zondag 7 juni 2015

Tante Kindje in 2006 | scene 4

KAMER KINDJE   KINDJE, BEER stem

1.
(KINDJE ligt op de divan – de telefoon gaat; het is BEER.)

                                   KINDJE
(Neemt de telefoon op.)            Kindje.

                                   BEER
                                                  Hallo.

                                   KINDJE
                                                  Beer.

                                   BEER
                                                  Kindje ik heb je de hele week geprobeerd.

                                   KINDJE
                                                  Eén van de redenen waarom ik hem er uit had.

                                   BEER
                                                  Als ik nog een auto had gehad was ik er in gestapt.

                                   KINDJE
                                                  In je functie als broer of in je functie als oom?

                                   BEER
                                                  Als broer.

                                   KINDJE
                                                  Van Stiertje of van mij?

                                   BEER
                                                  Kindje maak het niet zo ingewikkeld
                                                  je zus is dood en jij maakt je onbereikbaar.

                                   KINDJE
                                                  Daar vergis je je Beer
                                                  een andere reden waarom ik hem er uit had was om bereikbaar te zijn.

                                   BEER
                                                  Die laat ik passeren
                                                  het gaat nu om Tommi.

                                   KINDJE
                                                  Dus toch de oom.

                                   BEER
                                                  Als hoofd van de familie, wat dacht je daarvan?
                                                  alle neven en nichten waren er voor Stiertje en ik heb me verschrikkelijk opgelaten gevoeld
                                                     met alle vragen naar Tommi.

                                   KINDJE
                                                  Arme Beer.

                                   BEER
                                                  Je vindt het verkeerd dat ik mij verantwoordelijk voel?

                                   KINDJE
                                                  Helemaal niet, ik voel mij ook verantwoordelijk.

                                   BEER
                                                  Die laat ik ook passeren.

                                   KINDJE
                                                  En als je er nog een laat passeren hang ik op.

                                   BEER
                                                  Ik hoor je.

                                   KINDJE
                                                  Goed


2.
                                   KINDJE 
                                                  goed
                                                  Beer, heb je het op Tommi na allemaal kunnen regelen zoals je het wilde regelen?

                                   BEER
                                                  Ik heb je verleden week al laten weten dat we in Stiertje haar papieren een volledig scenario
                                                     hebben gevonden en dit heb ik ook volledig naar haar wensen uit kunnen laten voeren
                                                  op wat onbelangrijke details na.

                                   KINDJE
                                                  Fijn
                                                  en bedankt dat jij dit op je genomen hebt.

                                   BEER
                                                  Dat vind ik niet meer dan normaal.

                                   KINDJE
                                                  En ik vind het niet meer dan normaal dat ik je daarvoor bedank.

                                   BEER
                                                  Goed dan
                                                  dank je.


3.
                                   KINDJE
                                                  En wat Tommi betreft
                                                  als er ontwikkelingen waren geweest had ik je gebeld.

                                   BEER
                                                  Je wil zeggen dat je nu al vier weken niets van haar gehoord hebt?

                                   KINDJE
                                                  Vandaag vier weken ja.

                                   BEER
                                                  Vier weken!
                                                  Kindje, dat kan toch niet.

                                   KINDJE
                                                  Wat bedoel je precies Beer?

                                   BEER
                                                  Wat bedoel ik precies
                                                  dat je nichtje in het niets opgelost is en dat jij eraan vasthoudt dat ze vanuit een hele zuivere
                                                     intuïtie op rouwretraite is
                                                  heb ik dat goed onthouden?

                                   KINDJE
                                                  Woordelijk
                                                  waarom heb je dit niet aan de neven en nichten geantwoord?

                                   BEER
                                                  Kindje.

                                   KINDJE
                                                  Eerlijk Beer, wie weet wat dat voor fascinerende gesprekken opgeleverd had?

                                   BEER
                                                  Ik kan geen gesprekken hebben over een stelling waar ik de strekking niet van kan bevatten
                                                  aan mijn standpunt van verleden week is niets veranderd, behalve dat er nog een week
                                                     extra bijgekomen is.

                                   KINDJE
                                                  Vergeet je dat mijn vriend Janni haar nog gezien heeft?

                                   BEER
                                                  Ik weet niet wat ik moet denken van iemand die dat soort 'muziek' maakt
                                                  voordat je reageert, ik heb ernaar geluisterd omdat Tommi er op meedeed.

                                   KINDJE
                                                  Kun je van mij aannemen dat het een hele serieuze man is?

                                   BEER
                                                  Ook al heeft hij haar gezien
                                                  om te beginnen zou dat nu al weer meer dan twee weken geleden zijn
                                                  en wat doet ze daar in haar eentje?
                                                  hoe eet ze?
                                                  waarom kan ze niet een klein teken van leven geven? 
                                                  ze kan er toch van verzekerd zijn dat niemand haar zal dwingen iets te moeten doen wat
                                                     tegen haar overtuiging ingaat 
                                                  ik vind het een hele verontrustende situatie
                                                  en als ik jou er niet van kan doordringen dat er stappen ondernomen moeten worden dan
                                                     blijft mij weinig andere keuze dan van hieruit aan de alarmbel te trekken.

                                   KINDJE
                                                  Dat klinkt erg dreigend Beer en je kent me toch goed genoeg om te weten dat dat de
                                                     buldog in mij wakker maakt.

                                   BEER
                                                  Dus dan kun je concluderen hoe hoog mij dit zit
                                                  ik heb echt geprobeerd, dat moet je van mij aannemen, om mijn gezonde verstand uit te
                                                     schakelen en het door jouw ogen te bekijken, maar het enige resultaat is dat ik mijn dosis
                                                     slaappillen heb moeten verdubbelen om nog aan een beetje nachtrust toe te komen.

                                   KINDJE
                                                  ––

                                   BEER
                                                  Ben je er nog?

                                   KINDJE
                                                  Jawel
                                                  ik was even bezig het middelste deel van wat je zonet zei te laten passeren


4.
                                   KINDJE
                                                  hoe kan ik je tegemoetkomen Beer?

                                   BEER
                                                  Ik besef wat dit je kost
                                                  dus nu is het mijn beurt om jou te bedanken.

                                   KINDJE
                                                  Dank je.

                                   BEER
                                                  Ik wil je een grote gunst vragen
                                                  te groot om dit zo maar gratis van je te verlangen
                                                  en ik mag hopen dat je het niet als chantage ervaart als ik ter sprake breng dat ik nog iets
                                                     van je te goed heb
                                                  want ik wil het je niet afdwingen, dat is het laatste wat ik wil, maar.

                                   KINDJE
                                                  Je hebt alle recht en wat het ook is, het zal altijd minder zijn dan.

                                   BEER
                                                  Dat moet je niet zeggen Kindje
                                                  als jij mij nu toestaat iemand die ik vertrouw naar jou toe te sturen om Tommi te zoeken
                                                  iemand met ervaring
                                                  en als jij je medewerking wil toezeggen aan zijn onderzoek
                                                  dan staan wij wat mij betreft quitte. 

                                   KINDJE
                                                  Geloof me, ik ben blij dat je het noemt
                                                  het leek al deze jaren wel of je het vergeten was.

                                   BEER
                                                  Ik dacht inderdaad dat ik het vergeten was, maar nu in deze situatie diende het zich aan
                                                     als een pionnetje waarmee ik eventueel de koningin kon pakken.

                                   KINDJE
                                                  En wie is het die je deze kant op stuurt?

                                   BEER
                                                  De zoon van Betty.

                                   KINDJE
                                                  Nooit geweten dat die een zoon had.

                                   BEER
                                                  Toen mama in verwachting was van jou was zij ook zwanger.

                                   KINDJE
                                                  O.

                                   BEER
                                                  Zijn naam is Reggie
                                                  hij is bij de recherche
                                                  ik heb het hier al met hem over gehad en als jij geen bezwaar hebt is hij bereid voor een
                                                     week die kant op te komen.

                                   KINDJE
                                                  Bedoel je dat je officieel aangifte gaat doen?

                                   BEER
                                                  Nee nee nee
                                                  hij neemt vrije dagen op
                                                  het is voor hem een manier van vakantie.

                                   KINDJE
                                                  Hij komt wel alleen?

                                   BEER
                                                  Jawel jawel
                                                  sinds hij bij het korps zit woont hij weer bij Betty
                                                  om open kaart met je te spelen Kindje moet ik je enigszins waarschuwen voor Reggie
                                                  het is een goeie kerel daar niet van, maar je moet wel met hem oppassen
                                                  als hij iets verdachts tegenkomt rapporteert hij het onherroepelijk
                                                  ik wil zeggen hij gedraagt zich als een vlotte vent maar daarachter verschuilt zich een
                                                     fanatieke dienstklopper.

                                   KINDJE
                                                  En dit uit jouw mond.

                                   BEER
                                                  Hij heeft zelf in verschillende milieus gezeten voor hij bij het korps ging
                                                  ik veronderstel dat het daarmee van doen heeft.

                                   KINDJE
                                                  Nou ik heb hier helemaal niets te verbergen.

                                   BEER
                                                  En je nederlandse vrienden?

                                   KINDJE
                                                  Gaat hij die ook ondervragen?

                                   BEER
                                                  Ik veronderstel dat hij daar een gesprekje mee wil ja.

                                   KINDJE
                                                  Dat kan ik niet beloven hè Beer, dat begrijp je toch?

                                   BEER
                                                  Begrijp ik


5.
                                   BEER
                                                  dat het om Tommi gaat zal ook wel een factor zijn waarom hij zich hiervoor in wil zetten
                                                  ik heb soms het vermoeden dat ik er beter van op de hoogte ben hoe populair Tommi is dan jij.

                                   KINDJE
                                                  Beer als je het goed vindt ga ik nu ophangen.

                                   BEER
                                                  Nee dat is goed Kindje, dat is goed.

                                   KINDJE
                                                  Ik laat de telefoon er verder in maar het kan wel eens zijn dat ik niet thuis ben.

                                   BEER
                                                  Ik bel je enkel als het hoognodig is.

                                   KINDJE
                                                  Ik hoop dat ik je niet teleur zal stellen.

                                   BEER
                                                  Ik vraag je om je medewerking
                                                  dat is alles
                                                  ik vraag je niet om iemand anders te zijn dan je bent.

                                   KINDJE
                                                  Tot horens Beer.

                                   BEER
                                                  Tot horens.

(Einde telefoongesprek.)




> scene 5   KAMER SHIRL   SHIRL, ROCKO, JANNI





Geen opmerkingen:

Een reactie posten