ze niet zo te lusten, die laten
                                                     ze redelijk met rust
                                                  ja als Tommi inderdaad in dat huis getrokken is heeft ze wat dat betreft aan Walli de beste.


7.
                                   JANNI
                                                  Wat is het voor huis? 

                                   ROCKO
                                                  Tommi had het over een schitterend huis
                                                  ik vond het wel wat hebben.

                                   JANNI
                                                  Wat voor staat? 

                                   ROCKO
                                                  Behoorlijk onderhouden
                                                  ik heb het van deze kant van de rivier gezien
                                                  het water stond hoog, ik kon niet dichter bij komen.

                                   JANNI
                                                  Nu viel het mee met het water
                                                  maar het staat dus aan mijn kant
                                                  misschien loop ik er van de week wel een keer naar toe. 

                                   ROCKO
                                                  Wel bijzonder daar hoor
                                                  leeg
                                                  echt leeg.

                                   JANNI
                                                  Ik heb mij laten vertellen dat je daar kuddes herten van meer dan honderd tegen kunt komen.

                                   ROCKO
                                                  Dat is ook zo, dat heb ik met eigen ogen gezien, maar ik bedoel leeg
                                                  mooi ook als het om geluid gaat.

                                   JANNI
                                                  Stiller dan bij jou? 

                                   ROCKO
                                                  Anders stil.

                                   JANNI
                                                  Ik vind het bij jou een aantrekkelijke stilte
                                                  bij mij ook, maar bij jou ook
                                                  Shirl houdt erg van de vogels hier, maar om in te wonen hou ik van een paar minder. 

                                   ROCKO
                                                  Ik heb niet zo'n oor voor geluid maar terwijl ik naar het huis stond te kijken werd ik er echt
                                                     door getroffen.

                                   JANNI
                                                  Ja misschien doe ik dat wel


8.
                                   JANNI
                                                  mooi paard Walli, uitstraling. 

                                   ROCKO
                                                  Ik vertel net aan Shirl dat ik er over denk dat idee van het fokken te laten varen.

                                   JANNI
                                                  Door hoe jij het daar over had kon ik er voor het eerst de schoonheid juist van vatten
                                                  we hebben het nu toch over de paarden?

                                   ROCKO
                                                  Ja, maar het geldt evengoed voor de spoesjes
                                                  het zijn meer de economische bijgedachten die ik had
                                                  niet het fokken zelf, want dat heeft een hoop mooie kanten.

                                   JANNI
                                                  Als je import bent ontkom je er bijna niet aan dat de geldeconomie een factor blijft
                                                  want zo'n uitruileconomie zoals hier gaat via verbindingen met een hele eigen gevoeligheid,
                                                     daar draai je niet zomaar in mee.

                                   ROCKO
                                                  Shirl met al haar geld zit volgens mij nog het meest in het geven-krijgen-circuit.

                                   JANNI
                                                  Dat is heel bijzonder wat Shirl voor elkaar heeft, grote kunst.


9.
                                   SHIRL
(Binnenkomend.)                      Waar ging het over?

                                   JANNI
                                                  Dat jouw taarten grote kunst zijn.

                                   SHIRL
                                                  Zullen we voordat we aan tafel gaan gewoon een stukje doen?

                                   ROCKO
                                                  Ja ja ja.

                                   JANNI
                                                  Ja ja ja. 

                                   ROCKO
                                                  De thee zal ook wel getrokken zijn.

                                   SHIRL
                                                  Snij voor Kindje ook vast een stuk, dan kan ze meteen aanschuiven.

                                   ROCKO
                                                  Hij is heel mooi.

                                   SHIRL
                                                  Zij
                                                  voor mij is een taart zij
                                                  sinds jij vertelde dat jouw moeder een zoetzure augurk was heb ik erbij stilgestaan
                                                  dat vond ik een hele goeie
                                                  en mijn moeder is een taart
                                                  zo'n sentimentele suikertaart, éen en al glacé.

                                   JANNI
                                                  Bak jij ze daarom zonder suiker?

                                   SHIRL
                                                  Stout.

                                   ROCKO
                                                  Eet jij augurken?

                                   JANNI
                                                  Nee ik maak ze in en geef ze weg. 

                                   ROCKO
                                                  Ik heb er nog nooit van je gehad.

                                   JANNI
                                                  Dan ben je niet op het juiste moment in de buurt geweest.

                                   SHIRL
                                                  En ze zijn verrukkelijk ook.

                                   ROCKO
                                                  Je hoort wie het zegt Janni, dat zijn twee sterren voor jou.

                                   SHIRL
                                                  Hier in het dorp kunnen ze er ook wat van maar zelfs door onze gekroonde keukenkeizerin
                                                  dat is Rósza, ken je haar?
                                                  ze woont net als je het dorp inkomt in het turquoise huis.

                                   JANNI
                                                  Waar ze drie dalmatiërs hebben rondlopen?

                                   SHIRL
                                                  Ja
                                                  het zijn er vier.

                                   JANNI
                                                  O vier
                                                  nee die vrouw heb ik nooit ontmoet. 

                                   SHIRL
                                                  Nou die komt zelfs hier van jouw augurken snoepen.

                                   JANNI
                                                  Zo zie je maar dat ik mijn moeder eer aan doe
                                                  ik denk dat ik een auto hoor.

                                   ROCKO
                                                  Ik kijk even. 
(Gaat naar buiten.)


10.
                                   JANNI
                                                  Ik ging er van uit dat jij inmiddels de erkende positie van keukenkeizerin had.

                                   SHIRL
                                                  Nee fijne Vriend, daar komt meer bij kijken dan ik ooit zal kunnen bieden.

                                   JANNI
                                                  Een opmerking de kampioene van het fijnmazige intermenselijke weefwerk waardig.

                                   SHIRL
                                                  Kijk dat is een compliment waarmee je mij aan het blozen kunt krijgen.

                                   JANNI
                                                  Het is de waarheid.

                                   SHIRL
                                                  Dank je dat je me zo ziet.

                                   JANNI
                                                  Zullen wij ook alvast naar buiten gaan?

                                   SHIRL
                                                  Ja laten we de taart en de thee buiten doen
                                                  dan hoeven we zo meteen niet meer te verhuizen
                                                  ga, ik zet het allemaal op een dienblad.

                                   JANNI
                                                  Je wilt natuurlijk op tijd voor de muggen binnen zijn.

                                   SHIRL
                                                  Als het even kan.

                                   JANNI
                                                  Bij mij zitten er dit jaar helemaal niet veel.

                                   SHIRL
                                                  Hier valt het ook mee, maar als het muggenuur is zijn het er altijd nog meer dan genoeg.

                                   JANNI
                                                  Tegen die tijd hebben wij lang en breed en lekker gegeten.

                                   SHIRL
                                                  Ja ik heb iets heel lekkers.

                                   JANNI
                                                  Daar twijfel ik geen moment aan.




> scene 6   KAMER KINDJE   KINDJE, SHIRL, JANNI stem, BEER stem





Geen opmerkingen:

Een reactie posten