maandag 4 augustus 2014

een beetje binnenblijven

1
Indien de zon zou schijnen
zou ik ook naar buiten gaan

Indien de zon zou schijnen
zou ik gaan naar het huis
dat staat op de plaats
waar vroeger de korte straat ophield
en het ronde plein begon

Het ronde plein is er nog
maar de korte straat is verdwenen

2
Een deel van de korte straat
is nu tuin van het huis
waar de man woont
die ik op zou zoeken

De man is aardig
maar jong

Zo denk ik erover
wanneer hij mij niet begrijpt

De man is aardig
en jong

Zo denk ik erover
wanneer hij tegen mij lacht

3
Hij kan fraai praten, deze man
Fraaie woorden
En daarmee fraaie zinnen
En daarmee fraaie vertellingen

Met een zachte stem
Zodat ik het gevoel krijg dat
hij speciaal voor mij zijn lippen stuurt

Als ik later aan de vertelling terugdenk
vind ik deze niet fraai
Maar wanneer hij vertelt wel

4
Op een paar uitzonderingen na zijn het vertellingen
over mannen die op wilde beesten jagen

En bij grote uitzondering een vertelling
over een man die op een vrouw jaagt

Dan moet ik lachen
Waardoor hij denkt dat hij grappig is

Maar ik lacht om zijn stem
Om zijn stem die trilt
En ik lach omdat hij harder gaat praten

En later lacht hij met mij mee

5
Omdat de zon niet schijnt
ga ik niet naar buiten
Onder alle omstandigheden 
is de kans groot dat hij niet thuis is
Indien de zon zou schijnen
zou dit niet bezwaarlijk zijn

Omdat er op het plein voor zijn huis een podium is gebouwd
is het plein een plaats waar mensen die zich uitgedost hebben
komen om te paraderen
Ook wanneer er geen muziek of dans of toneel is paraderen ze

Mits de zon schijnt
Nu niet
Nu hebben ze zomaar wat aangetrokken
en zitten voor hun televisie-apparaten
Of ze zitten in het café
en drinken bier en jenever

6
De laatste keer dat ik naar buiten ging
ben ik verdwaald

Ook de lange straat die op het ronde plein uitkwam
hadden ze volgens mij inmiddels afgesloten 

Het was mij een raadsel
wat ze daarmee voor konden hebben

Het kan toch niet hun bedoeling zijn
het mij onmogelijk te maken een vriend te bezoeken?

Ik begreep ook niet hoe de andere mensen
nog op het plein moesten komen

Zo'n podium staat daar toch niet zomaar?
Nee ik begreep het niet

7
Ik heb erover gedacht
het hem te vragen

Maar hij heeft mij 
nog nooit een antwoord gegeven

Als ik hem al eens een vraag stel
vertelt hij

En ik luister en knik ja
en kijk verweg

En eenmaal terug thuis
overdenk ik zijn antwoord

Maar het was geen antwoord
Het was niets anders 
dan nog weer éen van zijn vertellingen

8
Nee, wanneer ik eerlijk ben
zou ik ook indien de zon zou schijnen
niet naar buiten gaan

Wanneer ik eerlijk ben
blijf ik liever nog een beetje binnen
En lees een beetje

Mijn favoriete poëzie van dit moment
Kijk, BIJ MIJ staat op de kaft
Het zijn er zeventien, zeventien gedichten

Die ga ik nu nog een keer lezen
En daarna 
wacht ik op BIJ MIJ, deel 2
Hier wordt momenteel aan gewerkt

En daarna 
zie ik wel weer verder



© mc 1979-2014





terug naar 1n (inhoud)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten