vrijdag 5 september 2014

KRINGSPRAAK-90 sirccoa

SIRCCOA

Zo op het plein voor de muur kennis maken met een dievende
Lief hurken voor de houthaard
Misschien in Tel Aviv
Misschien in Katendrecht
Zo ook aan het brave meisje gehecht zijn
Een vlecht drijft bij pier negen
Misschien in een badpak
Zo kennis maken met een foto
Misschien in een folder

Zo op de zolder van een molen kennis maken met een uil
Misschien in Zwevegem
In de regen langs het kanaal een rivier graven
Zo kennis maken met een aal
Misschien in Amsterdam
Zo in een kamer op de wallen vlam vatten
Het knallen horen
Het lam zien
Misschien in Central Park
Bij de vijver tussen de tennisballen kwark eten

Misschien in de duinen
Yummi zijn
Naast de dansvloer wordt het duister
Zo kennis maken met een tuimelende
Misschien in een plas rum
Misschien in Enschede
Een biljartje leggen
Tien over wit
Zo voor de show informeren welke straat het is die naar de schittering voert

Misschien in Trinidad
Naar suikerriet en calypsozweet geuren
Het bad is heet
Tussen de varen waggelt een pad
Misschien in Florida
Zo uit een schaal met parkieten vla schenken
De favorieten denken na
Misschien in de luwte
Eventjes loom geeuwen en dan opstaan
Zo stroom vatten op de helling

Misschien op de A1
Zo op het asfalt van het rijspoor kennis maken met een steen
Een been ligt op de nevenstrook
Misschien in Bangladesh
Zo op het terras kennis maken met een fles moeraswater
De junglekat krabt aan haar bles

Misschien in de negorij
Zo tussen de stallen kennis maken met een huisgeit
De stroppen staan te molmen
Misschien tussen de olmen
Misschien in Nederweert
Draaien en wentelen
Zo kennis maken met een wolvejong
De ijzeren long roest
Zo kennis maken met een gladde tong
Misschien op de boulevard
De laatste zijn
Een spreeuw schettert desperaat

Misschien in de vallei
Zo op het vliegmachineveld kennis maken met het kleuren van het gras
Misschien in Caracas
Misschien op Wimbledon
Zo op het balkon van het thuishuis kennis maken met een vrouw
Een kom barst in de voortuin



S


                              Akasif Sirccoa
                                        Ik ben Akasif Sirccoa. Kouder dan een voorlopende. Warmer dan een afschuw. Sneller dan een mascotte. 
                                        Trager dan een schildpad. Waziger dan een ritme. Helderder dan een suggestie. Schraler dan een katoenbloem. 
                                        Bloeiender dan een noordrots. Flauwer dan een samba. Pikanter dan een triangel. Breekbaarder dan een 
                                        onderscheid. Onveranderlijker dan een gril. Zachter dan een anker. Harder dan een azalea. Gecalculeerder 
                                        dan een inzicht. Spontaner dan een verslag. Kleiner dan een buitenzee. Groter dan een drang. Triester dan een 
                                        waterval. Vrolijker dan een keuring. Krommer dan een waterspiegel. Rechter dan een horizon. Onbeschermder 
                                        dan een uitzondering. Gekoesterder dan een vrees. Schadelijker dan een smart. Nuttiger dan een dictaat. 
                                        Vloeiender dan een middelpunt. Massiever dan een lavastroom. Lichter dan een feestmaal. Zwaarder dan een 
                                        libelle. Slordiger dan een dakterras. Verzorgder dan een stortbui. Bescheidener dan een gummipop. Brutaler dan 
                                        een regenboog. Zwakker dan een windturbine. Sterker dan een accent. Wendbaarder dan een verlangen. Starrer 
                                        dan een kwaliteit. Begrensder dan een binnenkring. Ruimer dan een toon. Korter dan een gang. Langer dan een 
                                        riem. Steiler dan een heuvel. Glooiender dan een torentrap. Lelijker dan een vonk. Mooier dan een huilende.



                              Pliddasch Sirccoa
                            Ik ben Pliddasch Sirccoa, de gebonden meerzijdige
                            Roep mij en ik verschijn als vertrouwd wezen
                            Verzwijg mij en ik verdwijn

                            Mijn verdiensten zijn veelvoudig
                            Ik heb gemetseld terwijl ik het laatste restje lenigheid verloren was, ik heb gemetseld 
                              terwijl er rillingen bij mij gewekt werden die ik niet onder controle kreeg, ik heb een 
                              sieraad gesmeed dat brak met alle conventies
                            Ik heb gemetseld terwijl het ene probleem zich op het andere stapelde, ik heb een sieraad 
                              gesmeed dat weigerde zich te laten bewonderen, ik heb wonden geheeld ginder achter 
                              waar de thuishuizen op palen gebouwd waren
                            Ik heb gemetseld aan raamloze muren, ik heb een sieraad gesmeed dat naar het noorden 
                              trok, ik heb wonden geheeld ginder achter waar de koerscontrolerenden mij onsympathiek 
                              waren
                            Ik heb gemetseld terwijl er om mij heen gefluisterd werd, ik heb een sieraad gesmeed dat te 
                              veel mogelijkheden bood, ik heb wonden geheeld bij kringen waarin elke generatievariëteit
                              een verschillende taal gebruikte
                            Ik heb gemetseld terwijl ik onvermogend was te kiezen, ik heb een sieraad gesmeed dat 
                              zich niet liet fotograferen, ik heb wonden geheeld op varende schepen en in rijdende treinen
                            Ik heb gemetseld in zones waarvan het klimaat niet in kaart gebracht was, ik heb een 
                              sieraad gesmeed dat een nieuwe presentatiemethode dicteerde, ik heb wonden geheeld 
                              door het herhaaldelijk declameren van een gedicht
                            Ik heb gemetseld aan objecten die mij benauwdheden leverden die ik onvermogend was 
                              onder controle te krijgen, ik heb een sieraad gesmeed dat aan een onbenoemde behoefte 
                              tegemoetkwam, ik heb de wonden geheeld van twee huishonden die naar de namen meisje 
                              en jongetje luisterden
                            Ik heb gemetseld op terreinen die eerst toegankelijk gemaakt moesten worden, ik heb een 
                              sieraad gesmeed dat aan een wazige verwachting tegemoetkwam, ik heb aan gangen onder 
                              het aardoppervlak gemetseld
                            Ik heb gemetseld aan objecten die ontworpen waren om zodra ze af waren in te storten

                            Ik ben Pliddasch Sirccoa, de gebonden meerzijdige
                            Pliddasch, onthou mijn naam



                              Lui Sirccoa
                                                Ik ben Lui Sirccoa
                                                Ik leef in een luchtkasteel
                                                Ik ben dol op bananen. Mijn laatste boek is nederlands geluk
                                                Ik leef alleen, want mijn contractpartner leeft aan de grond. Zou ik niet  alleen leven, dan zou ik 
                                                   overvleugeld kunnen worden. Mijn vleugels zijn  namelijk tamelijk klein
                                                Ik hou ervan te typen. Mijn laatste publikatie luidt nederlands geluk
                                                Ik leef in een luchtkasteel
                                                Ik ben dol op nevel
                                                Ik voed mij met bananen. Bananen zijn zoet. Dat heb ik nodig voor mijn gestel. Mijn gestel is broos
                                                Mijn kasteel laat zich ontsluiten door omtrekkende bewegingen. Ik voed mij met walnoten
                                                Ik ben dol op walnoten
                                                Ik hou ervan te koken en te bakken. Mijn specialiteiten zijn couscous en walnotentaart
                                                Ik ben dol op kikkererwten
                                                Ik ben altijd bezig. Tot omvallen toe. Ik leef alleen, want ik ben altijd bezig
                                                Ik hou ervan te koken en te bakken. Ik hou ervan hout te versieren
                                                Zou ik geen behoefte hebben aan tevredenheid, dan zou ik ervan kunnen houden  de krachten te 
                                                   tarten
                                                Ik leef alleen, want gegeven ben ik gericht op invloeingen. Die heb ik nodig voor mijn gestel. Mijn 
                                                   gestel is asymetrisch. Zou ik éen oog sluiten, dan zou een fuga op kunnen klinken
                                                Ik ben dol op bewegende nevel. Ik ben dol op door zonlicht omrande wolken
                                                Ik hou ervan naar letters te kijken. Ik hou ervan naar cijfers te kijken
                                                Mijn kasteel is gebouwd volgens een stelsel
                                                Ik hou ervan te ordenen. Dat heb ik nodig voor mijn gestel. Mijn gestel heeft een subject nodig om 
                                                   tot een object te komen
                                                Ik leef alleen, want mijn stelsel sluit zich om de maten van mijn orde. Mijn stelsel is namelijk tamelijk 
                                                   hermetisch
                                                Mijn orde laat zich omsluiten door omtrekkende bewegingen



                              Wuwlaz Sirccoa
                                         Ik ben Wuwlaz Sirccoa, ik schuw het duister niet
                                         Ik ben daar waar ik wacht, ik wacht daar waar ik ben
                                         Want eens zal ik beleven het beven onder controle te krijgen
                                         eens zal de zwaluw haar staart optillen voor de panter
                                         Dit zal actueel zijn in het moment dat de sifaka's 
                                         in kringspraak bij elkaar komen op Ameland
                                         de tiara omgesmolten wordt
                                         Dit zal actueel zijn in het moment dat de onbenoemden 
                                         zwijgend de trappen naar beneden nemen
                                         Want eens zal de triomf haar glans verliezen
                                         Want de tevredenheid zal bevredigend zijn



                              Ekezoe Sirccoa
Ik ben Ekezoe Sirccoa
Ik ben niets
Mij kennen is in mij oplossen
Naar mij kijken is niets zien
Wie naar mij luistert hoort niets
Wie mij betast voelt niets
Wie aan mij snuffelt ruikt niets
Wie aan mij likt proeft niets
Ik ben niets
Ik ben Ekezoe Sirccoa
Alle ademende wezens zijn als ik


Ik ben Ekezoe Sirccoa

Ik weefde het embleem van mijn generatie
Ik weefde een zonnebloem
met rond het middelpunt een kroon van acht bladen
Op ieder blad weefde ik een woord
Naast vrijheid weefde ik sensatie
Naast sensatie weefde ik gelijkheid
Naast gelijkheid weefde ik genegenheid
Naast genegenheid weefde ik verwantschap
Naast verwantschap weefde ik overgave
Naast overgave weefde ik ontplooiing
Naast ontplooiing weefde ik genot
Ik weefde in kleuren waarvan mijn handen gingen branden
En ik transformeerde met erfganzendons 
het middelpunt tot een zacht hart



                              Rokala Sirccoa
                                                            Ik ben Rokala Sirccoa
                                                            Ik ben een eiland
                                                            Omringd door water lig ik naakt te lonken
                                                            Mijn rotsen zekere bakens
                                                            Tijdens ook de neveligste nacht

                                                            Ik lig passief, wanneer de vloed opkomt
                                                            Actief, wanneer de eb terugtrekt
                                                            Ik geniet van deze eindeloze herhaling
                                                            Het kwaad dat goed blijkt, het goed dat kwaad blijkt
                                                            De ontevredenheid die bijval blijkt, de bijval die ontevredenheid blijkt
                                                            Hier geniet ik van, van deze eindeloze ommezwaaien

                                                            Ik ben een weelderig eiland
                                                            Ik, Rokala
                                                            De vlijtigste vingers falen bij het plukken van mijn oogst
                                                            Het vurigste veulen graast mijn heuvels zelden kaal
                                                            Omringd door baaien lig ik
                                                            Te benaderen door de simpelste sloep
                                                            Te verlaten op de zucht van de geringste bries
                                                            Breng mij een bezoek
                                                            Mij, Rokala
                                                            Kom en berijd mijn zilveren strand

                                                            Ik ben Rokala
                                                            Ik ben een bezocht eiland
                                                            Ik grijp en ik bied
                                                            Ik lig en ik geniet



                              Terpan Sirccoa
Ik ben Terpan Sirccoa, de verkommerde stedenlopende –
mijn gewrichten zijn versleten
De straten die ik onderzocht heb zijn van de kaart gevaagd
Overwoekerd door zaken die spierspanningen overbodig maken –
haarden huiskatten geluidscassettes
Mijn darmen zijn beproefd

Ik ben een naam in de archieven van het IGG
op te vragen, onder groen-28376, archiefcode T
Het IGG is te vinden in de adresarchieven, onder code CI
Dit om helder te maken dat ik een geschiedenis heb
Niet dat het zo is dat ik mij ooit aangenaam verhouden heb
met versie T-groen-28376
maar het moet de enige versie van mij zijn die communaal vibreerde
in dát moment, op díe lokatie
de enige versie van mij die iets meegemaakt heeft –
in deze betekenis van het woord
De overige versies van mij heb ik uit de catalogi kunnen houden
Dat is wat mijn verdienste is

Ik ben een oude wolf, zogesproken
gezwollen en geslonken in straten
waar de nachtadressen het wel zullen nalaten
de ogen van de voorbijlopenden te kietelen –
alcohollokalen theehuizen mahjonglokalen
Ik spiegelde mij in de bewegingen
van degenen die voor de deur stoppen
in hun ruggen die knipogen 
voordat ze aankloppen
in hun nekken die verstrakken en strekken
wannneer ze over de drempel stappen
Dat is taal die ik verstond, dat is taal waarbij ik thuis was



                              Hidesga Sirccoa
                              Ik ben Hidesga Sirccoa
                              Zingen in het bos is mijn passie
                              Een passie waar ik mij niet vaak aan overgeef omdat, om optimaal de rust te ondergaan die
                                 deze passie in staat is mij te bieden, ik de voorbereiding tot in de punten moet verzorgen

                              Deze voorbereiding is een ritueel naar geëigend ontwerp – voortgekomen uit gerichte
                                  studie van de binnenplaneet en ongerichte studie van de buitenplaneet – waarin een 
                                wisselwerking op gang gebracht wordt tussen het toeval en mij
                              Dit vereist gepolijste precisie
                              Daarna wordt de wisselwerking gaande gehouden
                              Dit vereist een getalloze maat energie

                              Omdat het zaak is deze energie (plus de energie die ik nodig heb om mij door de rust – 
                                die de ontlading van het zingen in het bos mij brengt – optimaal te laten transporteren 
                                   naar ongerichte posities op de binnenplaneet en gerichte posities op de buitenplaneet) 
                                 te onttrekken aan de tijd,
                              zijn deze voorbereidingsperiodes zonder uitzondering van lange duur

                              Het resultaat van dit transport is voor alle denkbare wonden helend en omdat geen enkel 
                                  ademend wezen er schade van ondervindt, noem ik de beleving van mijn passie kunst



                              Belelli Sirccoa

Ik ben Belelli Sirccoa
In mijn thuisstraat wonen de Feteriens
In mijn thuisstraat is de kennis beschikbaar. Van het metaal
Door mijn thuisstraat drommen de parasiterenden
Door mijn thuisstraat draaien ragebollen
De stilte is nergens transporterender
Door mijn thuisstraat draaft de vandaliseerkring
Door mijn thuisstraat drommen de kennisverzamelenden
In mijn thuisstraat is de methode beschikbaar. Van Quinti

De spoorlozen die met mij mijn thuisstraat bewonen zijn in kaart gebracht op 
een schilderij. Hun kleding is in kaart gebracht. De ontgoocheling staat vastgelegd op een netvlies

De onbenoemden proberen een stukje van mijn thuisstraat te kopiëren
Ze inventariseren het gegeven en de kracht
Ze wensen de welstand en het geluk
Ze fabriceren goochemberekeningen
Ze proberen te raden wat het wel niet is wat je in staat stelt vermogend genoeg 
te zijn in mijn thuisstraat te wonen

Door mijn thuisstraat draait de vliegkring
Door mijn thuisstraat koersen de sidderenden
In mijn thuisstraat vlammen showmodellen. De etalage is nergens transporterender
In mijn thuisstraat is de mystiek beschikbaar. Van de droom
In mijn thuisstraat klinkt de muziek
De dans is nergens transporterender
Door mijn thuisstraat draaien de straaljagenden
Door mijn thuisstraat draaien de fladderenden
Door mijn thuisstraat drommen de oriënterenden
In mijn thuisstraat zijn de grenzen beschikbaar. Van het talent

Ook de getitelden hebben er wat voor over om mijn thuisstraat binnen te dringen
Al was het maar periodiek
Ze wensen de tevredenheid en de magie
De berk is nergens transporterender
Het pension is nergens transporterender
De fontein is nergens transporterender
Door mijn thuisstraat draven de voorlopenden
In mijn thuisstraat is het ontwerp beschikbaar. Van het woonhuis
In mijn thuisstraat fonkelen de vergetenden
In mijn thuisstraat is de poëzie beschikbaar. Van het drama

De transporterenden die met mij mijn thuisstraat bewonen staan op  
video vastgelegd. Hun stemmen staan op audio vastgelegd. De lach staat vastgelegd op een trommelvlies

In mijn thuisstraat is het aroma beschikbaar. Van het genieten





S




© mc 1993-2014



terug naar KRINGSPRAAK-90

terug naar 1n (inhoud)





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen