vrijdag 19 september 2014

BALLADE-13 b a l l a d e 4

B A L L A D E 4

4.1
     Onuitvoerbare bevelen mogen zonder veel omwegen afgewezen worden
     Zoek de veiling, doe het strompelend, blijf beteugelen
     Laat alles wat gespannen is ontsnappen, geniet expressief
     Beaam de lelijkheid en streel de spartelende vis
     Louter bij ervaring zweren is de beperking celebreren
     Waarom niet de beperking in een zomerdeken opgerold?
     Klinkt deze welgemeende raad als een onuitvoerbaar bevel?
     Vergelijk dit onuitvoerbare bevel met een blauwe aardbei
     Mijn geheugen speelt een druk spel met mij
     Ik vergelijk mij graag met een groene iep


4.2
     Paranoïde bezweringen mogen zonder veel omwegen afgewezen worden
     Zoek de containers, doe het strompelend, blijf elimineren
     Laat alles wat verlaten is ontsnappen, geniet expressief
     Beaam de gretigheid en streel de spartelende vis
     Louter bij ervaring zweren is de beperking celebreren
     Waarom niet de beperking met een paraplu doorgeprikt?
     Klinkt deze welgemeende raad als een paranoïde bezwering?
     Vergelijk deze paranoïde bezwering met een blauwe trein
     Mijn geheugen speelt een gierig spel met mij
     Ik vergelijk mij graag met een sidderende esdoorn


4.3
     Melige grappen mogen zonder veel omwegen afgewezen worden
     Zoek de parkeergarage, doe het strompelend, blijf uitschakelen
     Laat alles wat korzelig is ontsnappen, geniet expressief
     Beaam de pittigheid en streel de spartelende vis
     Louter bij ervaring zweren is de beperking celebreren
     Waarom niet de beperking in een fietstas weggesmeten?
     Klinkt deze welgemeende raad als een melige grap?
     Vergelijk deze melige grap met een blauwe wegenkaart
     Mijn geheugen speelt een schamel spel met mij
     Ik vergelijk mij graag met een ritselende eik


4.4
     Archaïsche zoenoffers mogen zonder veel omwegen afgewezen worden
     Zoek de scheepswerf, doe het strompelend, blijf verzwelgen
     Laat alles wat zwart is ontsnappen, geniet expressief
     Beaam de diepte en streel de spartelende vis
     Louter bij ervaring zweren is de beperking celebreren
     Waarom niet de beperking op een badmat gedroogd?
     Klinkt deze welgemeende raad als een archaïsch zoenoffer?
     Vergelijk dit archaïsche zoenoffer met een blauwe schuimdot
     Mijn geheugen speelt een spaarzaam spel met mij
     Ik vergelijk mij graag met een bloesemende perelaar


4.5
     Defecte brulboeien mogen zonder veel omwegen afgewezen worden
     Zoek de vuurtoren, doe het strompelend, blijf bedaren
     Laat alles wat afgesleten is ontsnappen, geniet expressief
     Beaam de diffusie en streel de spartelende vis
     Louter bij ervaring zweren is de beperking celebreren
     Waarom niet de beperking in een melkkan ondergedompeld?
     Klinkt deze welgemeende raad als een defecte brulboei?
     Vergelijk deze defecte brulboei met een blauwe grasmat
     Mijn geheugen speelt een vaardig spel met mij
     Ik vergelijk mij graag met een solide berk


4.6
     Gemakzuchtige smoezen mogen zonder veel omwegen afgewezen worden
     Zoek het duinpad, doe het strompelend, blijf verschrompelen
     Laat alles wat koortsig is ontsnappen, geniet expressief
     Beaam de vlakheid en streel de spartelende vis
     Louter bij ervaring zweren is de beperking celebreren
     Waarom niet de beperking met een lampekap verwisseld?
     Klinkt deze welgemeende raad als een gemakzuchtige smoes?
     Vergelijk deze gemakzuchtige smoes met een blauwe kandelaar
     Mijn geheugen speelt een lallend spel met mij
     Ik vergelijk mij graag met een elegante cipres


4.7
     Sentimentele exhibitionismes mogen zonder veel omwegen afgewezen worden
     Zoek het prikkeldraad, doe het strompelend, blijf dempen
     Laat alles wat verzengend is ontsnappen, geniet expressief
     Beaam de brosheid en streel de spartelende vis
     Louter bij ervaring zweren is de beperking celebreren
     Waarom niet de beperking op een vensterbank uitgestald?
     Klinkt deze welgemeende raad als een sentimenteel exhibitionisme?
     Vergelijk dit sentimentele exhibitionisme met een blauwe verrekijker
     Mijn geheugen speelt een teder spel met mij
     Ik vergelijk mij graag met een oranje hazelaar


4.8
     Regelrechte bedriegerijen mogen zonder veel omwegen afgewezen worden
     Zoek de camping, doe het strompelend, blijf bedwingen
     Laat alles wat piepend is ontsnappen, geniet expressief
     Beaam de zuiging en streel de spartelende vis
     Louter bij ervaring zweren is de beperking celebreren
     Waarom niet de beperking via een radio verspreid?
     Klinkt deze welgemeende raad als een regelrechte bedriegerij?
     Vergelijk deze regelrechte bedriegerij met een blauw potlood
     Mijn geheugen speelt een dwars spel met mij
     Ik vergelijk mij graag met een wasemende olijf


4.9
     Anachronistische vergissingen mogen zonder veel omwegen afgewezen worden
     Zoek de broedkolonie, doe het strompelend, blijf neutraliseren
     Laat alles wat jeukend is ontsnappen, geniet expressief
     Beaam de dofheid en streel de spartelende vis
     Louter bij ervaring zweren is de beperking celebreren
     Waarom niet de beperking op een plantengieter geschilderd?
     Klinkt deze welgemeende raad als een anachronistische vergissing?
     Vergelijk deze anachronistische vergissing met een blauwe geranium
     Mijn geheugen speelt een schel spel met mij
     Ik vergelijk mij graag met een zwiepende conifeer


4.10
     Platte gemeenplaatsen mogen zonder veel omwegen afgewezen worden
     Zoek de waterput, doe het strompelend, blijf temmen
     Laat alles wat vermolmd is ontsnappen, geniet expressief
     Beaam de spontaniteit en streel de spartelende vis
     Louter bij ervaring zweren is de beperking celebreren
     Waarom niet de beperking onder een traploper verstopt?
     Klinkt deze welgemeende raad als een platte gemeenplaats?
     Vergelijk deze platte gemeenplaats met een blauwe sleutelhanger
     Mijn geheugen speelt een verkrampt spel met mij
     Ik vergelijk mij graag met een bruine kastanje


4.11
     Utopische verzinsels mogen zonder veel omwegen afgewezen worden
     Zoek de konijnepijp, doe het strompelend, blijf betten
     Laat alles wat slingerend is ontsnappen, geniet expressief
     Beaam de razernij en streel de spartelende vis
     Louter bij ervaring zweren is de beperking celebreren
     Waarom niet de beperking met een haarborstel uitgeplozen?
     Klinkt deze welgemeende raad als een utopisch verzinsel?
     Vergelijk dit utopische verzinsel met een blauwe krulspeld
     Mijn geheugen speelt een gebarsten spel met mij
     Ik vergelijk mij graag met een robuuste palm


4.12
     Vreugdeloze optelsommen mogen zonder veel omwegen afgewezen worden
     Zoek de bunkerruïne, doe het strompelend, blijf verbrijzelen
     Laat alles wat ploeterend is ontsnappen, geniet expressief
     Beaam de moderniteit en streel de spartelende vis
     Louter bij ervaring zweren is de beperking celebreren
     Waarom niet de beperking achter een keukenrekje verhuld?
     Klinkt deze welgemeende raad als een vreugdeloze optelsom?
     Vergelijk deze vreugdeloze optelsom met een blauwe theedoek
     Mijn geheugen speelt een schunnig spel met mij
     Ik vergelijk mij graag met een knoestige wilg


4.13
     Discriminerende naïviteiten mogen zonder veel omwegen afgewezen worden
     Zoek het braambos, doe het strompelend, blijf belemmeren
     Laat alles wat verrekt is ontsnappen, geniet expressief
     Beaam de innigheid en streel de spartelende vis
     Louter bij ervaring zweren is de beperking celebreren
     Waarom niet de beperking met een deurklink verminkt?
     Klinkt deze welgemeende raad als een discriminerende naïviteit?
     Vergelijk deze discriminerende naïviteit met een blauw bellekoord
     Mijn geheugen speelt een virtuoos spel met mij
     Ik vergelijk mij graag met een koesterende plataan


4.14
     Diplomatieke compromissen mogen zonder veel omwegen afgewezen worden
     Zoek de fontein, doe het strompelend, blijf temperen
     Laat alles wat nerfloos is ontsnappen, geniet expressief
     Beaam de ritmes en streel de spartelende vis
     Louter bij ervaring zweren is de beperking celebreren
     Waarom niet de beperking op een divan doorgesproken?
     Klinkt deze welgemeende raad als een diplomatiek compromis?
     Vergelijk dit diplomatieke compromis met een blauwe bonbon
     Mijn geheugen speelt een hees spel met mij
     Ik vergelijk mij graag met een solitaire beuk


4.15
     Primitieve pogingen mogen zonder veel omwegen afgewezen worden
     Zoek het volleybalnet, doe het strompelend, blijf vermorzelen
     Laat alles wat klein is ontsnappen, geniet expressief
     Beaam de beklijving en streel de spartelende vis
     Louter bij ervaring zweren is de beperking celebreren
     Waarom niet de beperking in een pantoffel weggemoffeld?
     Klinkt deze welgemeende raad als een primitieve poging?
     Vergelijk deze primitieve poging met een blauwe zegelring
     Mijn geheugen speelt een droef spel met mij
     Ik vergelijk mij graag met een kale eucalyptus


4.16
     Fascistische dictaten mogen zonder veel omwegen afgewezen worden
     Zoek de reddingsbrigade, doe het strompelend, blijf richten
     Laat alles wat beringd is ontsnappen, geniet expressief
     Beaam de hoogte en streel de spartelende vis
     Louter bij ervaring zweren is de beperking celebreren
     Waarom niet de beperking met een cacoabusje afgehandeld?
     Klinkt deze welgemeende raad als een fascistisch dictaat?
     Vergelijk dit fascistische dictaat met een blauwe roomklopper
     Mijn geheugen speelt een parmantig spel met mij
     Ik vergelijk mij graag met een krakende ceder


4.17
     Sussende gebeden mogen zonder veel omwegen afgewezen worden
     Zoek de parasols, doe het strompelend, blijf parfumeren
     Laat alles wat fluweel is ontsnappen, geniet expressief
     Beaam de hitte en streel de spartelende vis
     Louter bij ervaring zweren is de beperking celebreren
     Waarom niet de beperking op een kussensloop geborduurd?
     Klinkt deze welgemeende raad als een sussend gebed?
     Vergelijk dit sussende gebed met een blauwe woldot
     Mijn geheugen speelt een hunkerend spel met mij
     Ik vergelijk mij graag met een gespleten den


4.18
     Provocerende perversiteiten mogen zonder veel omwegen afgewezen worden
     Zoek de snackkar, doe het strompelend, blijf verhelderen
     Laat alles wat hijgend is ontsnappen, geniet expressief
     Beaam de getergdheid en streel de spartelende vis
     Louter bij ervaring zweren is de beperking celebreren
     Waarom niet de beperking in een popperokje gesmoord?
     Klinkt deze welgemeende raad als een provocerende perversiteit?
     Vergelijk deze provocerende perversiteit met een blauwe lippenstift
     Mijn geheugen speelt een stram spel met mij
     Ik vergelijk mij graag met een passieve populier


4.19
     Elitaire onderonsjes mogen zonder veel omwegen afgewezen worden
     Zoek het zandkasteel, doe het strompelend, blijf opslorpen
     Laat alles wat koud is ontsnappen, geniet expressief
     Beaam de sluiperigheid en streel de spartelende vis
     Louter bij ervaring zweren is de beperking celebreren
     Waarom niet de beperking in een broche omgesmolten
     Klinkt deze welgemeende raad als een elitair onderonsje?
     Vergelijk dit elitaire onderonsje met een blauwe kraag
     Mijn geheugen speelt een slavig spel met mij
     Ik vergelijk mij graag met een witte moerbei


4.20
     Onvervulbare beloftes mogen zonder veel omwegen afgewezen worden
     Zoek de westenwind, doe het strompelend, blijf creëren
     Laat alles wat zwoegend is ontsnappen, geniet expressief
     Beaam de verlokkingen en streel de spartelende vis
     Louter bij ervaring zweren is de beperking celebreren
     Waarom niet de beperking met een botervloot vernietigd?
     Klinkt deze welgemeende raad als een onvervulbare belofte?
     Vergelijk deze onvervulbare belofte met een blauwe maiskolf
     Mijn geheugen speelt een peuterig spel met mij
     Ik vergelijk mij graag met een overwoekerde spar


>>   naar   b a l  l a d e  5



© mc 1995-2014



terug naar BALLADE-13

terug naar 1n (inhoud)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten