zondag 7 juni 2015

Tante Kindje in 2006 | scene 1

KAMER KINDJE   KINDJE, SHIRL stem, ROCKO stem

1.
(KINDJE telefoneert met SHIRL.)

                                   SHIRL
                                                  Tessék?

                                   KINDJE
                                                  Hai Shirl met Kindje
                                                  ik bel je om te horen of Tommi bij jou is.

                                   SHIRL
                                                  Tommi nee
                                                  nee die is niet bij mij.

                                   KINDJE
                                                  Je weet ook niet waar ze wel is?
                                                  ik krijg net een telefoontje uit Nederland dat Stiertje dood is.

                                   SHIRL
                                                  Jee!
                                                  nee ik weet niet waar ze is
                                                  ik heb haar gewoon de laatste keer voor het laatst gezien
                                                  eens even denken
                                                  ja Rocko had toch Walli hier laten staan, daar is ze de volgende ochtend mee weggegaan
                                                  ik heb eigenlijk gewoon aangenomen dat ze die terug is gaan brengen
                                                  nee wacht even
                                                  het was heel lekker weer
                                                  nu herinner ik het me
                                                  ze heeft het erover gehad dat ze naar de rivier zou gaan.

                                   KINDJE
                                                  En dan daarna naar Újfalu?

                                   SHIRL
                                                  Ja dat weet ik eigenlijk niet
                                                  dat heb ik aangenomen ja.

                                   KINDJE
                                                  Heb jij Rocko nog gesproken?

                                   SHIRL
                                                  Nee
                                                  ook niet sinds de laatste keer.

                                   KINDJE
                                                  Maar hij is wel in communicado?

                                   SHIRL
                                                  Ik denk het
                                                  zeker weten doe je het natuurlijk nooit.

                                   KINDJE
                                                  Nou ik bel hem
                                                  met jou verder alles goed hè?

                                   SHIRL
                                                  Helemaal alles.

                                   KINDJE
                                                  Fijn
                                                  dan zie ik je volgende week
                                                  zal ik nog bellen of Tommi meekomt?

                                   SHIRL
                                                  Aah, dat is niet nodig
                                                  er is altijd genoeg.

                                   KINDJE
                                                  Nou Poes, geniet van het lekkere weer en ik zie je.

                                   SHIRL
                                                  Ja Kindje jij ook
                                                  o wacht even
                                                  jij gaat dus niet naar het afscheid?

                                   KINDJE
                                                  Nee dat lijkt me geen goed idee.

                                   SHIRL
                                                  Nee gelijk heb je
                                                  nou doe Rocko de groetjes van me als je hem te pakken krijgt en ik heb iets heel lekkers
                                                     voor de 21ste.

                                   KINDJE
                                                  Ik laat me verrassen.

                                   SHIRL
                                                  Weet je waar hier nou net mijn oog op valt?
                                                  op het mobieltje van Tommi.

                                   KINDJE
                                                  Ach Poes, daar heb ik niet eens het nummer van
                                                  ik vind haar wel.

                                   SHIRL
                                                  Nou sterkte ermee.

                                   KINDJE
                                                  Oké
                                                  doei.

                                   SHIRL
                                                  Doei doei.

                                   KINDJE
                                                  Doei Poes
                                                  szia.

(Einde telefoongesprek.)


2.
(KINDJE telefoneert met ROCKO)

                                   KINDJE
                                                  Rocko?

                                   ROCKO
                                                  Ja Kindje zeg het.

                                   KINDJE
                                                  Rocko is Tommi bij jou?

                                   ROCKO
                                                  Moet die bij mij zijn?

                                   KINDJE
                                                  Ik weet het niet
                                                  Shirl zegt mij net dat zij Walli naar jou terug zou rijden.

                                   ROCKO
                                                  Je bedoelt verleden maand
                                                  maar daarna heeft ze hem toch weer meegenomen?

                                   KINDJE
                                                  Dat weet ik niet, dat probeer ik juist uit te vinden.

                                   ROCKO
                                                  Ze zijn 's avonds bij mij gekomen
                                                  en ze had het over een huis wat ze tegengekomen was
                                                  aan de rivier.

                                   KINDJE
                                                  Moet ik dat kennen?

                                   ROCKO
                                                  Ik heb het ook nooit gezien
                                                  maar zoals zij het vertelde was het een prachtig huis op een schitterende plaats.

                                   KINDJE
                                                  Bewoond?

                                   ROCKO
                                                  Dat staat me niet echt bij wat ze daarvan verteld heeft
                                                  in ieder geval heeft ze Walli weer meegenomen omdat ze daar een tijdje wilde bivakkeren.

                                   KINDJE
                                                  Een tijdje?

                                   ROCKO
                                                  Dat is wat ze vroeg
                                                  of ik Walli een tijdje kon missen
                                                  je begrijpt dat dit voor de vorm was want het was duidelijk dat die twee dat al met elkaar
                                                     besloten hadden.

                                   KINDJE
                                                  Ik begrijp het
                                                  dus jij denkt dat ze daar zijn?

                                   ROCKO
                                                  Bij mij zijn ze in ieder geval niet.
                                                  Gigi en Stella en ik zijn zelf eergisteren pas teruggekomen
                                                  en toen ik ze op stal zette was die leeg.

                                   KINDJE
                                                  Nou dan zal ze daar nog in de driehoek zijn
                                                  of misschien zijn ze naar Janni, maar dan zou ik denken dat ze hier even gestopt waren.

                                   ROCKO
                                                  Of ze zijn binnendoor gegaan en dan langs de spoorlijn
                                                  wil je dat ik ga kijken?

                                   KINDJE
                                                  Bij Janni?

                                   ROCKO
                                                  Nee bij de rivier.

                                   KINDJE
                                                  Die rivier is toch niet meer dan een sloot, of wat?

                                   ROCKO
                                                  Meestal staat er zelfs helemaal geen water in, maar het hoeft maar een paar dagen flink te
                                                     regenen en het is een hele behoorlijke stroom hoor
                                                  en die regen hoef je dan hier niet eens gemerkt te hebben
                                                  maak je je zorgen of zo?

                                   KINDJE
                                                  Nee
                                                  maar ik kreeg vanochtend vanuit Nederland te horen dat haar moeder overleden is.

                                   ROCKO
                                                  O
                                                  hoe?

                                   KINDJE
                                                  Volgens mijn broer volgens de dokter haar hart, maar als ik mijn zusje een beetje ken denk
                                                     ik dat ze zich oversnoept heeft.

                                   ROCKO
                                                  Pillen?

                                   KINDJE
                                                  Ik zou niet zonder meer durven zeggen pillen, want Stiertje had op een heleboel avontuurlijke
                                                     markten haar boodschappertjes lopen.

                                   ROCKO
                                                  Ik had altijd op de een of andere manier de indruk dat jouw zus een
                                                  ja wat?
                                                  stil water, ondiepe grond.

                                   KINDJE
                                                  Waar je het net over had, een droge sloot die een paar keer per jaar buiten haar oevers gaat,
                                                     komt heel dicht in de buurt
                                                  ik vertel je nog wel eens over mijn zusje
                                                  ik hoop dat 'rustig in haar slaap'
                                                  of nee 'rustig ingeslapen' zei mijn broer
                                                  dat dit in haar geval betekent dat ze in extatische verrukking vertrokken is naar de hoogste
                                                     regionen.

                                   ROCKO
                                                  Klinkt goed
                                                  maar evengoed toch een emotionele toestand
                                                  voor jou
                                                  en voor Tommi natuurlijk helemaal.

                                   KINDJE
                                                  Ik hoop dat ze daar met Walli aan die rivier zit
                                                  dat lijkt me voor nu een prima plaats om in deze invloedssfeer te zijn
                                                  en ik ben hier waar ik ben helemaal prima.

                                   ROCKO
                                                  Dan blijf jij lekker waar je bent
                                                  en ik ga kijken of ik dat huis kan vinden en wat ik daar tegenkom.

                                   KINDJE
                                                  Dat zou ik dan fijn vinden
                                                  maar ik kleed me toch even aan en fiets naar Janni om te horen of hij wat weet.

                                   ROCKO
                                                  En vanavond bel ik je hoe en wat.

                                   KINDJE
                                                  Het lukt je om met deze boodschap bij Tommi te komen?

                                   ROCKO
                                                  Dat moet lukken.

                                   KINDJE
                                                  Ik denk dat Tommi
                                                  natuurlijk omdat ze Tommi is
                                                  maar ook omdat ze de uitstapjes van haar moeder van jongs af aan op een  bepaalde manier
                                                     meegemaakt heeft
                                                  dat ze daardoor deze grote uitstap aan heeft voelen komen
                                                  en dat ze het aankan zonder door het lint te gaan
                                                  dat hoop ik.

                                   ROCKO
                                                  Dat zou wel eens heel goed kunnen.

                                   KINDJE
                                                  Je begrijpt wat ik bedoel.

                                   ROCKO
                                                  Helemaal.

                                   KINDJE
                                                  Hartstikke fijn
                                                  dus ik hoor van je vanavond.

                                   ROCKO
                                                  Een uur of acht
                                                  of misschien kom ik even naar je toe.

                                   KINDJE
                                                  Oké Lieverd
                                                  groetjes ook van Shirl.

                                   ROCKO
                                                  Yo.

(Einde telefoongesprek.)




> scene 2   KAMER JANNI   JANNI, KINDJE





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen