woensdag 27 augustus 2014

mijn hond heeft veel roepnamen

Maar mooi was het. Wat sombers. Maar mooi was het

En zeker moet een woord te vinden zijn waarin jij bestaat. Ik begin niet met het begin. En zeker moet een woord te vinden zijn waarin jij bestaat

Onhandig in het stro porren. Nee ik wil het. Nee ik wil het. Wat wil ik?

Jeugd. Sentiment. Je moet met je tijd meegaan. Ik huil, maar zo dat niemand het merkt

Het is niet te ambiëren dat iedereen je zonder meer aardig vindt. Iedere filosofie heeft iets weg van een persoonsbewijs

M. gaat naar huis

Tussen de paspoortlozen een blond meisje. Allerlei verschillende talen. Opgewarmde spaghetti. Het meisje wil een schoonheidssalon. Ik wil foto's

Het verhaal van de muis

Hengel niet zo naar aandacht dacht ik. Mijn hond heeft veel roepnamen. En ik zei. 's Zondags wanneer de sfeer in het park erom vraagt. De schijn kan ik nog wel ophouden, maar. Een adelijke naam. Alsjeblieft zeg. Met geaffecteerde stem

Elke dag is het weer weer. Zit ik op mijn bank
Denken. Praten. Dromen
Praten. Dromen. Denken
Dromen. Denken. Praten
Denken. Dromen. Praten 
Praten. Denken. Dromen
Dromen. Praten. Denken

Een ervaring die je gehad hebt kun je niet ontkennen. De ontwikkeling die je intern doormaakt heeft impulsen nodig vanuit de omgeving. Het gevolg is dat je de stap moet nemen om een schijnzekerheid te verwisselen voor een onzekerheid

Een man een man een woord een woord. Een vrouw een vrouw. Nee ik wil het. Wat wordt bedoeld met vrijheid?

Uitspraken als ik hou van jou bijvoorbeeld. Een hart op de muur vergeten door een voorbijganger met hoop in zijn hart. Wat wordt bedoeld met vrijheid?

Morgen is het een nieuwe dag. Dag

De namen van de bekenden herinner ik mij. De naam van de onbekende ben ik vergeten

Boe ba bolletje, iedereen heeft een holletje. Tip tap top. Spring er op. Val er af. Graf

I say to him thank you. I say to myself it happens again. Uitspraken als ik hou van jou bijvoorbeeld

Alles op een eigen plaats. Gezag moet er zijn sprak de koningin lachend. Het verhaal van de muis

Een hoed een pet een muts op een hoofd aan de kust. Het was winter en er waren vogels. Het was zomer en het strand was leeg

Ik dacht als ik nu vertrek lig ik om vier uur in bed. Ik dacht ja ik vertrek

Des choses tendres unter den laternen in der grossen stadt viel zij op haar kont en geen hond die haar vond

Wat zijn de contouren van dit dal? Hoe meet ik de temperatuur?

Boe zei de man, gil zei het meisje, samen lagen ze in het gras. Een koe in de wei, een stiertje er bij. Tip tap top

Eerlijkheid gebiedt mij. Exhibitionisme verleidt mij

Een rokende sigaret op de asbak wachtend op een hongerige mond. Het verhaal van de roze muis

Waarom doen mensen dingen waartoe ze zich niet in staat achtten? De geur blijft

Ik kan niet differentiëren of het voortkwam uit een gevoel of uit een beeld. Je moet weten dat mensen mensen zijn en honden honden

Het is een kwestie van energieoverdracht

Dag dag. Schatje. Van hier tot ginder. Lieverdje. Appeltje van de boom. Choco choco. Pepermunt

Zijn wij naar de wasserij geweest? Hebben wij nog gerookt vandaag? Op wie moet ik verliefd worden als jij weg bent?

Stil maar poppekop, wij blijven altijd bevriend. Hetzelfde zei ik vroeger ook

Wil jij daarmee suggereren dat wij niet veranderd zijn? Hoe het klokje thuis getikt is tikt het 

Hoewel ik meer over mij dan over jou zei toe ik over jou praatte hebben de geduldige oren die mij aanhoorden dit niet begrepen. Kusje na Kusje

Met de onbevangenheid van een zuigeling

Vermoeide zieke glimwormen bewegen voort

Tot slavernij gebracht

De batterijen bijna op

De techniek komt haar verplichtingen na

Aan kunstvlees zit nooit teveel vet

Welkom

Kruip terug in de mooimaakkamer

Aflikbare kleuren

Parachuutfantasietjes

Had je verwachtingen?

Kan iedereen zich beroepen op een gelijk blijk van belangstelling?

Ik begin niet met het begin

De doden zijn te ver, ze groeten heeft geen zin meer
Ze eren heeft geen zin. Ze vrezen heeft geen zin. Ze erkennen heeft geen zin
Te ver. Geen antwoord. Geen antwoord meer

Je hoort en ziet niets

Behalve de rotte appel en de schrammen

Waar

Niet waar

Gelukkig

Ongelukkig

Wie maakt de regels? Wie maakt het spel?

Na vuur rook

Betekent blijven verzanden? Betekent gaan vlucht?

Alle bezorgdheid is egoïsme. Is alle bezorgdheid egoïsme?

Het verleden heeft zijn diensten bewezen, grote en kleine littekens achtergelaten en af en toe zijn doel gemist

Heeft het verleden zijn diensten bewezen, grote en kleine littekens achtergelaten en af en toe zijn doel gemist?

Iedereen leidt een eigen leven

Iedereen lijdt een eigen leven

Wij doen ons best een paar te zijn. Doen wij ons best een paar te zijn?

Over een paar jaar zal het een verhaal zijn

Leve de herinnering!

Het eten is klaar. Het eten is op

Neem mij niet kwalijk

Geen discussie

Geen verontschuldigingen. Geen aantijgingen. Geen waardeoordelen

Wat weet je?

Wat weet je niet?

Afstand bewaren

Er zijn regels

Jij dit

Jij dat

Ik herken jou

Ik jou niet

Een lachje waarvan je niet zeker bent of het verplicht of verlicht

Een handkus ter afscheid

Koopjesjagers

Zit ik op mijn bank
Fluiten. Zingen. Mompelen
Bedelen. Werken. Lachen
Zoeken. Drinken. Schieten

Het ene moeras is het andere niet

Kijken. Kijken. Kijken. Kijken

Netjes stoppen voor elk oranje licht

De veiligheidsriem houdt ons op de juiste plaats

Nette toiletten

Duizenden vogels. Duizenden telefoondraden

Wanneer het donker wordt gaan wij slapen

Meer vliegtuigen in de lucht dan sterren

Het sos wordt overstemd

Het lijkt wel of de tijd stil staat

Leun ik tegen de wind
Berg. Prairie. Rivier

En toen kwam de regen

Interne oorlog

Logge ellende

Ik kijk in de spiegel en zijn mijn ogen veranderd?

Lach ik schamper
Straten. Zalen. Boeken. Mensen. Hotels
Douche. Nat. Droog. Warm. Krant

Het maakt niemand wat uit of je er bent of niet bent

Poseren zonder idee wat je voorstelt

Eten. Geld. Seks

Synchronische feiten

Daden van de dag

Iedereen heeft een verleden

Identiteitskaarten

Naam. Geboorteplaats. Datum

Bestaansbewijzen

Leugens ontlokt aan de stilte

Een lapje heimwee

De rozen. De schepen. De liefde

Pasta om de mond

Tanden. Gezicht. Handen

Luisteren. Kijken. Afwimpelen

Een lange week regen

Veel verdriet

Mijn hart gebruikt niet altijd een microfoon en fluistert, zo het al wat zegt waarnaar geluisterd kan worden

Druppels op het raam

De klok blijft staan op tien over half drie

Sta ik op straat
Warmte. Gezelligheid. Aandacht
Thuis. Eigenwaarde. Seks 
Ontevredenheid. Eenzaamheid. Onrust
Inspiratiebron. Klankbord. Liefde
Dorst

Ik begin niet met het begin

Ik begin nu wat van deze wereld te begrijpen

Komen om erachter te komen dat je niet had hoeven komen om er dan achter te komen dat je hebt moeten komen om erachter te komen dat je niet had hoeven komen

Ben je gekomen om erachter te komen dat je niet had hoeven komen?

Niet weten hoe koud het is

Zon. Wind. Sneeuw

De woestijnroute

Een koude wind onder een brandende zon

Zit ik in het zand
Kletsen. Zweten. Bibberen

Zonder zonde zon

De zon kleurt, geeft schaduw, ontkleurt tot te raden kleuren, 's nachts

Dat blauw

Stukken land die nog geen naam hebben en daarmee de illusie wekken dat ze door jou ontdekt worden

Dieper. Grilliger. Harder

De omgeving bekeken door een fototoestel

Kies positie. Neem haar. Kies positie. Neem haar nog eens. Verlaat de waterkant. Neem de takken mee

Thee. Warmte. Licht

De vogels die met hun witte bef naar de zon gekeerd terwijl op een afstand de twee zwarte vogels 

De echo van de echo van de echo

Hyena's

Uitgerolde darmen

De zeeweg

Zeewezens

Zeegeluid. Landgeluid. Donkergeluid

Rijden. Rijden. Rijden. Rijden

Waar zaten de vogels op toen er nog geen telefoondraden waren?

Waar zaten de vogels op toen de hekken het land nog niet verdeeld hadden in het dubbele aantal kanten? Ik deze kant. Jij die kant. Zij geen kant. Hij mag voor spek en bonen meedoen

Iedereen aan een eigen kant. Iedereen voor een eigen spiegel. De eerste plaats. De laatste plaats. Iedereen op een eigen plaats. Gezag moet er zijn sprak de koningin huilend

Kijk omhoog. Laat de hond uit. Snoep een ijsje

Het oosten denkt al weer aan opstaan

Waarom van hier een stoel meenemen als ze daar op een matje zitten?

Zit ik op een matje
Praten. Lachen. Gapen

Zonder zonde herinnering

Zonder zonde schulden

Onder sociale verantwoordelijkheid versta ik eerlijkheid en alertheid

Menig mens heeft het over de massa alsof het anderen betreft

Door menige deur komt de geur van de dagelijkse sleur

Ik vroeg niet wat er in jou omging

Ga zo door en ik kan niet voor de consequenties instaan

Ga zo door en de perspectieven liggen voor het oprapen

Het westen blijft even best in het eigen nest

Amuseer je

Zwaaiend. Lachend. Huilend

Afspraak is afspraak

Wat leeft er achter het strakkige schimmige netvlies?

Vacuüm

Filosofisch. Psychologisch. Sociologisch. Biologisch

Verwarring

Gevoelens. Ervaringen. Ratio

Werkelijk. Wezenlijk. Fijn

Sociale plichten

Slaaptijd. Woeltijd. Maaltijd

Geen verbinding tussen netvlies en hersenen. Geen verbinding tussen trommelvlies en hersenen. Geen verbinding tussen tong en hersenen

Elektrisch geladen vonken

Prijs de reis

Sociale plichten

Prijs de reis

Zwartgallig. Zwaarmoedig. Depressief

Verstrikt

Gevoelens worden op een rijtje gezet. Opgeteld en verdeeld. En het wordt duidelijk hoe wij moeten handelen, benaderen, respons moeten geven

Investeren in de toekomst. Hopen op genoeg geld om een beter ik te kunnen kopen

Sociale indoctrinatie

Tromgeroffel vult de ruimte. Trompetgeschal verlegt de grenzen

Prijs de reis

Ik herken jou. Ik jou niet

Uur. Vuur. Muur

Prijs de reis

Hand. Klap. Teken

Prijs de reis

Onvergane onglorie. Lusteloze reislustige. Smakeloze beloftes. Verdachte resultaten

Toestanden. Toestanden. Toestanden. Toestanden

Lief. Liever. Liefste. Liefde

Vond jij het fijn? Ben jij aangekomen?

Niet te vlug? Ben ik goed?

Dik. Dikker. Dikste. Voor eeuwig

Lief. Liever. Liefste. Liefde

Prijs de reis

De geur. De schijn

Een kabel van geluk

Door het realiseren van eenzaamheid wordt samengaan mogelijk

Ook hij herkent niet wat hij niet begrijpt
Hij is wel in Turkije geweest, of droomde hij dat?
Zijn moeder zou lachen, maar zijn vriendin bewondert hem

Leve het baardhaar

Jij mag altijd wanneer jij wilt

Herinneringen

Zeg wie kookt vandaag?

Pardon?

Ik dacht regent het nou of zijn de mensen zo onvriendelijk?

Neem mij niet kwalijk

Ik liep anders dan ik verwacht had

Je had verwachtingen?

Er zijn regels

Jij mag altijd wanneer jij wilt

Herinneringen

Wat je zegt ben je wilde ik zeggen

Zo'n wulpse vrucht. Zo'n vunzige vrucht

Zo'n rottige opmerking

Van enkel zoete broodjes word je niet groter

Geef die meid een zoen. Wat kon zij er ook aan doen?

De overwinning is nabij. Ten aanval

Jij weet wat je te doen staat. Het heeft nu lang genoeg geduurd

Jij wilt er een prestigekwestie van maken. Dit valt mij van jou tegen

Het doet mij genoegen jou van dienst te kunnen zijn

Een straat heeft twee kanten die slechts zelden beide door de zon beschenen worden. Het komt vaker voor dat slechts éen kant verlicht en verwarmd wordt, terwijl de andere kant donker en koud blijft

De tijd heeft veel verplichtingen

Wij doen onze jassen uit. Wij doen net of wij thuis zijn

De kleine kleuter viel van het hek. De lachebek. Zo brak zij haar nek

O liefste

Ik vroeg niet wat er in jou omging

Waarom zouden lijnen elkaar niet mogen kruisen?

Langs lijnen langs

Heb ik vandaag weer geleefd op de toppen van het modale bewustzijn

De leugen van de gemeenplaats geuit door de kreupele die zich marathonloper waant

Heb ik vandaag weer staand liggend geslapen geprobeerd de lijnen te doorbreken – prikkeldraad – van alle kanten aan mij trekkend. Mijn hoofd mijn traagwerkende snelwerkende nietwerkende massa daarbinnen

Beur op die meid. Laat toch. Zij geeft antwoord. Het was maar schijn
Hebben wij haar paspoort gezien? Zij heeft geen paspoort
Waarom niet? Zij wordt er nooit naar gevraagd

Of ik ook moe ben? Als ik geen bezoek krijg ben ik meestal moe

De bezoeker aan deze wereld wiens belangrijkste zorg het is niet als toerist door de mand te vallen

Donker

Herfst. Beloftes. Berichten

Het voorjaar is voorbij

De ontmoeting kwam niet onverwacht. Komt
Natuurlijk zou ik. Zal
Ik wachtte niet. Wacht

Het verhaal van de tot rust gesuste ongeruste

Het mankement van de diepste gedachte

Verraad

De hoop op een beslissende ervaring

Zonder de moeite van de traan

Geboren uit eenzaamheid. Geboren uit tijdverdrijf. Geboren uit plezier

Uniek. Bruikbaar. Zinnig

Bewondering

Rennen. Snikken. Hijgen

Struikelen

Het voorjaar is voorbij

Ik ervaar de gesprekken met emotionele strekking niet emotioneel
De handeling blijft hetzelfde
Mechanisch. G
Geraffineerd. F

Naar buiten gericht. Naar binnen gericht

Verzilverde lingerie

Wanneer het licht weer gaat schijnen zullen wij zien

Koppenkast. Marskramerij

Er zijn nog niet veel mensen hè? Bemoei je met je eigen zaken

Wat is het doel? Schoonheid

Vergetelheid. Mijn maag. Mijn hart. Mijn verontschuldigingen

Ik heb niet de intentie u te beïnvloeden. U bent nieuw hier?

Een onbekend gezicht dacht ik. Welkom

De ontmoeting komt niet onverwacht. Kwam
Natuurlijk zal ik. Zou
Ik wacht niet. Wachtte

Vertelt u maar

Aarzel niet

Ja er komen twijfels ja

Het gefluister wordt een orkaan

Schreeuwen

Heeft u het gevoel dat u mij begrijpt?

U ruikt lekker

Wat is de norm?

Wij maken het gezellig

Laat mij uw gastheer zijn

U dacht dat dat uw rol was?

Mag ik meespelen?

Ik kan heel overtuigend doen alsof ik een man ben

Dank u

Oververrukkelijk

Enigszins scherp van smaak

Men geeft wat men heeft

Perfect

Proost

Fanfare

Wat bied jij voor mijn geheim?

Het hoofd van de profeet

Afhakken al die profetenkoppen!

De gevangene van de keizer

Over de balk al die munten!

Geld is geld

De vergiftiging. Wat bedoel jij?

De verslaving. Begrijp jij?

De habitué

Niet zo opvliegend

Er zijn regels

Mijn regels

Mijn maag

Mijn hart

Als een aap

Neem de leiding

Moet ik eens te meer mijn dank betuigen?

Geen onenigheid alsjeblieft

Geld

Koop om. Koop af

Met goede bedoelingen kom je er niet

Het gegoede milieu

Het echtpaar. Ik hoor niets

Allesverhullende foto's. Ik zie niets

Het beestenpaar. De kale vlakte

De witte jurk

De rode vlekken

Iedereen heeft recht op privacy

Iedereen heeft warmte nodig

Aan de buitenkant lijk ik nog steeds rustig

Ogenschijnlijk speel ik op verlies, maar de tijd speelt op banco

Waar ligt die gekoesterde onbeperktheid begraven?

Idealen zijn er om opgegeven te worden

Wat je droomt ben je wilde ik zeggen

Zodra het benoemd wordt, wordt het beperkter van formaat dan het intern is

Het gefrustreerde gedrag kan heel aantrekkelijk zijn als uiting van het onbekende

De rol van meeloper kan de rol van toeschouwer worden

De vale voyeur sans gêne

Kan men achter de maskerade zien? Kon?

Is het zielig? Was?

Herkenning brengt bevestiging maar geen vernieuwing

Gemummificeerde gedachten

Je mag eh zeggen. Je mag ah zeggen. Je mag kreunen
Heb je verder nog iets te zeggen? Nee? Lachen dan
Fluiten mag ook. Kun je wijs houden?
Ontbloot je tanden. Giechel

Rook een sigaret

Afhaalcentrummeeneemmaaltijd

Liefde is een bloem het plukken waard. Een dans met de gans

Bewogen door de adem van roze lucht. Gevlogen op de wolken van bevlogen woorden

Laat het gebeuren
Wij houden een dagboek bij van onze dromen. Wij laten het overal lezen. Wij komen overal
Je zegt tegen de meest uiteenlopende mensen dat je van ze houdt. Je krijgt het teruggezegd. Je weet waar je thuis hoort. Toverslag
Je weet wat geluk is. Je stond er open voor, staat. Je behoudt het met alle mogelijke middelen, zult
Je kent veel woorden die je als formules achter elkaar plaatst. Een wiskundig probleem. Geluk zal de uitkomst zijn

Grote denkers. Grote chaoten. Heeft je brein het misschien allemaal een beetje verwrongen opgenomen?

Hoe doet zij het? Hoe doet hij het? Hoe doen wij het? Hoe doe ik het?

Onuitgesproken ontmoetingen. Blauwe en gele vlammen

Lig ik te verbranden en tot as te vergaan
Steenpuisten. Gele tanden. Gebroken nagels

Voor de duur van ons bezoek hebben wij alles slechts in bruikleen

Lig ik te houden
Van mij. Van de ander. Van het idee

Lieve onderzoekers van het hart

Sneller sneller sneller wordt er al verandering aanbrengend aan de verandering voorbij gelopen

Ben ik op mijn nummer nummer 7 gezet

Moeite doen doe je wanneer je meer fantaseert dan ervaart

Lik de slagroom van je lippen. Kies je rol. Kies hem beter

Ik dacht dat dat mijn rol was. Is

De sentimentele

Wij doen net alsof zij een man is. Was

Wat zijn de voorwaarden? Een broek

Laat het gebeuren
Wij lopen over markten. Wij staan voor spiegels. Wij lezen boeken. Wij leven tot wij sterven
Je hebt een leeg adressenboekje. Je zegt geen hallo tegen niemand wanneer je een café binnenkomt. Je hebt een leeg bed op zon- en feestdagen. Je hebt veel vrienden en je wordt niet begrepen
Je vermaakt je met filosofische geesten. Kukeleku zei de haan en haan rijmt op traan

Niet alle informatie komt via het hart in het hoofd

Een persoon werkelijk. Een persoon idee

Iedereen draagt een drama met zich mee, terug te voeren tot hetzij een schele moeder hetzij een kale vader

Iedereen draagt een drama met zich mee, terug te voeren tot hetzij een halfingevulde hetzij een nietkloppende kruiswoordpuzzel

De klusters van het lichaam. De communicatie van wand tot wand

Oude vragen worden weer nieuw. Antwoorden blijven weer hangen tussen iets en niets

Het weervrouwtje. Het weermannetje. Ik begrijp jou

Mag ik ademhalen? Mag ik een richtingaanwijzer?

Kan ik mij bij wijze van herinnering enkel een aantal foto's voor de geest halen
De frisse jongeman. De zoekende doler. De kretenslakende dronkaard
De zwijgende aanvaarder. De mislukte clown. De seksmachine

Romantiek. Sentimentaliteit. Dweperij

Dunne D-dans op stokjes

Het grijnzende gezicht boven stramme voorgeschreven bewegingen

De kop zonder ogen doch met telescoop

Praat je meest verheven gedachten

Realiseer je dat het sociale wezen genadeloos terugslaat zodra het individu een poging waagt

En achter het beslagen vensterglas staat glimlachend mister lonesome zijn tijd af te wachten

En de hoer in het kozijn zingt al eeuwen hetzelfde refrein

Mond dicht. Kut open

Lig ik voor het raam
Kraaien. Krijsen. Poepen

Weet ik wat ik niet weet. Weet ik dat




© mc 1973-2014





terug naar 1n (inhoud)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten