zondag 7 juni 2015

Tante Kindje in 2006 | scene 2

KAMER JANNI   JANNI, KINDJE

1.
(JANNI bezig met geluid op de computer; ooievaarsgeluiden.)

                                   KINDJE
(Van buiten.)                             Oehoe Janni
                                                  hallo.

                                   JANNI
(Opent de deur.)                       Ja de poort is open.
(Zet de computer uit.)

                                   KINDJE
                                                  Hai.

                                   JANNI
                                                  Hai Schoonheid.

(Kus, kus.)
(Deur dicht.)

                                   KINDJE
                                                  Hmmm
                                                  lekker koel hier.

                                   JANNI
                                                  Thee? limo? wijntje?

                                   KINDJE
                                                  Wat voor wijn heb je?

                                   JANNI
                                                  Nog steeds die van de buurman
                                                  beetje zoet, beetje winter, maar wel lekker heb ik me laten vertellen.

                                   KINDJE
                                                  Doe me eerst een limo en dan zo'n wijntje erachteraan
                                                  waren dat ooievaars die ik net hoorde?

                                   JANNI
                                                  Ja ik heb vanochtend een paar mooie opnamen kunnen maken
                                                  na al deze jaren hier weet ik er nog steeds niet echt veel van maar ik heb de indruk dat als
                                                     ze net hier terug zijn en allemaal nog zo bezig met die nesten, dat ze zich dan een beetje
                                                     luidruchtiger gedragen dan als ze eenmaal aan het broeden en het voeden zijn.

                                   KINDJE
                                                  Ik zal er eens op letten.

                                   JANNI
                                                  Je hoort toch wel dat het een mooi geluid is?

                                   KINDJE
                                                  Heel mooi
                                                  weet je al wat je ermee gaat doen?

                                   JANNI
                                                  O mijn gewone recept maar dan even iets anders
                                                  dat verveelt me nog steeds niet
                                                  en er zijn nog steeds genoeg klanten die het ook lekker blijven vinden.

                                   KINDJE
                                                  Niet zo bescheiden Schat, het is hartstikke goed wat je doet.

                                   JANNI
                                                  Dank je Schoonheid, dat wilde ik maar even horen
                                                  zal ik het hier neerzetten?

                                   KINDJE
                                                  Waar wou je het anders neerzetten?

                                   JANNI
                                                  O ik dacht dat je misschien buiten wilde zitten.

                                   KINDJE
                                                  Nee hier is prima.

(KINDJE gaat zitten, drinkt in éen teug de limo op en JANNI brengt het glas meteen weg.)


2.
                                   JANNI
                                                  Lekker?

                                   KINDJE
                                                  Heel lekker.

                                   JANNI
                                                  De basis is lindebloesem.

                                   KINDJE
                                                  Dat dacht ik te proeven ja
                                                  voor mij heeft lindebloesem altijd iets de smaak van peer.

                                   JANNI
                                                  Ja lekker hè?

                                   KINDJE
                                                  Heel lekker.

                                   JANNI
                                                  Ik heb net een mailtje naar Shirl gestuurd dat ik Tommi en Walli vanuit de trein heb zien
                                                     lopen.

                                   KINDJE
                                                  O ze heeft jou gemaild?

                                   JANNI
                                                  Ja, van je zus en dat je Tommi zocht
                                                  ik heb het de laatste keer bij Shirl wel aan haar gevoeld dat ze zich in de nabijheid van de
                                                     dood bevond
                                                  de maand daarvoor eigenlijk ook al
                                                  en aan jou heb ik het ook gevoeld
                                                  ik heb even gedacht in de richting van je broer
                                                  niet dat het daar nou per se mee te maken heeft maar was die niet behoorlijk wat ouder dan jij?

                                   KINDJE
                                                  Toen ik geboren werd waren mijn broers twintig en eenentwintig
                                                  die van eenentwintig was het huis al uit en voor die van twintig, dat is Beer 
                                                  was ik het kindje
                                                  zo kom ik aan mijn naam, want eigenlijk heet ik Edith.

                                   JANNI
                                                  Edith Piaf.

                                   KINDJE
                                                  Nee dat is echt waar
                                                  als je mijn moeder Marie Trottoir hoorde meegalmen zou je denken dat ze zelf een verleden had
                                                  een enorme fan
                                                  en ik ben op dezelfde dag geboren als Edith Piaf.

                                   JANNI
                                                  Dat wist ik helemaal niet
                                                  ik heb het me ook nooit echt afgevraagd.

                                   KINDJE
                                                  Zo zit dat dus
                                                  toen ik kwam was mijn moeder veertig en mijn vader tweeenveertig en dan die oudere
                                                     broers en ik was een pop uit de hemel.

                                   JANNI
                                                  Daar kan ik me iets bij voorstellen.

                                   KINDJE
                                                  Maar toen kwam Stiertje er ook nog achteraan en dat was een beetje te veel van het goede
                                                  nog geen jaar later.

                                   JANNI
                                                  Hallo.

                                   KINDJE
                                                  Wij schelen net geen jaar
                                                  maar zij nam niet mijn plaats in, zij werd een soort aanhangsel van mij.

                                   JANNI
                                                  Dat is niet fijn.

                                   KINDJE
                                                  Nee
                                                  voor haar niet natuurlijk
                                                  maar voor mij ook niet.

                                   JANNI
                                                  Nee voor jou ook niet.

                                   KINDJE
                                                  Ik weet niet, er zat een soort ontkenning in of zo
                                                  ze had geen eigen wieg, geen eigen kleertjes
                                                  ze werd gewoon bij mij gelegd en ik moet van alles zo veel gehad hebben dat het genoeg
                                                     was voor twee.

                                   JANNI
                                                  Tja.

                                   KINDJE
                                                  En vanaf toen heb ik tot mijn twaalfde met haar in éen bed geslapen en tot mijn zeven-
                                                     tiende op éen kamer
                                                  later heb ik kunnen zien dat zij echt een hele sterke mentale aanleg had.

                                   JANNI
                                                  Je bedoelt dat jouw eigen signalen weggedrukt werden?

                                   KINDJE
                                                  Ja
                                                  ja zo'n boom die altijd de wind van éen kant krijgt en dan scheef groeit.

                                   JANNI
                                                  Ik heb jou nooit als scheef ervaren.

                                   KINDJE
                                                  Ik weet ook wel dat jij mij eigengereid vindt, maar jij kent mij ook pas sinds ik al een hele
                                                     tijd een heel eind bij haar uit de buurt ben
                                                  de laatste jaren kon ik het regelen
                                                  als ik opving dat zij aan het overlopen was kon ik beslissen of ik een deel overnam
                                                  en dit deed ik alleen als ik zelf zo was dat ik het meteen weer weg kon laten vloeien.

                                   JANNI
                                                  Dat is prettig als je dat kunt.

                                   KINDJE
                                                  Ik heb er ook normaliter niet zo'n moeite mee om bij mezelf te blijven
                                                  maar als het om haar gaat, dat staat op zichzelf


3.
                                   KINDJE
                                                  wanneer heb je Tommi en Walli gezien, weet je dat nog?

                                   JANNI
                                                  Vanuit het treintje dus
                                                  dus dat zal begin vorige week geweest zijn.

                                   KINDJE
                                                  Dat doe je nog steeds, de eerste maandag van de maand boodschappen?

                                   JANNI
                                                  Ja toen was het, op de terugweg
                                                  daar waar ze verleden jaar die jonge bomen gekapt hebben
                                                  waar nu die koeien staan.

                                   KINDJE
                                                  Dus dat is een dag of tien geleden
                                                  en wat was je indruk?

                                   JANNI
                                                  Ze maakten op mij de indruk dat ze het helemaal prima hadden
                                                  helemaal gemakkelijk
                                                  ik vond er een inspirerende sfeer vanuit gaan van die twee
                                                  ik vind sowieso dat stukje daar vanaf net dat je de bocht door bent tot waar het oude bos
                                                     begint, dat dat een hele aantrekkelijke mysterieuze sfeer heeft
                                                  alsof er altijd een soort nevel hangt al is het nog zo'n helder weer.

                                   KINDJE
                                                  Ik heb maar éen keer in het treintje gezeten, maar wat je zegt is helemaal wat ik daar ook had.

                                   JANNI
                                                  Als ik zou kunnen schilderen dan zou dat beeld van Tommi en Walli daar op die plek
                                                     eigenlijk een perfecte hoes zijn voor de cd die ik nu aan het maken ben.

                                   KINDJE
                                                  Ja Tommi kan wel uitstraling hebben hè?

                                   JANNI
                                                  En Walli ook
                                                  het was heel mooi hoe zij
                                                  op Walli
                                                  op die plek.


4.
                                   KINDJE
                                                  Het heeft mij ergens wel verrast dat zij het hier zo naar haar zin heeft
                                                  toen zij belde dat ze wilde komen dacht ik dat ze het nog geen maand uit zou houden.

                                   JANNI
                                                  Het is al bijna een jaar hè?

                                   KINDJE
                                                  Eens kijken
                                                  ja je hebt gelijk
                                                  ze is verleden jaar net voor haar verjaardag gekomen
                                                  en over een paar weken wordt ze alweer dertig
                                                  ik kan nog helemaal voelen dat ze een baby was
                                                  maar als je dertig bent heb je als het goed is toch al een paar levens achter je.

                                   JANNI
                                                  Jij bent tien jaar jonger dan ik?

                                   KINDJE
                                                  Ja ik word eind van het jaar vijftig en jij toch in september zestig?

                                   JANNI
                                                  Zie je het aan me af?

                                   KINDJE
                                                  Ik vind wel dat je het afgelopen jaar ouder bent geworden, maar toen ik je voor het eerst
                                                     zag dacht ik dat je zeker niet ouder was dan ik, dus je hebt nog wat speling.

                                   JANNI
                                                  Maar je zus was dus eigenlijk jong toen Tommi geboren werd?

                                   KINDJE
                                                  Achttien.

                                   JANNI
                                                  Hier is dat de leeftijd.

                                   KINDJE
                                                  Maar door mijn ouders werd er een drama van gemaakt
                                                  Stiertje stond hier en mijn ouders stonden daar
                                                  en als de éen zus zei zei de ander zo
                                                  dus toen zij vonden dat ze het weg moest laten halen zei Stiertje definitief nee, terwijl
                                                     ze met mij er zelf over gehad had
                                                  ik vond het al lang goed.

                                   JANNI
                                                  Jullie gingen toen veel met elkaar om?

                                   KINDJE
                                                  Ik wist dat ik nooit kinderen zou krijgen
                                                  dat deze baby voor mij wel eens het dichtste bij kon zijn
                                                  en dat is ook gebleken
                                                  mijn ouders hebben toen denk ik hun hand overspeeld, want ze hadden niet ingecalculeerd
                                                     dat ik met Stiertje mee zou gaan toen ze haar de deur uitzetten.

                                   JANNI
                                                  Rigoureus.

                                   KINDJE
                                                  Hoe meer ik erover gedacht heb hoe onbegrijpelijker het is geworden
                                                  hoe zij zich tegenover haar gedragen hebben.

                                   JANNI
                                                  Hoe is het met jullie verdergegaan?

                                   KINDJE
                                                  Met ons is het helemaal goed gegaan
                                                  ik ben nooit meer iemand tegengekomen die zo diplomatiek om kon gaan met verschillende
                                                     aanbidders die naar haar gunsten dongen als Stiertje toendertijd
                                                  die jongens hadden alles voor haar over en Beer was ook heel goed in die tijd
                                                  en toen Tommi er eenmaal was, dat is van het begin af aan een feest geweest
                                                  iedereen was absoluut dol op haar.

                                   JANNI
                                                  En nog.

                                   KINDJE
                                                  En nog.


5.
                                   JANNI
                                                  Ik vind het niet zo verrassend dat ze hier haar draai heeft.

                                   KINDJE
                                                  Het is hier natuurlijk ook fantastisch, maar ik zou niet gedacht hebben dat ze haar publiek
                                                     zo makkelijk opgegeven zou hebben.

                                   JANNI
                                                  Maar ze heeft nog steeds een enorm publiek
                                                  lieve Kind, dat gaat tegenwoordig via internet
                                                  weet jij hoeveel mail zij per week krijgt?

                                   KINDJE
                                                  Geen idee.

                                   JANNI
                                                  Meer dan vijftig per dag.

                                   KINDJE
                                                  En jij dan?

                                   JANNI
                                                  O dat is geen vergelijk, zo tegen de dertig per week
                                                  en dat vind ik al behoorlijk.

                                   KINDJE
                                                  Heel behoorlijk.

                                   JANNI
                                                  Maar dan moet je weten dat er van die dertig vijf tot tien over de nummers gaan waarin
                                                     ik met de stem van Tommi gewerkt heb.

                                   KINDJE
                                                  Dus ze heeft haar carrière helemaal niet stopgezet.

                                   JANNI
                                                  Ik zou best een hele cd met haar willen maken en die zou ook verkopen zoals de mijne het
                                                     niet halen, maar zij vindt het goed zo voor nu.

                                   KINDJE
                                                  Tommi en ik hebben het met elkaar daar nooit over, maar een wonder hè wat ze met die
                                                     stem kan
                                                  ik zou zweren vanaf het allereerste geluid wat ze maakte.


6.
                                   JANNI
                                                  Die tekstloze dingen wil ze wel doen, maar leg ik haar een tekst voor dan haakt ze af.

                                   KINDJE
                                                  Jouw teksten zijn ook niet helemaal denderend Schat.

                                   JANNI
                                                  Daar maak ik mij ook geen illusies over, maar ik heb haar evengoed schitterende poëzie
                                                     laten lezen.

                                   KINDJE
                                                  Zoals?

                                   JANNI
                                                  Je weet dat als het over de snik gaat niet Edith maar Timi bij mij de lijst aanvoert
                                                  mijn terrein is nooit het trottoir geweest
                                                  als Timi zingt rijmt op caress tenderness
                                                  al dat oude repertoire heb ik haar trouwens ook laten horen
                                                  Dusty en Dinah en Peggy en Kitty.

                                   KINDJE
                                                  Kitty?

                                   JANNI
                                                  The Original Honky Tonk Angel.

                                   KINDJE
                                                  Ik had het kunnen raden.

                                   JANNI
                                                  Nee behalve mijn favorieten heb ik daar twee kisten vol, boeken boekjes en flink wat prints
                                                     van dingen die ik van internet heb
                                                  en ze kan makkelijk een paar uur helemaal in dit of dat verdiept zijn
                                                  en zolang ze hier komt heeft ze ook altijd bundels geleend
                                                  maar ze trekt er gewoon niet aan als ik haar vraag welke ze op muziek zou willen hebben.

                                   KINDJE
                                                  Ik zou niet weten of ze zelf misschien wat schrijft
                                                  Stiertje was heel goed met woorden op papier dat weet ik wel.

                                   JANNI
                                                  Ik noteer het


7.
                                   JANNI
                                                  nog een wijntje?

                                   KINDJE
                                                  Nee Schat, ik stap op, ik moet thuis zijn voor Rocko
                                                  die is de driehoek in om te kijken of hij ze daar kan vinden.

                                   JANNI
                                                  Voor mij klopt het wel
                                                  dat wat er nu met haar moeder gebeurd is
                                                  dat zij zich even helemaal teruggetrokken heeft.

                                   KINDJE
                                                  Dat voel ik ook zo
                                                  en ik denk dat Stiertje het ook helemaal prima vindt
                                                  trots op haar is
                                                  maar Beer zit iets anders in elkaar en dat wil ik niet helemaal naast me neerleggen
                                                  mag ik van jou die cello-cd van Shjos meenemen?
                                                  daar heb ik misschien straks zin in.

                                   JANNI
                                                  Tuurlijk Schoonheid, ik zoek hem voor je op.

                                   KINDJE
                                                  Ik ben alvast buiten
                                                  kijk ik nog even hoe je oleanders er bij staan.

                                   JANNI
                                                  Die doen het heel goed
                                                  kijk ook naar de gele roos
                                                  ben zó bij je
                                                  ook een Liszt Ferenc?

                                   KINDJE
                                                  Wie speelt?

                                   JANNI
                                                  Wie zou er spelen? 
(Maakt een kuskuskusbeweging.)

                                   KINDJE
                                                  Ja doe er maar bij.




> scene 3   KAMER KINDJE   KINDJE, ROCKO stem








Geen opmerkingen:

Een reactie posten